Lukijalta: Liikennevalo-ohjaus ei toimi Tampereella - Lukijalta - Aamulehti

Liikennevalojen ohjauksesta puuttuu Tampereella kokonaan järki – Yksistäkään valoista ei päässyt pysähtymättä läpi

Liikkumisesta on tarkoituksellisesti tehty mahdollisimman hankalaa ja joustamatonta.

24.6.2021 6:57

Taas Tampere hoitaa oireita taudin sijasta: Hämeenpuistoon asennetaan peltipoliiseja ja vaikeutetaan siellä liikkumista useilla tavoitteilla näennäistavoitteena liikenneturvallisuus.

Juurisyy tamperelaisten, sekä autoilijoiden, pyöräilijöiden että jalankulkijoiden, liikennevaloja kohtaan tuntemaan vähäiseen kunnioitukseen löytyy kuitenkin liikennesuunnittelusta. Liikkumisesta on tarkoituksellisesti tehty mahdollisimman hankalaa ja joustamatonta, ja tässä on tulos.

Ajoin autolla reilu viikko sitten Amurista Viinikkaan, ja jokaisissa liikennevaloissa, joita on todella runsaasti, seisoi jono. Yksistäkään valoista ei päässyt pysähtymättä läpi. Seuraavana päivänä ajoin Pyynikiltä Niemenrantaan, sama juttu.

Samaa reittiä palatessa valo-ohjauksessa taisi olla jokin häiriö, kun yksistä valoista pääsi pysähtymättä läpi. Ei tarvitse ihmetellä, mikä nostaa tamperelaisten verenpainetta.

Moinen järjestely lisää taatusti punaisia päin ajamista ja kävelemistä. Ennen peltipoliisien ynnä muiden sellaisten asentamista kannattaisi koko liikennevalojen ajoitus Tampereella tarkistaa ja korjata joustavammaksi.

Tämä siis siinä tapauksessa, että suunniteltujen peltipoliisien tarkoitus on jokin muu kuin ratikan rahoitus ja jos päättäjiltä löytyy oikeasti halua rauhoittaa liikennettä keskustassa.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yleistä punaisia päin kulkemista ei Hämeenpuistossa ilmeisesti aiota hillitä mitenkään. Syyllistyn siihen itsekin jalankulkijana, autoillessa en koskaan.

Lisäksi on huvittavaa seurata keskustelua Tampereen hiilineutraaliustavoitteesta. Sitä pitävät kiihkeimmin yllä tahot, jotka ovat samaan aikaan maksimoineet keskustan liikennepäästöt.

Väitän, että jos keskustan läpi pääsisi pysähtymättä, päästöt vähintään puolittuisivat nykyiseen jatkuvaan kiihdyttämiseen ja jarruttamiseen verrattuna.

Vaalien aikaan moni ehdokas ja puolue on vaatinut keskustan liikenteen sujuvoittamista, mikä on erittäin kannatettavaa kaikkien kaupunkilaisten kannalta. Saapa nähdä, oliko se vain äänten kalastelua, vai alkaako järki vähitellen voittaa Tampereella.

Matti Laurila

Tampere

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut