Lukijalta: Autoilun ylivalta jatkuu Tampereen keskustassa – pyöräily- ja kävelyolosuhteita parannetaan juhlapuheissa - Lukijalta - Aamulehti

Autoilun ylivalta jatkuu Tampereen keskustassa – pyöräily- ja kävelyolosuhteita parannetaan juhlapuheissa

Olisi suoraselkäistä tunnustaa, että kun puhutaan kaikkien liikennemuotojen saavutettavasta keskustasta, Tampereella sillä tarkoitetaan yksityisautoilun ylivallan jatkumista.

20.6. 10:22

Näin kuntavaalien jälkeen Tampereen pormestariehdokas Anna-Kaisa Ikonen on kysynyt uusien valtuustoryhmien valmiuksia erinäisiin sitoumuksiin. Yhtenä kohteena on tavoite, jonka mukaan "keskusta on jatkossakin saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla". Mitä tämä tarkoittaa?

Ikonen listaa valtuustokaudella eteen tuleviksi liikenneratkaisuiksi muun muassa Vaitinaron liittymän, 9-tien kehittämisen ja Kunkun parkin.

Vaitinaron eritasoliittymän ja siihen liittyvän Lielahden liittymän kustannusarvio on 85 miljoonaa euroa. 9-tien kehittäminen on sadan miljoonan euron projekti. Kunkun parkki tunneleineen maksaa lähes 150 miljoonaa euroa.

Ikosen listalla on toki muutakin, mutta "lähijuniin panostaminen" ja "pyöräily- ja kävelyolosuhteiden parantaminen" ovat köykäisiä kirjauksia, kun rinnalla on kirjaimellisesti satojen miljoonien investointisuunnitelmat yksityisautoilun lisäämiseen aikana, jolloin autoilua pitäisi vähentää.

Sillä siitä juuri on kyse. Kunkun parkki mahdollistaa entistä enemmän yksityisautoja keskustassa. Vaitinaron eritasoliittymä mahdollistaa entistä suuremmat ruuhkat läntiselle Tampereelle. Ysitien parantamisella puretaan ruuhkia – kunnes liikennemäärät kasvavat ja ruuhkat taas pahenevat.

Pyöräily- ja kävelyolosuhteita on juhlapuheissa parannettu ennenkin. Pikaratikan kylkeen ei silti saatu toimivaa pyöräbaanaa. Kalevan–Hakametsän-alueen suunnitelmissa pyöräilyn olosuhteita heikennetään. Hämeenpuiston turvattomat suojatiet halutaan korjata – niin, poistamalla suojateitä ja tekemällä puistossa liikkumisesta entistä hankalampaa. Esimerkiksi nopeusrajoituksen alentamista ei esitetty.

Liikenneratkaisut pitää suunnitella sille liikenteelle, mitä halutaan. Olisi suoraselkäistä tunnustaa, että kun puhutaan kaikkien liikennemuotojen saavutettavasta keskustasta, Tampereella sillä tarkoitetaan yksityisautoilun ylivallan jatkumista.

Sami Sundell

Tampere

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: