Lukijalta: Entisestä Hämeenkadusta ei ole jäljellä kuin kapea ränni - Lukijalta - Aamulehti

Entisestä Tampereen keskustan valtaväylästä ei ole jäljellä kuin kapea ränni

30.3. 6:29

Vaikka asunkin Tampereella, niin ei täältä Hervannasta kovin usein tule käytyä keskustassa, varsinkaan Hämeenkadulla. Isot liikkeet sijaitsevat nykyään enemmänkin Tampereen laidoilla.

Siksipä olikin melkoinen yllätys, ettenkö sanoisi järkytys, kun jokunen päivä sitten kävin rautatieasemalla, josta on hyvä näköala suoraan Tampereen valtaväylälle. Hei! Tämäkö on se sama pääkatu, jota pitkin tallustelin nuorena miehenä päästä päähän vanhalta Tekulta rautatieasemalle päästäkseni Nokialle menevään paikallisjunaan? Silloisesta valtaväylästä ei ole enää jäljellä kuin kapea ränni, jonka tilasta ison osan haukkaavat ratikalle rakennetut kiskoparit.

Missä autot? Ne on ajettu muualle kaupungin laitamille, vain hyötyliikenteelle on sijaa tälle väylälle. Jalankulkijoille on kyllä ruhtinaallisesti tilaa, kun katua on kavennettu, ja jalkakäytäviä levennetty, mutta missä ovat jalankulkijat? No tietysti siellä, missä ovat vielä konkurssiaallolta säilyneet liikkeetkin, eli jossain laidoilla.

Jokunen isohko liike on vielä sinnitellyt kadun varrella, mutta kuinka pitkään. Ei tietoakaan mistään Manhattanista, mitä nimeä joskus hyvinä aikoina yritettiin Hämpin varrella olevalle keskustalle lanseerata.

Kuinka tämä nykyinen alennustila on mahdollista näinkin lyhyellä ajanjaksolla? Sitä voi kysyä niiltä yli-innokkailta "ratikkamiehiltä - ja naiselta". Piti väkisinkin saada Tampereelle kulkuneuvo, jolla kohotettaisiin Tampereen imagoa. Näyttää vain käyvän aivan toisin. Veikkaanpa, että vielä moni tamperelainen tulee kiroamaan koko ratikan. Viimeistään siinä vaiheessa, kun veronmaksajien kukkarolle on asiaa milloin minkäkin lisämenon takia. Ei esimerkiksi Turtolan liittymän uudelleen rakentaminen kovin halpa investointi tule olemaan, jos se joudutaan muuttamaan vain sen takia, että saadaan ratikalle tilaa.

Ja näitä muita vastaavia on kyllä vielä ehkä luvassa. Toinen aihe kiroiluun tulee olemaan, kun nyt hyvin toimivia bussireittejä tullaan muuttamaan ratikalle sopiviksi syöttölinjoiksi, tai tuttuja reittejä tullaan kokonaan lopettamaan. Kaikki vain ratikan takia.

Pekka Suokas

Tampere

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: