Lukijalta: Lisää valinnaisuutta käsityöhön alakoulussa - Lukijalta - Aamulehti

Lisää valinnanvapautta käsityöhön alakoulussa – Toiveena myös enemmän koneiden käyttöä

Jos oppilas haluaisi ottaa jatkokurssin puukäsityöstä, hän opiskelisi sitä kolme neljäsosavuotta ja tekstiilityötä yhden neljäsosavuoden.

4.2. 8:43

Hyvät kouluaineista päättävät ihmiset! Oletteko koskaan ajatelleet, miten jotkut oppilaat istuvat käsityöluokissa surullinen ilme kasvoillaan katsellen ompelukonetta tai sahaa ja miettivät, että mitä minä teen tällä taidolla? Onko teidän muistissanne mielikuvia siitä, kun halusitte kokeilla jotain, mikä olisi kiinnostanut teitä, mutta teillä ei ollut mahdollisuutta siihen?

Suurin osa oppilaista on kiinnostunut vain toisesta käsityön osa-alueesta.

Olisiko reilumpaa, että he saisivat seurata kiinnostustaan ja menestyä tulevaisuudessa? Voisiko heille antaa siihen mahdollisuuden? Saisivatko he päättää edes yhden vuoden käsityötunneista?

Meidän mielestämme kyllä, sillä jos käsityönopettajia olisi hiukan enemmän, tarvittavat tiedot ja taidot olisivat oppilaiden hallussa jo muutamassa vuodessa, ja aikaa jäisi myös omille valinnoille.

Jos käsityöluokassa yhden opettajan edessä seisoisi viisitoista oppilasta ongelmineen ja jokaisen ongelman korjaamiseen kuluisi kaksi minuuttia, jonon viimeinen joutuisi odottamaan puoli tuntia kysymyksiensä kanssa, ennen kuin hän voisi jatkaa työtänsä. Jos opettajia olisi enemmän, oppilaat oppisivat paljon nopeammin ja tehokkaammin.

Toivoisimme myös että opettajat luottaisivat oppilaisiinsa enemmän, sillä jos niin olisi, voitaisiin 4 – 6-luokkalaisille oppilaille järjestää monipuolisempaa opetusta käsityössä, jonka painotuksesta he saisivat itse päättää, ja missä käytettäisiin opettajien valvonnassa huomattavasti enemmän koneita kuin peruskursseilla. Sillä tavalla voitaisiin tehostaa opetusta monin tavoin.

Oppilaat saisivat myös enemmän kokemusta koneiden kanssa ja voisivat tehdä itselleen todella hyödyllisiä käyttöesineitä jo alakoulussa. Se voisi myös motivoida oppilaita. Jos siis oppilas haluaisi ottaa jatkokurssin esimerkiksi puukäsityöstä, hän opiskelisi sitä kolme neljäsosavuotta ja tekstiilityötä yhden neljäsosavuoden. Se siis tarkoittaisi sitä, että tekstiilityössä hän tekisi vain lyhyitä töitä, joissa käytettäisiin apuna paljon koneita.

Haluamme taata nautinnolliset ja hyvät käsityöopinnot jokaiselle oppilaalle.

Justus Hautakangas, 12

Henrik Levandi, 12

Tammelan koulu, Tampere

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos