Ministeri Harakka: On ollut ilo tehdä Tampereen seudun kanssa tulevaisuustyötä - Lukijalta - Aamulehti

Ministeri Harakka: On ollut ilo tehdä Tampereen seudun kanssa tulevaisuustyötä – MAL-sopimuksella vakiinnutetaan lähijunaliikenteen kokeilu

Jotta oman auton voi vaihtaa joukkoliikenteeseen, kulkijan on saatava varmuus siitä, että hyvät lähijunayhteydet ovat tulleet jäädäkseen, kirjoittaa ministeri Timo Harakka.

8.1. 6:55

Tampereen lähijunaliikenteestä ja sen kehittämisestä esittivät toiveita Kimmo Sasi ja Mikko Närhi (AL 30.12.). Tyytyväisenä totesin, että kirjoittajat olivat huomioineet mittavat panostuksemme paikallisjunaliikenteeseen ja MAL-sopimuksiin. On silti syytä tarkentaa eräitä faktoja.

Lue lisää: Lähijunaliikenne selvitysten sijaan nyt

Suurten kaupunkiseutujen MAL-sopimukset (maankäyttö, asuminen, liikenne) allekirjoitettiin syksyllä 2020. Valtion ja kaupunkien yhteinen satsaus kestävään kaupunkiliikenteeseen on historiallinen: 755 miljoonaa euroa.

On ollut ilo tehdä Tampereen seudun kanssa tulevaisuustyötä yhdessä.

MAL-sopimuksella vakiinnutetaan Tampereen seudun lähijunaliikenteen kokeilu, kuten olen useasti julkisuuteen todennut – viimeksi eduskunnan suuressa salissa joulun alla. Jotta oman auton voi vaihtaa joukkoliikenteeseen, kulkijan on saatava varmuus siitä, että hyvät lähijunayhteydet ovat tulleet jäädäkseen.

Kirjoituksessa esitetyt toiveet siis jo toteutetaan yhteisellä sopimuksellamme rakentamalla seisakkeita ja kehittämällä neljää asemanseutua. Erityisesti kansanedustaja Marko Asell (sd.) on ajanut vahvasti Nokian asemajärjestelyiden parannuksia.

Olen jo aikaisemmin (AL 14.7.) osoittanut myötämieltä sille, että Tampereen seutu ottaisi vastuulleen rautateiden henkilöliikennepalvelujen järjestämisen alueella Helsingin seudun liikenteen (HSL) tavoin. Tällöin liikenteeseen osallistuvista kunnista perustettaisiin liikennepalvelulain nojalla toimivaltainen viranomainen.

Pääkaupunkiseudun kilpailuttamassa mallissa kuntayhtymä myös omistaa junakaluston. VR:n omistajaohjauksesta ja sitä kautta yhtiön kalustosta vastaa Valtioneuvoston kanslia.

Hallitus on linjannut voimakkaasti sekä kaupunkien välisten että kaupunkien sisäisten tehokkaiden raideyhteyksien puolesta. Iloitsen, että Tampereen seudulla on vahvaa tahtoa kestävän kaupunkiliikenteen kehittämiseen.

MAL-sopimus ja tuore ostoliikennesopimus VR:n kanssa ovat merkittäviä panostuksia, jotka vievät tätä kehittämistyötä parhaillaan eteenpäin.

Timo Harakka

liikenne- ja viestintäministeri (sd.)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: