Lukijalta: Pääseekö Nyssellä töihin? - Lukijalta - Aamulehti

Pääseekö Nyssellä töihin? – Edelleen elää utopia, että ihmiset tekevät työtä kello 8 – 16

7.11.2020 9:00

Ensi kevät iskee rajusti joukkoliikenteeseen, mikä on ymmärrettävää sillä käyttöaste on laskenut koronan seurauksena ja säästöjä tarvitaan. Liikenne- ja viestintävirasto on myöntänyt joukkoliikenteelle 100 miljoonan euron lisärahoituksen, jolla on tarkoitus turvata joukkoliikenteen palvelutaso koronatilanteen pitkittyessä.

Tampereella kuitenkin joukkoliikennelautakunta teki päätöksen joukkoliikenteen palvelutason laskusta vuoden 2021 kevätkaudelle, sekä lippuhintojen ’maltillisesta’ korottamisesta.

Konkreettisesti se tarkoittaa tiheämmin kulkevien linjojen vuorovälin harventamista sekä lauantain vuorojen muuttumista sunnuntain aikataulujen kaltaisiksi. Aikataulusuunnittelussa on tarkoitus varmistaa lauantain työmatkaliikenne.

Jo nykyisellä palvelutasolla elää kaupungissamme utopia, jonka mukaan ihmiset edelleen tekevät työtä kello 8 – 16 välillä. Tosiasia kuitenkin on, että esimerkiksi palvelualalla työt alkavat jo kuudelta aamulla. Näille ihmisille on mahdottomuus, että usein osa-aikaisena tai opiskelujen ohella viikonlopputöitä tekevänä pitäisi olla käytössä oma auto. Lisäksi keskusta-alueella työskenteleville lankeaa maksettavaksi pysäköintimaksut, jotka jo itsessään vievät palkasta leijonan osan. Lisäksi moni miettii, uskaltaako työtä ottaa vastaan, jos työssä käyminen vaatii joko muuttoa tai oman auton hankintaa.

Nykyinen joukkoliikenne ei kulje käsi kädessä ihmisten todellisen tarpeen kanssa ja lisää yksityisautoilun määrää. Se tie on jo valmiiksi tuhoon tuomittu eikä linjassa Tampereen kaupunkistrategian kanssa.

Toivonkin todellista vuoropuhelua kaupungin ja työnantajapuolen välille siitä, miten joukkoliikennettä kehitetään tulevaisuudessa yhä suuremmille joukoille myös vuorotyöläiset mukaan lukien.

Kirjoittaja on varavaltuutettu, Pirkanmaan vihreiden puheenjohtaja, PAM:n valtuuston jäsen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?