Lukijalta: Pyynikintorilla syöttöbussien pysäkit voisi laittaa maan alle - Lukijalta - Aamulehti

Pyynikintorilla ratikan syöttöbussien pysäkit pysäköintihalliin ja Näsijärven rantaan voisi rakentaa kevyen liikenteen väylän Finlaysonilta Lielahteen

Tammerkoski jakaa Tampereen keskustan, itäpuoli on kaupallinen keskusta ja länsipuoli kulttuurikeskusta.

6.11.2020 6:28 | Päivitetty 6.11.2020 11:07

Tampereen keskustan länsipuoli on kaupungin aktiivisen kehitysideoinnin kohteena. On ideoitu muun muassa kävelypainotteisuutta, autoilun vähentämistä, viheralueiden lisäämistä ja lisärakentamista.

Hyviä ideoita, harmi etten ole päässyt osallistumaan mielenkiintoisiin tapaamisiin. Onneksi asukkaat ja alueen toimijat ovat olleet mukana.

Keskustan länsipuolen kehittämisen keskeinen tavoite on tehdä aluetta viihtyisämmäksi asua ja toimia. Autoilu siinä hieman kärsii, lähinnä läpiajoliikenne. Kehittämiseen tarvitaan aina jotain enemmän, joko kysynnän lisäämistä eli enemmän asukkaita tai enemmän toiminta- ja käyntikohteita.

On mietittävä myös, kehitetäänkö aluetta asukkaiden toiveista vai kävijöiden ehdoilla, tai onko taustalla kaupungin ajatus kestävän kehityksen hengessä tehtävästä lisärakentamisesta.

Tammerkoski jakaa Tampereen keskustan kahteen osaan, itäpuoli on kaupallinen keskusta ja länsipuoli kulttuurikeskusta. Ratikan liikennöinti laajentaa ja vilkastuttaa keskustaa.

Kaupallisen keskustan idea on palveluiden määrä ja laatu, saavutettavuus eli joukko- ja muu liikenne. Länsipuolella korostuu rauhallisuus, ehkä perinteet ja kulttuuri. Valtaosa kaupungin kulttuuri- ja vapaa-ajan kohteista sijaitsee lännessä: kirjasto, monta museota, teattereita, tori, kouluja, joista kolme kansainvälistä, liikuntapaikkoja, vanhoja tehdasrakennuksia, kirkkoja, satama, kaksi järveä, Pyynikinharju, Särkänniemi...

Asutus on lisääntymässä Santalahden ja Amurin lisärakentamisella. Kulkuyhteydet ovat Pyhäjärven puolella hyvät, Näsijärven puolella pitäisi tehdä kulkuyhteys rantaa pitkin, siis myös Särkänniemen huvipuiston ja Sara Hildenin taidemuseon rantaan pitäisi saada kevyen liikenteen väylä, Finlaysonilta Santalahteen ja Lielahteen.

Pyynikintorin kehittäminen on tärkeä, siitä pitäisi tehdä puutarhamainen alue, jossa olisi valaistuja kasvihuoneita, rehevää kasvillisuutta ja toritoimintaa. Se pitäisi rakentaa ennen taidemuseon laajentamista, siten ehditään saada torin alle tarpeellinen pysäköintihalli.

Pyynikintoria ajatellaan ratikan syöttöliikenteen pysäkkinä, mutta jospa sen sijoittaisi uuden pysäköintihallin yhteyteen maan alle ja siitä liukuportaat torille.

Harmillista on, että Tammelassa sijaitseva yhteisöjen kotitalo Artteli joutuu luopumaan tiloistaan. Uudeksi paikaksi ehdottaisin kaupungin länsikeskustasta joko Rollikkahallia tai Keskustorilta vanhaa paperitehtaan rahakammaria, joka on Frenckellin vieressä sijaitseva vanha ja tällä hetkellä tyhjillään oleva rakennus.

Lokomolta on vapautumassa tiloja, jotka kannattaisi myös tutkia, vaikka se ei enää olekaan keskustaa. Hepokatti sopisi myös järjestöille tai taiteilijoiden kaipaamiksi ateljeetiloiksi, se lienee raittiusyhdistyksen omistuksessa.

Oikaisu 6.11. klo 11.05: Otsikkoa on muutettu. Kirjoituksessa oli harhaanjohtava otsikko, tekstissä ehdotetaan syöttöbussien päätepysäkkiä rakennettavaan pysäköintihalliin, en ratikan viemistä maan alle, kuten otsikossa aiemmin sanottiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?