Sara Hildénin taidemuseossa avautuu lauantaina hienoa kansainvälistä uraa tekevän taiteilijan näyttely: ”Katsojille tiedoksi, että tähän näyttelyyn pitää varata aikaa” - Kuvataide - Aamulehti

Sara Hildénin taidemuseossa avautuu lauantaina hienoa kansainvälistä uraa tekevän taiteilijan näyttely: ”Katsojille tiedoksi, että tähän näyttelyyn pitää varata aikaa”

Marcel Dzaman 150 teoksen huima näyttely vie Sara Hildénin museon koronanjälkeiseen aikaan ilman kävijärajoituksia.

Marcel Dzaman teoksissa on yksityiskohtien runsautta, joita kukin voi tulkita haluamallaan tavalla. Taiteilija itse on kertonut pitävänsä erityisesti väärintulkinnoista. Kuvassa nuket Manzama, Juma-man, Like a Jester ja 4 faced Joker.

24.9. 15:08

Noin 150 teosta. Piirroksia, maalauksia, guasseja, videoteoksia, veistoksia, installaatioita, kollaaseja. Ja niissä satoja viittauksia politiikkaan, historiaan, taiteeseen ja populaarikulttuuriin. Satuhahmoja, mytologiaa, värejä, runsautta, hulluutta, huumoria ja kannanottoja.

”Katsojille tiedoksi, että tähän näyttelyyn pitää varata aikaa, jo viittauksien määrä on aivan huikaiseva”, sanoo myös näyttelypäällikkö Sarianne Soikkonen Sara Hildénin taidemuseon uudesta näyttelystä.

Lauantaina 25. syyskuuta museossa avautuu Marcel Dzaman näyttely Tonight We Dance.

Hienoa kansainvälistä uraa tekevän Dzaman käsiala on hyvin tunnistettava. Hänestä sanotaan, että hän tutkii toden ja alitajunnan suhdetta. Ja että hän ammentaa taidehistoriasta. Ja että hänen teoksissaan ihmishahmot, eläimet ja niiden sekoitukset asettuvat samalle näyttämölle. Ja että teoksissa on ”unen logiikkaa”.

Dzaman teokset ovat täynnä erilaisia viittauksia. Tältäkin seinältä niitä löytyy nippu.

Teoksissa on todellakin vaikeasti selitettävää outoutta. Sarianne Soikkonen kertoo, mistä outous tulee:

”Hänen työskentelymetodinsa on se, että hänellä on muistikirja sängyn vieressä. Siihen hän kirjaa unen ja valveen rajamailla syntyneitä ajatuksia. Jolloin teoksissa yhdistyy nykytodellisuus, taiteen historia ja unen logiikka. Hän on joskus sanonut, että hänen taiteensa on aamuyön tuntien taidetta”, Soikkonen sanoo.

Osa koreografiaa

Winnipegissä syntynyt Dzama muutti New Yorkiin vuonna 2004. Samalla pienikokoiset grafiitti- ja vesiväripiirustukset muuttuivat yhä täydemmiksi, värikkäämmiksi ja runsaammiksi. Dzama alkoi asetella piirustustensa hahmoja tanssijoiden tapaan näyttämölle, osaksi tarkkaan suunniteltua koreografiaa.

Sittemmin Dzama on alkanut valmistaa puusta kokonaisia pienoisnäyttämöitä pikkuruisine esiintyjineen sekä lavasteita muistuttavia näyttämöiden runkoja, joita täyttävät hänen varhaisemmasta tuotannostaan tutut hahmot.

Dzaman visuaalisina innoittajina ovat toimineet erityisesti 1900-luvun alun kuvataiteen ja avantgarden suuntaukset, kuten dada, surrealismi ja Bauhaus-liike sekä Francisco de Goyan, Francis Picabian ja Marcel Duchampin teokset.

Tonight We Dance -näyttelyssä on esillä Dzaman teoksia 2000-luvun alusta tähän päivään. Runsas katsaus rakentuu taiteilijan tanssiaiheisten teosten ympärille. Näyttely on Marcel Dzaman ensiesittely Suomessa.

Marcel Dzaman teos On the banks of the red river on yli kuusi metriä pitkä dioraama, eli kyseessä on rakennettu “näyttämö”, jolle on aseteltu keramiikkaveistoksia. Tässä yksityiskohta teoksesta, joka on kokonaisuudessaan näkemisen arvoinen.

Rajoitukset poistuvat

Museoelämä alkaa nyt avautua. Dzaman näyttelyssä ei ole enää kävijämäärärajoituksia.

Ennakkovarauksia ei siis tarvita, vaan sisään pääsee varmasti.

Voimassa ovat enää yleiset suositukset maskin käytöstä ja järkevistä turvaväleistä.

Marcel Dzama

Kanadan Winnipegissä vuonna 1974 syntynyt, New Yorkissa asuva kuvataiteilija.

Töitä muun muassa New Yorkin Museum of Modern Artin ja Lontoon Tate Modernin kokoelmissa.

Näyttely Tonight We Dance 25. syyskuuta 2021–23.tammikuuta 2022 Sara Hildénin taidemuseossa Tampereella.

Marcel Dzaman työt ovat esillä Sara Hildénin taidemuseossa tammikuun loppupuolelle asti.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos