Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

TV-käsikirjoittaja on maailman seksikkäin ammatti, sanoo käsikirjoittaja ja esikoiskirjailija Anne Prokofjeff

– Keskeltä sisään ja keskeltä ulos. Kaikki hyvää päivää -jaaritukset ja rautalangasta vääntämiset pois. Katsoja ei tarvitse niitä. Pitää olla käänne ja pitää olla konflikti, avaa Anne Prokofjeff tv-sarjan tärkeimmän palikan, kohtauksen, anatomian. Prokoffjef käsikirjoittaa Ylen Tampereella kuvattavaa Uusi päivä -tv-sarjaa, kolme jaksoa viikossa, yhteensä 90 kohtausta. Prokofjeffistä tv-käsikirjoittaja on tämän hetken seksikkäin ammatti. – Se on varmaan mennyt jo astronautinkin ohi, Prokofjeff nauraa. HBO:n ja Netflixin alkuperäissarjat sekä tv-kanavien panostukset sarjoihin ovat varastaneet koko käsikirjoittamisen taiteen lajin entisiltä valtiailta, pitkältä elokuvalta, ja varsinkin painetulta kirjallisuudelta. Silti Prokofjeff esittäytyy perjantaina myös kirjailijana esikoisromaanillaan Pelisilmät (Sanasato). Se on moniääninen ja erittäin raadollinen kuva suomalaisesta politiikan tekemisestä, juorulehdistöstä, perversioista ja riippuvuuksista. Prokofjeff nostaakin heti sormea pystyyn. – Pelisilmät ei sovi lapsille eikä nuorille. Siihen voisi vaikka lätkäistä kanteen K18-leiman. Onhan kirjoja aikuisille ennenkin tehty. Miksi tästä nyt pitää numero tehdä? – Uudella päivällä on todella paljon pieniä ja nuoria katsojia. En halua että he ryntäävät tätä kirjaa ostamaan, käsikirjoittaja sanoo. Intiimi laji Pelisilmät -romaanin hahmoja ovat pääministeriksi pyrkivä puoluejohtaja, joka on hyvin vahvasti oman peniksensä ohjauksessa. Hänen tekemisiään kyttäävät roskalehtitoimittajat, naisilta varastetuilla pikkuhousuilla nettikauppaa käyvä vartija, politiikkaan mielivä tv-juontajakaunotar, muun muassa. Prokofjeff pyörittää vetävästi kuutta eri kertojahahmoa ja vaihtaa kohtauksesta ja hahmosta toiseen juuri niin notkeasti kuin televisiossa. Mikä on tv-käsikirjoittamisen ja romaanin kirjoittamisen suurin ero? – Itselleni se on intiimiys, Prokofjeff sanoo. Prokofjeffin muistuttaa, että tv-käsikirjoittaminen on ryhmätyötä. Prokofjeffin krediitti Uudessa päivässä on story editor. Hän kirjoittaa tarinoita ja luo niistä kohtausluettelot jaksoihin. Toinen käsikirjoittajaryhmä kirjoittaa kohtauksiin dialogin ja yhdessä hiotaan ja viimeistellään. – Tässä hommassa oman äänen pitää kadota, jotta pysytään yhdessä sovitussa tyylissä. Lisäksi käsikirjoitusta tulkitsee aina näyttelijä. Myös tämä etäännyttää tekstiä sen kirjoittajasta. Käsikirjoitustekstiä voi verrata kakkosneloslautaan, josta joku toinen rakentaa talon. - Romaanissa taas ei ole kukaan välissä tulkitsemassa tekstiä. Romaania kirjoittaessa tuntuu siltä kuin esittäisi tekstiään itse. Palataan vielä tv-käsikirjoittamiseen. Kolme jaksoa eli 90 kohtausta viikosta kuulostaa hurjalta työmäärältä. Pitääkseen työvälineensä vireessä pitää myös katsoa paljon muita tv-sarjoja. – Moderni perhe , Breaking Bad ja Netflixin Happy Valley ovat loistavia sarjoja. Samoin House of Cards . Ja nyt juuri tuli Narcosista toinen kausi! Ja näiden päälle vielä romaani. Miten ihmeessä Prokofjeffin aika riittää? – Olen aina ollut nopea. Sekin on hyvä ominaisuus käsikirjoittajalle. Käsikirjoittaja, näytelmäkirjailija ja kirjailija. Syntynyt vuonna 1964. Entiseltä nimeltään Anne Saastamoinen. Prokofjeff on kirjailijan äidin tyttönimi, joka on peräisin Valko-Venäjältä. Työskennellyt Pirkanmaan esittävien taiteiden läänintaiteilijana vuosina 2006–2009. Toiminut Jyväskylän kaupunginteatterissa dramaturgina ja ohjaajana vuosina 1996–2003. Näytelmiä Pitkä pitkä lyhyt lyhyt, Kilon paloina ja Hyvässä nousussa. Käsikirjoittanut vuodesta 2010 alkaen Ylen Uusi päivä -sarjaa, jota tuotetaan ja kuvataan Tampereella. Esikoisromaani Pelisilmät ilmestyy perjantaina 9.9. tamperelaisen Sanasadon kustantamana. Kirjoittaa parhaillaan Uuden päivän lisäksi toista romaaniaan. Saattaa kirjoittaa jatkoa myös Pelisilmät-romaanille.