Trion upea debyytti: Saako Tampere näistä virtuooseista kamarimusiikin huippuyhtyeen?

ERIIKA AHOPELTO
Trion upea debyytti: Saako Tampere näistä virtuooseista kamarimusiikin huippuyhtyeen?

Tampere Filharmonian Pekko Pulakka harjoittelee Tampere-talossa konserttimestarin huoneessa.

Harri HautalaAamulehti

Salintäyteinen yleisö oli todistamassa niin laadukasta kamarimusisointia, että tälle ensimmäistä kertaa yhdessä soittaneelle nuorten miesten triolle on syytä toivoa yhteistä tulevaisuutta.

Tampere Filharmonian eturivissä vaikuttavat viulisti Pekko Pulakka ja sellisti Joona Pulkkinen löysivät herkän yhteyden Valko-Venäjältä aikoinaan Suomeen kotiutuneen pianisti Kirill Kozlovskin kanssa.

Takavuosina täällä päin toimi Tampere Trio -niminen kokoonpano, jossa oli silloisenkin kaupunginorkesterin johtavia muusikoita.

Ehkä nyt debytoinut yhtye voisi ottaa nimen Uusi Tampere Trio, UTT?

Sellisti Joona Pulkkinen.

Sellisti Joona Pulkkinen.

Ohjelmassa oli nyt kolmen koon pianotrioja: largea edusti Beethovenin Arkkiherttua -trio kolmen vartin kestossaan, mediumia taas Brahmsin kolmas pianotrio ja smallia Shostakovitshin varhainen c-molli-trio.

Kamarimusiikin klassikot, kuten varsinkin Beethovenin ja Brahmsin pianotriot, eivät ole helpointa musiikkia kuulijoille.

Ne ovat kuin säveltäjien yksityisiä päiväkirjoja, joiden teemat hahmottuvat usein jonkinlaisina abstrakteina alkioina tai luonnoksina. Näiden teemojen kehittelyn ja jalostamisen taidossa piilee kamarimusiikin ja sen esittämisen syvin olemus.

Arkkiherttua istui vähän väljästi nuorten muusikoiden päälle laajan ensimmäisen osan aikana. Pulakan viulun ääni oli pienehkö, ja Pulkkisen sello haki vielä omaa luontevinta paikkaansa. Sen sijaan Kozlovski oli heti alusta lähtien valppaana trion primus motorina.

Hitaassa osassa viulu ja sello tulivat romanttisella laulavuudellaan täysillä mukaan teoksen intiimeihin muuntumisleikkeihin. Aivan osan lopulla trio sai kommentin tekstiviestin tuloäänestä, aivan kuin säveltäjä olisi päättänyt lähettää pojille kannustavan viestin.

Finaalissa trio nousi vielä kokonaan uudelle ilmaisun tasolle väkevää loppukiriä myöten.

Pianisti Kirill Kozlovski.

Pianisti Kirill Kozlovski.

Shostakovitshin 17-vuotiaana kirjoittaman ytimekkään trion melankolinen unelmointi, vikkelä ilkikurisuus ja kabareemainen räväkkyys tulivat hienosti esille trion soitossa.

Brahmsin kolmas pianotrio sopi näiden muusikoiden lämpimän romanttiseen soittotyyliin kaikkein luontevimmin. Eloisassa soitossa kolmesta äänestä kasvoi vaikuttava yhteinen sointimaailma.

Faunien ilta. Pekko Pulakka, viulu, Joona Pulkkinen, sello, Kirill Kozlovski, piano.

HHHH Tampere-talon Pieni sali 17.2.


Kommentit (1)

  • Tavallinen kuulija

    Tuo viimeinen Brahmsin kolmas oli paras ja kaunein. Kahdessa ensimmäisessäkään ei mitään valittamista. Kiitos!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio