Teatteri

Täydet viisi tähteä: Menisitkö katsomaan jauhoperuukkikomediaa auktoriteetin sokaisemana?

Tampereen Työväen Teatterin yliampuva ja sopivista kohdista modernisoitu Luulosairas on sivistynyt ja sydämellä tehty tulkinta Molièren ikuisesta komediasta.

Kari Sunnari
Täydet viisi tähteä: Menisitkö katsomaan jauhoperuukkikomediaa auktoriteetin sokaisemana?

Luulosairas Argan (Auvo Vihro) anelee armoa lääkäriherra Purgonilta (Mika Honkanen), jotta tämä säästäisi hänet lääketieteen kostolta.

Jantso JokelinAamulehti

Miten erottaa toisistaan sairauden pelko, sairauden tunne ja oikea sairaus? Pystyyköhän kurja lajimme siihen valistuneesti edes tuhannen tai kahden tuhannen vuoden kuluttua? Todennäköisesti parannamme kaikki aidsit, syövät ja muutkin vitsaukset ennen luulosairautta, pakkoajatuksia ja neurooseja.

"Tietäminen on tunnetta", julistaa ohjaaja Otso Kautto TTT:n Luulosairas-esityksen käsiohjelmassa. Haluamme uskoa omia epävarmoja tunteitamme, mutta toisaalta myös varma tieto on aina viime kädessä tunne. Tiedossa on vakuuttavaa, uskottavaa kauneutta. Soppa on valmis, ja ihminen tuomittu ikuiseen epävarmuuteen. Epäröivinä antaudumme helposti huonojen auktoriteettien vietäväksi.

Rakastetuimpia komediatekstejä

MolièrenLuulosairas kuuluu syystäkin teatterihistorian tärkeimpiin ja rakastetuimpiin komediateksteihin. Teema on ikuinen, repliikit lyövät naulan kantaan ja juoni kääntyilee hysteerisesti äkkivääriin suuntiin.

Luulosairaudesta emme ole päässeet, vaikka kirjailijan kuolemasta on reilusti yli 300 vuotta. Itsediagnosointi, oireiden tarkkailu ja terveysauktoriteetit ovat suuressa suosiossa.

Juuri epideemisen (sic) suosionsa vuoksi Luulosairas asettaa nykyteatterin tekijälle myös suuria haasteita. Miten tämä tällä kertaa pitäisi tehdä? Mitä uutta tästä iänikuisesta jauhoperuukki-ilottelusta voi vielä nyhtää?

Aina ajankohtainen

Vaikka toisin saattaisi ajatella, Luulosairaan kaltaisen esityksen tuominen kauttaaltaan nykyaikaan voisi olla liiankin helppoa. Haastavampaa on saada vanha maailma soimaan nykyajassa siten, että katsojat ymmärtävät teoksen ytimen ja uppoutuvat samalla kuin varkain menneeseen.

Kyllähän me tiedämme, että luulosairautta on ollut aina ja että se on nyt muka "ajankohtaisempaa kuin koskaan". Ei siihen itsetarkoituksellista kännykän räpläämistä tai vihersmoothieita tarvita. Siihen riittävät ajoittaiset, nokkelat viittaukset kielessä, musiikissa ja pienissä yksityiskohdissa.

Tällaista ajatusta TTT:n esitys seuraa. Liikaa ei ole lähdetty ajasta irralleen.

On paljon hauskempaa nauttia Annukka Pykäläisen suunnittelemista, barokin liiallisuudella leikittelevistä epookkipuvuista ja lavastuksesta. Hyvän maun ja aikakausien rajoja harkitusti rikkovan esillepanon keskellä preparoidaan ihmisluonteen viheliäisiä oikkuja: rahanahneutta, taikauskoisuutta, ylpeyttä, pelkoa ja valehtelua.

Täynnä karikatyyrejä

Esitys on täynnä antaumuksella vedettyjä karikatyyrejä. Auvo Vihro on luonneroolissa hermoheikkona, jääräpäisenä ja luulosairaana Arganina, jolle puoskarit määräävät peräruiskeita ja muita ajanmukaisia ihmelääkkeitä.

Aivan hillittömiä puolestaan ovat Verneri Liljan ja Mika Honkasen esittämät lääkärinkuvatukset. Dialogit selväjärkistä veljeä määrätietoisesti esittävän Tommi Raitolehdon kanssa palauttavat tunnelmaa välillä maan pinnalle ja paljastavat näytelmäkirjailijan asenteet taikauskoa, lääkäreitä ja aikansa henkeä kohtaan.

Teija Auvinen eläytyy taitavasti neuvokkaan – ja veljen ohella toista järjen ääntä edustavan – Toinette-palvelustytön rooliin.

Harvoin näin aiheellisesti pääsee kiittelemään myös ääni- ja valosuunnittelua. Niklas Vainion ja TJ Mäkisen tarkat ambienssiratkaisut ja dramaattisesti sijoitetut pommit tehostavat teoksen tunnelmaa ja kertovat tarinaa siinä missä näyttelijätkin.

Anarkiaa ja rock'n rollia

Otso Kauton tulkinta Luulosairaasta ei ole tehotuotettua komediaa, jossa jokainen ele palvelee juonta kellontarkasti ja turvallisesti. Se herkuttelee tunnelmilla, tekofalloksilla, luonnevioilla, toistolla ja teennäisillä juonenkäänteillä.

Juuri nämä tuhlailevuudet, yli vedetyt hahmot ja avoimesti lapsellisuuksien mukaan tempautumiset kuuluvat esityksen hurmaavimpiin puoliin. Myös näytelmäkirjailijan oikuille ja jopa hirtehiselle kohtalolle tehdään tulkinnassa kunniaa syvästi kumartaen.

Tässä hölmönnerokkaassa show'ssa on anarkiaa, dadaa ja rock'n' rollia, jotka Molière ottaisi ilolla vastaan. Ei hänen tekstiään voi vuonna 2017 juuri tästä enempää sydämellä tehdä – ainakaan jos lähtökohtana on kunnioittaa yhtäältä alkutekstin ajankuvaa, toisaalta ilkikurista ja ikuista henkeä.

Mahtipontisena barokkieleenä tulkinnalle annettakoon tänä yönä täydet viisi tähteä. Vaikka vain sen takia, että mahdollisimman moni eksyisi silkan kuulopuheen vallassa ja auktoriteettiuskon sokaisemana katsomaan ensiluokkaista jauhoperuukkiajan komediaa.

Luulosairas

★★★★★

Tampereen Työväen Teatterissa Eino Salmelaisen näyttämöllä lauantaina 2.9. (ensi-ilta).

Käsikirjoitus: Molière.

Suomennos: Arto af Hällström.

Ohjaus: Otso Kautto.

Lavastus ja pukusuunnittelu: Annukka Pykäläinen.

Valosuunnittelu: TJ Mäkinen.

Äänisuunnittelu: Niklas Vainio.

Rooleissa: Auvo Vihro, Miia Selin, Teija Auvinen, Heidi Kiviharju, Maija Lang, Tommi Raitolehto, Janne Kallioniemi, Verneri Lilja, Mika Honkanen ja Jukka Saikkonen.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Ensi-illassa kyllä nauru alkoi kauen ennen puoltaväliä ja jatkui loppuun saakka. Teennäinenkö?
    Jos nyt jostain voi syyttää teennäisyydestä, niin itse aiheesta, Luulosairaushan on valehetelemista. Joko tidostaen tai tiedostamatta.
    Esitys on hyvä. Ehkä outous piilee katsojan silmässä.

  • Elisa

    Kerroin ystävälleni Hämeenlinnassa, että uskoisin arvion tästä näytelmästä tulevan painettuukin lehteen viimeistään maanantaina, mutta ei ilmeisesti ole vielä tullut? Onkohan se ollut jo vai onko tulossa?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet