Tampereella esitettiin harvinainen koominen ooppera

Ooppera-arvio: Markus Fageruddin koominen ooppera on kirpeillä harmonioilla ladattu satiiri kahden kuningattaren yllätykseen päättyvästä tapaamisesta.

Tampereella esitettiin harvinainen koominen ooppera

Sopraanot kuninkaallisina: Riikka Hakola oli Silvia ja Johanna Rusanen-Kartano puolestaan Elisabet.

Harri HautalaAamulehti

Silvia ja minä on harvinainen suomalainen nykyooppera: se on koominen, kevyt ja sijoittuu omaan aikaamme.

Siinä ei myöskään tapeta eikä raiskata ketään, pilkataan kylläkin. Siitäkin voi tosin joku nykyaikana pahastua. Että tällä lailla voidaan kohdella kuninkaallisia...

Tampere Biennalen ohjelmaan kuulunut ooppera kertoo kahden kuningattaren, Ruotsin Silvian ja Britannian Elisabetin, tapaamisesta Buckinghamin palatsissa. Muut kuninkaalliset ovat eri syistä peruneet tulonsa Elisabetin järjestämiin tyttöbileisiin. Kahdestaan ladyt alkavat juoruilla ja paljastaa salaisuuksiaan.

Ooppera on oikea laji kuninkaalliseen aiheeseen. Poseeraus, etiketti ja teennäisyyden ja aitouden ristiriita ovat molempien arkea.

Musiikillisesti avoin ja monipuolinen Markus Fagerudd on ollut täsmälleen sopiva säveltäjä antamaan Eppu Nuotion ja Tiina Brännaren hauskalle tekstille soivaa ilmettä.

Viulun, pianon, klarinetin ja sellon muodostamalle kvartetille kirjoitettu partituuri tietää paikkansa kuninkaallisessa hierarkiassa. Funktionaalinen musiikki palvelee laulajia, tekstiä ja tapahtumia osuvasti ja hienovaraisesti.

Tyylillisesti Fagerudd liikkuu uusklassisuuden liepeillä rikastaen sointia kirpeilläkin harmonioilla vähän Einar Englundia muistuttavasti.

Hupaisa on lainaus Hercule Poirot -sarjan tunnusmusiikista hetkellä, jolloin Silvian ja Elisabetin rupattelu kääntyy absurdilla tavalla poliisin toimintaan ja murhamysteereihin. Todellisuus ja fiktio menevät hersyvästi sekaisin niin Elisabetin päässä kuin musiikissakin.

Loistava Rusanen

TampereRaw-yhtye soitti läpi oopperan erinomaisesti, vaikka äänen voimakkuutta olisi välillä saanut säätää alemmas laulajien kuuluvuuden takia.

Kahden kuningatarsopraanon kilvoittelussa taas oli monta nautinnollista hetkeä. Tiina Brännaren ohjaus onnistuikin tekemään rouvien näyttämöllä olosta perin luontevaa.

Riikka Hakolan pienillä eleillä herkullisesti luoma Silvia on ulkoisesti arvonsa tunteva, mutta sisäisesti epävarma ihminen, joka saa taistella statuksestaan henkisesti vahvemman Elisabetin rinnalla. He ovat tasavertaisia, mutta eivät ihan kuitenkaan.

Sopraano Johanna Rusanen-Kartano teki Elisabetista itsetietoisen ja räväkän ladyn. Koomikkona Rusanen on loistava, samoin laulajana.

Tekstitystä tuli ikävä

Oopperassa viestin välittyminen on aina iso kysymys. Tällaisessa tekstivetoisessa kamarioopperassa se on erityisen olennaista.

Raatihuoneen kaikuisassa akustiikassa laulajat joutuivat koville saadakseen tekstin jujut esille. Rusanen onnistui kiitettävän hyvin, Hakola kohtalaisesti. Tekstitystä tuli välillä ikävä.

Silvia ja minä etenee kerronnaltaan tasapaksusti, sillä keskustelun aiheet ovat aika samanlaisia ja toisteisia. Prinssi Charlesin skype-soitto tuo vähän vaihtelua, mutta kohtaus pitkittyy jaaritteluksi, vaikka baritoni Arttu Kataja komeasti etänä lauloikin.

Loppu on kuitenkin ytimekäs. Kun Silvia tajuaa saavansa lähtöpassit kuninkaallista hommista tasavaltaan johtaneen kansanäänestyksen tuloksena, hetki kiteytyy yhteen lohduttomaan sanaan: exit.

Ja sitten Elisabet huomaa omankin tilanteensa tukaluuden: Brexit!

Kamariooppera Silvia ja minä.

★★★

Tampereen Raatihuone 14.4.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio