Tamkin lopputyönäyttely: Isoäidin kuvasta kasvaa Hillevi-performanssi

Tamkista valmistuvat nuoret taiteilijat päivittävät perinnettä ja yhdistävät uusia kanavia.

Ossi Ahola
Tamkin lopputyönäyttely: Isoäidin kuvasta kasvaa Hillevi-performanssi

Sanni Weckmanin lopputyö on näyttelyn parhaimmistoa. Suurikokoisen kuvakudoksen työstäminen jatkuu yhä näyttelyn aikana. Teos päivittää nykyhetkeen perinteisen kudonnan ja käsityöläisyyden prosessiteokseksi.

Maaria Niemi

Nuorten taiteilijoiden lopputyönäyttelyt ovat rosoisuudessaan antoisia: ne ovat näytönpaikkoja, joihin on kasattu kaikki opiskelun anti. Nuori energia, joilla valmistuvat taiteilijat lähestyvät kuvantekemistä, on viattomuudestaan huolimatta tuoretta. Ellei taiteessakaan pyörää keksitä uudelleen, sen muotoa ja värejä voi ainakin muuntaa.

Tietenkin kaikki Tampereen ammattikorkeakoulusta (Tamk) valmistuvat 18 taiteilijaa ovat keskenään erilaisia, varsin eritasoisia ja työskentelevät eri menetelmin. Aivan hurjiksi nuoret taiteilijat eivät ole teknisesti heittäytyneet, joten maalausten ja kolmiulotteisen veistoksellisuuden lisäksi perinteisenä voi nähdä myös videotaiteen.

Prosessityöskentelyä

Perinteisen naisten kudonnan ja käsityöläisyyden on päivittänyt nykyhetkeen Sanni Weckman. Hänen kuvakudoksensa Hillevi yhdistää lukuisia kuvantekemisen lähtökohtia impressionistien väripilkuista nykytaiteen prosessityöskentelyyn. Weckman kutoo isoäitinsä valokuvaan pohjautuvaa suurta kuvakudosta.

Ossi Ahola
Taiteilija Sanni Weckman Mältinrannassa teoksensa äärellä.

Taiteilija Sanni Weckman Mältinrannassa teoksensa äärellä.

Hän jatkaa työtään yhä näyttelyn avauduttua ja työ muuntuu yleisölle nähtäväksi performanssiksi. Valmistuva teos on prosessitaideteos, joka sekä kunnioittaa mennyttä että päivittää nykyhetkeä – se on valokuvapohjainen, esittävä ja moniulotteinen tekstiilitaideteos vailla vertaa.

Katso videolta, miltä kudonta näyttää:


 

Videoinstallaatiosta muotokuvaperinteeseen

Mediataiteellinen painotus näkyy galleria Emilissä, jonka pimennetyssä tilassa vuorottelevat erilaiset installaatiot. Lukumääräisesti monikanavaisuus yltää jopa 15-kanavaiseksi videoinstallaatioksi.

Mapping uudistaa videotaidetta. Sitä käyttää Sakari Larjo, jonka Ajatuskuplia tarjoaa rikkaan kuvamaailman tekijän mieleen. Mapping on kuvana plastinen ja hylkää videoteoksille tyypillisen neliömäisen screenauksen.

Ossi Ahola
Sakari Larjo käyttää joustavaa mapping-tekniikkaa videoteoksessaan Ajatuskuplia.

Sakari Larjo käyttää joustavaa mapping-tekniikkaa videoteoksessaan Ajatuskuplia.

Muotokuvan perinnettä päivittää Karoliina Huuskonen. Puolivartalokuva on taiteen klassikko, jossa pönöttävät vuoroin kuninkaat ja muut silmäätekevät. Nykyaikaan muotokuvaus on päivittynyt heikosti. Huuskonen on oivaltavasti ja käsitteellisesti uudistanut muotokuvaa.

Hän käyttää liikkuvaa kuvaa, joka antaa katsojalle yhden pysäytyskuvan sijasta lukuisia vivahteita kuvattavasta henkilöstä. Tämä 2-kanavainen videoteos jättää myös katsojan mielikuvalle tilan ja haastaa myös videokuvauksen totutut normit jättäen äänen pois.

Ossi Ahola
Karoliina Huuskosen videoteos uudistaa muotokuvaperinnettä.

Karoliina Huuskosen videoteos uudistaa muotokuvaperinnettä.

Näyttely tarjoaa eheän kuvan taiteilijuuteen siirtyvistä nuorista. Valitettavasti maalaukset tarjoavat varsin yllätyksetöntä jälkeä. Ida Sokan paratiisinomaiset näyt ovat mehevintä antia. Installaatioista Heini Hiltusen Veneläiset ovat ajankohtaisinta, mitä eurooppalaisesta ihmisvirrasta voi tehdä. Kaikki hyvin on kollektiiviteos, jossa yksittäistä tekijää ei nimetä. Se on tämänhetkinen trendi kuvataiteessa.

Kuvataide

Kaikki Hyvin

HHHH Taidekeskus Mältinrannassa 21.3.2016 saakka ma–to klo 12–18, pe–su 12–16, ja Galleria Emilissä 30.3. saakka ti–to 10–18 pe 10–15.45, la–su 11–17.


Kommentit (5)

  • Nimetön

    On virhe kirjoittaa muotokuvan uudistamisesta, koska videomuotokuvia on tehty tätä ennenkin. Ei tarvitse edes etsiä kaukaa löytääkseen esimerkkejä samankaltaisella idealla aiemmin toteutetuista teoksista. Tamperelainen kuvataiteilija Hinni Huttunen valmistui samaisesta TAMKin kuvataiteen koulutusohjelmasta vuonna 2014 ja hänen lopputyönsä oli 2-kanavainen videoteos nimeltä Neljä muotokuvaa: äiti, mummo, Heikki ja isä.

  • Taiteilijan äiti

    Hienoja töitä sekä Emilissä että Mältinrannassa! Kannatti ajaa kolmisensataa kilometriä…

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet