Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Suomalaiset ja virolaiset opiskelijat ponnistavat Japaniin Tampereelta – Musiikki & Media yhdistää opiskelijoita ja ammattilaisia

–On hienoa tehdä sellaista, mikä liittyy oikeaan elämään ei vain opintoihin, Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelija Tatu Heinämäki sanoo. Hän on mukana Finest Sounds -projektissa, jossa suomalaiset ja virolaiset opiskelijat virittelevät musiikkivientiä Japaniin. Hanke on myös osa Tampereella loppuviikosta olevaa Musiikki ja Media -tapahtumaa. –Japani on maailman toiseksi suurin musiikkimarkkina Yhdysvaltain jälkeen, Japanissa myydään edelleen paljon cd-levyjä ja erilaisia kuluttajaryhmiä on paljon, Finest Soundsin projektipäällikkö Timo Kivikangas sanoo. Japani on kohdemaa myös siksi, että suomalaisella musiikilla on siellä kysyntää. Jo Hanoi Rocksin ajoista lähtien suomalaiset muusikot ovat menestyneet Japanissa. Erityisesti metallimusiikki on lyönyt itsensä läpi. –Japanilaiset pitävät suomalaisten tavasta tehdä, Kivikangas sanoo. Suomessa on paljon potentiaalisia tekijöitä, mutta markkinamme on pieni. Japanissa on lähes 130 miljoonaa asukasta. –Hienointa on yhteistyö eri alojen opiskelijoiden ja eri korkeakoulujen kesken, Heinämäki sanoo. Samoilla linjoilla on Humakin opiskelija Jertta Hellman , joka on saapunut Tampereelle Musiikki ja Mediaan. Musiikki & Media näkyy myös klubeilla: Sata opiskelijaa Finest Sounds -projektin on tarkoitus koota yhteen opiskelijoita, yrityksiä ja vientiasiantuntijoita. Näin luodaan kontakteja ja mahdollisuuksia vientiin. –Hanke tähtää tulevaisuuteen, ja sen tärkein tavoite on saada yritykset löytämään uusia yhteistyökeinoja sekä monialaisuutta hyödyntäviä vientikonsepteja, Kivikangas sanoo. Suomesta mukana on kaksi oppilaitosta Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak ja Tampereen ammattikorkeakoulu Tamk. Virosta osallistuu opiskelijoita Tallinnan yliopistosta. Humakista Finest Soundsiin osallistuu kulttuurituottajaopiskelijoita Turusta. –Innostuin heti, kun kuulin mahdollisuudesta, Hellman sanoo. Hän opiskelee toista vuotta. Tampereen ammattikorkeakoulu Tamk koordinoi hanketta, jossa keskeisessä roolissa käytännön vientitoiminnassa ovat Music Finland, Musiikki ja Media, Tallinn Music Week ja Music Estonia. Tavoitteena on, että opiskelijoita on hankkeen kuluessa mukana noin sata, joista suuri osa on Tampereen ammattikorkeakoulusta. Projektiin osallistuminen on osa opintokokonaisuuksia. –Joukossa on Media and Arts -koulutuksen opiskelijoita pääosin Music production (kaupallinen musiikin tuotanto)- ja Fine art (taide)-opintopolulta. Mukana on myös opiskelijoita Interactive Mediasta (käyttöliittymäsuunnittelu, animaatio, pelituotanto) ja joitain International business -puolelta sekä vaihto-opiskelijoita. Kaikki mukana olevat Tamkin koulutukset ovat englanninkielisiä. Musiikki ja Media -tapahtumassa on mukana yhteensä reilut kolmisenkymmentä opiskelijaa. Tamkista on parikymmentä, Humakista noin 15 ja Tallinnasta muutamia. Lisäksi yrityksiä on molemmista maista, niitä tulee Musiikkiin ja Mediaan noin kaksikymmentä. Kaikkiaan hankkeeseen tulee osallistumaan 50 – 60 yritystä. Kivikankaan mukaan joukossa on jo muun muassa Sony Music, Nokia Technologies, Kyro Distillery, Ivana Helsinki, Fullsteam, Sahana Records, Visit Tampere ja Bafe's Factory. Tavoitteena on, että yritykset ja artistit tukevat toistensa vientityötä Japanissa, esimerkiksi teknologia- ja design-yrityksillä on paljon annettavaa musiikki- ja viihdealan tekijöille ja hyödynnettävää on molempiin suuntiin. 5 opintopistettä Opiskelijat jo ideoineet yhteistyötä. Voimia on yhdistetty muun muassa metallibändi Mokoma, Morrow Games -vr-peliyrityksen ja virolaisen kielenoppimissovellus Lingvistin kesken. –Pidimme yhteyttä Turun, Tallinnan, Tampereen ja yhteistyökumppaneiden välilllä WhatsAppilla, Facebookissa ja sähköpostitse, Heinämäki sanoo. Projektista saa 5 opintopistettä. –Jos yritykset innostuvat ideastamme, sitä viedään eteenpäin, Heinämäki sanoo. Raha tulee EU:lta Idea syntyi Tampereen ammattikorkeakoulussa vuonna 2015, kun Tamkin Leena Mäkelä sekä Itämeri-instituutin edustajat ja vientiekspertti, vuosikymmeniä kansainvälisissä musiikkiprojekteissa toiminut Tapio Korjus pohtivat uusia keinoja suomalaisen musiikki- ja viihdealan viennin vauhdittamiseksi. Saman vuoden Musiikki ja Media -tapahtumassa hankkeen kärjeksi tarkentui Japani. Projektirahoitus varmistui marraskuussa 2016. Finest Sounds päättyy heinäkuun lopussa vuonna 2019. Hankkeen kokonaisbudjetti on hieman yli miljoona euroa. Rahoista suurin osa tulee Euroopan unionin Cental Baltic Programmelta. Tampereen jälkeen Japaniin Torstaina alkanut Musiikki & Media -tapahtuma on hankkeen tähän mennessä suurin satsaus. Keväällä on tulossa iso tilaisuus Japaniin, mutta sen tarkemmat yksityiskohdat ovat vielä työn alla. Ennen kevään isoa myyntimatkaa hanke vie jo muutaman yrityksen marraskuussa Tokioon Hokuo Music Festiin. Nyt lokakuussa Tampereelle saapuu virolaisia yhteistyökumppaneita ja japanilaisia viihdebisneksen ammattilaisia, kuten keikkapromoottoreita, festivaalijärjestäjiä, digitaalisten markkinoiden ammattilaisia ja nykyaikaisen markkinoinnin osaajia. Paikalla ovat muun muassa keikkapromoottori Yoko Nozaki , promoottori ja viihdealan asiantuntija Tomoyuki Ohsawa ja hollantilainen brändiasiantuntija Marc Wesseling . –Japanissa toiminta perustuu suhteisiin ja luottamukseen. Kivikangas sanoo esimerkkinä, että jos japanilainen sopimus on yhden liuskan mittainen, vastaava amerikkalainen on 20-sivuinen. –Musiikkivientiin kannattaa yhdistää muitakin brändejä, varsinkin jos ne ovat jo tunnettuja Japanissa, sanoo Ohsawa. Keskustelujen, tapaamisten ja opastuksen jälkeen opiskelijat työstävät saamaansa materiaalia lauantaina. He tekevät ideointia ja ehdotukset, millaisia vientikonsepteja yritysten välinen yhteistyö voisi sisältää. Sen jälkeen esitykset julkistetaan ja japanilaiset asiantuntijat antavat niistä vielä palautteen. –Yritykset ja opiskelijat näkevät, kuinka monet erilaiset toimijat tähtäävät samalle isolle markkina-alueelle, ja kuinka paljon yhteistyötä voisi tehdä isomman vaikutuksen synnyttämiseksi, sanoo Kivikangas, joka työskentelee myös koulutuspäällikkönä Tamkissa. 5.–7. lokakuuta Tampereella Musiikkialan ammattilaisten konferenssi Yli 700 kotimaista toimijaa noin 100 kansainvälistä ammattilaista Lost In Music -festivaali on osa tapahtumaa Jaetaan muun muassa Tampere Music Award -palkinto Järjestetty ensimmäisen kerran 1989