Musiikki

Vuoden naissolisti debytoi Veljeni vartijassa Tampereella – Tuuli Takala on yksi lupaavimmista suomalaisista oopperalaulajista

Tammikuussa vuoden naissolistiksi valittu Tuuli Takala debytoi perjantaina Tampereen oopperassa Olli Kortekankaan Veljeni vartijassa.

Eriika Ahopelto/Aamulehti
Vuoden naissolisti debytoi Veljeni vartijassa Tampereella – Tuuli Takala on yksi lupaavimmista suomalaisista oopperalaulajista

Tuuli Takala laulaa päätyökseen maailmalla, mutta nyt hän on kotiutunut hetkeksi Tampere-taloon. Hän laulaa naispääroolin Olli Kortekankaan Veljeni vartijassa.

Harri HautalaAamulehti

Viisi vuotta sitten sopraano Tuuli Takalan mieli oli maassa.

Lappeenrannan laulukilpailuihin kokoontuivat tammikuussa 2013 Suomen parhaat nuoret laulajat, mutta Takala ei ollut läpäissyt edellisenä syksynä järjestettyä karsintaa.

–En päässyt edes kilpailuun! Olin aivan hajalla siitä, muistelee parhaillaan Tampereen oopperan Veljeni vartijan naispäärooliin valmistautuva Takala.

Hän ei kuitenkaan antanut periksi. Kun Lappeenrannan kilpailu jäi sivuun, Takala keskitti tarmonsa Metropolia-ammattikorkeakoulun tuottamaan Mozartin Taikahuiluun. Yön kuningattaren laulaminen oli hyvää terapiaa.

Sieltä hänet napattiin pikaisesti laulamaan samaa roolia Kansallisoopperaan. Näin Lappeenrannan pettymys kääntyi nopeasti riemuun vauhdilla auenneesta urasta.

Kesällä 2013 Takala lähti mukaan Savonlinnan Timo Mustakallio -kilpailuun ja Kangasniemen laulukilpailuun. Voitto tuli molemmissa, parin viikon välein.

Yllätyskutsu Saksaan

Nyt keväällä 2018 Tuuli Takala on yksi lupaavimmista suomalaisista oopperalaulajista maailmalla. Hänet palkittiin tammikuussa ooppera-alan Aino-gaalassa vuoden naissolistina.

Tällä hetkellä Takalan päätyöt ovat Saksassa Dresdenin maineikkaassa Semper-oopperassa, jossa hän laulaa vakituisena solistina.

Dresdenissä Takala on jo kolmatta kautta, sillä Semper-ooppera kutsui hänet nuorten solistien ensemblen jäseneksi vuonna 2015.

–Se oli ihmeellinen sattumusten summa. Menin loppuvuodesta 2014 Berliiniin agenttini Kalle Kanttilan järjestämään koelauluun. Siellä oli kuuntelemassa edustajia monista saksalaisista oopperataloista, myös Dresdenistä.

–Sain heti hyvän palautteen, mutta mitään konkreettista tarjousta ei siinä vaiheessa tehty.

Takala palasi Suomeen jatkamaan opintojaan Sibelius-Akatemiaan. Noin puolen vuoden kuluttua puhelin soi.

–Agenttini kertoi, että Dresdenin ooppera tarvitsee Figaron häihin uuden Barbarinan miehityksen muutosten vuoksi. Koelaulu odotti seuraavana päivänä.

–Ihmettelin vähän, että onpas outoa lennättää Suomesta asti laulaja sellaiseen pikkurooliin, johon löytyisi laulajia lähempääkin.

Hämmästeltyään hetken hän lähti reippaasti matkaan ja pakkasi tavarat parin kuukauden tarpeisiin.

–Koelaulun jälkeen minulta kysyttiin suunnitelmia seuraaviksi viideksi vuodeksi. Puhuin jotain opintojen jatkamisesta, kun he yllättäen tarjosivat kahden vuoden sopimusta nuorten ensembleen.

Nousu ykkössarjaan

Hetki oli käänteentekevä. Ja taas Tuuli Takala otti tilanteen haltuunsa. Nuorten solistien ryhmän laulajat tekivät ensimmäisen vuoden pikkurooleja, mutta toiseksi vuodeksi Takala sai yhtenä harvoista jo isojakin tehtäviä.

Suurin palkkio oli nosto varsinaiseen solistikuntaan viime syksystä lähtien. Hän oli siitä Junges ensemble -ryhmästä ainoa, joka sai kaksivuotisen jatkosopimuksen. Sitäkin jatketaan ainakin yhdellä lisävuodella ja mahdollisesti pitempäänkin, mikäli talo ja laulaja ovat toisiinsa tyytyväisiä.

–Olihan se mahtavaa, että luottamusta löytyi. Viime kausi oli kaikkein rankin, kun tein muun muassa kaksi keskeistä roolia uusissa produktioissa, Hoffmannin kertomusten Olympian ja Ryöstö seraljista -oopperan Blonden.

Hieno saavutus oli myös onnistunut koelaulu Semper-oopperan Staaskapelle-orkesterin ylikapellimestarille Christian Thielemannille. Pelätty ja arvostettu maestro piti kuulemastaan.

–Viimeksi tein hänen kanssaan joulukuussa ison adventtikonsertin Frauenkirchessa. Kuuluisa Diana Damrau oli pääsolistina ja meikäläinen pääsi siihen kylkeen. Se oli huikea kokemus.

–Ensi kaudella teen Thielemannin kanssa Ariadne auf Naxosin Echon roolin.

Suomikin kutsuu

Vaikka lähivuodet kuluvat Saksassa, Tuuli Takala aikoo pitää ovet auki myös Suomeen, kuten nyt Tampereen oopperaan.

Lue lisää: Tampereesta syntyi suurooppera! Helmikuussa kuullaan, miten Kalevankangas, Tuomiokirkko, työväentalo, rautatieasema ja muut keskeiset paikat sopivat näyttämölle

–Haluan työskennellä Suomessa jo ihan senkin takia, että on ihanaa olla kotimaassa, nähdä ystäviä ja perhettä ja esiintyä kotiyleisölle. En halua tulla unohdetuksi jonnekin maailmalle.

Tampereella hän on aikaisemmin laulanut Pro Musican palkintokonsertin ja Tampere Filharmonian solistina.

–Tampere-talo toimii hyvin oopperatalonakin, vaikkei se olekaan varsinainen oopperatalo.

Saksasta hän sai parin kuukauden vapaan tehdäkseen debyyttinsä Tampereen oopperassa.

Veljeni vartija on ensimmäinen teos, jota olen kantaesittämässä, hän sanoo jännittyneenä.

Petri Nuutinen
Tuuli Takala (oik.) ja Erica Back harjoittelevat Veljeni vartijaa Tampereella.

Tuuli Takala (oik.) ja Erica Back harjoittelevat Veljeni vartijaa Tampereella.

Kotona laulettiin

Helsinkiläinen Tuuli Takala tulee laulavasta suvusta, mutta klassisesta laulusta hän innostui kunnolla vasta lukion jälkeen.

–Olen kuitenkin aina laulanut. Kuorolaulaja minusta tuli jo kuusivuotiaana, kun menin Tapiolan kuoroon isoveljeni ja serkkujeni vanavedessä.

Oopperasta hän ei teini-iässä innostunut.

–Oopperalaulu kuulosti minusta kummalliselta ja epäluonnolliselta, hän nauraa.

–Sitten hain ja pääsin Sibelius-Akatemiaan musiikkikasvatuksen osastolle. Ajattelin, että sieltä saan monipuolisen koulutuksen ja ehdin valita oman juttuni myöhemmin.

Pyrkiessään Sibelius-Akatemiaan Takala valmisti pääsykokeeseen lauluohjelmistoa, jota varten hän otti muutaman laulutunnin sopraano Anu Komsilta.

–Vasta silloin todella tajusin, mitä kaikkea äänellä voi tehdä.

Tumma koloratuuri

Takala on tähän asti laulanut paljon korkeita lyyrisiä sopraanorooleja, mutta äänimateriaali antaa mahdollisuuksia paljon muuhunkin.

–En ole ihan perinteinen koloratuurisopraano. Dresdenissäkin onkin ihmetelty, että minulla on aika tumma ääni Yön kuningattaren kaltaisiin rooleihin.

Olli KortekankaanVeljeni vartijan musiikissa Takala saa käyttää ääntään laajasti.

–Siinä ääni liikkuu aika paljon keskialueella ja matalallakin.

Lue lisää: Tenorin vauhdikas syyskausi: debyyttirooli Lontoossa, koelaulu New Yorkissa ja Veljeni vartijan harjoitusviikko Tampereella

Tampereen oopperan Veljeni vartijan ensi-ilta on Tampere-talossa perjantaina 16.2.

Tuuli Takala

Helsingissä vuonna 1987 syntynyt oopperalaulaja.

Opiskellut musiikkikasvatusta Sibelius-Akatemiassa sekä laulua ja oopperaa Metropoliassa ja Sibelius-Akatemiassa Ritva-Liisa Korhosen johdolla.

Useita kilpailumenestyksiä Suomessa ja ulkomailla.

Debyytti Kansallisoopperassa Yön kuningattarena 2013.

Valittiin vuonna 2014 Pro Musican Vuoden nuoreksi muusikoksi yhdessä baritoni Waltteri Torikan kanssa.

Kiinnitettynä Dresdenin oopperaan vuodesta 2015 lähtien.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Nimetön

    ”NIMETÖN
    En ymmärrä otsikon ajatusta. Laulajat yleensä kehittyvät harjoitusten myötä mikäli äänessä on potentiaalia. Syksystä 2012 tähän päivään mahtuu tuhansia harjoitustunteja. Jos ei olisi kehittynyt voisi lopettaa.”

    Kannattaisi sinunkin ehkä hieman kiinnittää huomiota uutisen sisällön lukutaitoon…
    Vaikeuksien kautta voittoon, siitähän juttu kertoo. Lahjakkuudella ja sinnikkyydellä pääsee pitkälle. Siis sitä suomalaisen kuuluisaa SISUA!

  • Nimetön

    En ymmärrä otsikon ajatusta. Laulajat yleensä kehittyvät harjoitusten myötä mikäli äänessä on potentiaalia. Syksystä 2012 tähän päivään mahtuu tuhansia harjoitustunteja. Jos ei olisi kehittynyt voisi lopettaa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet