Musiikki

Sibeliuksen nerokas Tapiola soi kuin luonto itse

Levyt: Hannu Lintu ja Radion sinfoniaorkesteri tulkitsevat Sibeliusta ikimuistoisesti.

MEERI UTTI
Sibeliuksen nerokas Tapiola soi kuin luonto itse

Hannu Lintu rentoutuu Musiikkitalon kapellimestareiden vierashuoneessa.

Harri HautalaAamulehti

"Sibeliuksen viimeisessä sävelrunossa talven tuulet saattavat tuivertaa Ainolaa ympäröivien honkien latvoja”, kirjoitti Erik Tawaststjerna Tapiolasta elämäkertasarjansa viimeisessä osassa.

Juuri tuollainen tunnelma vallitsee tässä Hannu Linnun ja Radion sinfoniaorkesterin loisteliaassa tulkinnassa.

Voi olla, ettei Tapiola ole koskaan aikaisemmin soinut levyllä yhtä kouraisevana, kristallin kirkkaana, monimuotoisena, ehdottomana – ja hyytävänä.

RSO ja Lintu punovat sävelet ja soinnit toisiinsa luonnonvoimaisesti ja orgaanisesti. Tapiolan tuulenomainen liike ei katkea hetkeksikään. Jokainen ääni erottuu, ja soinnilliset kerrokset hahmottuvat kuin sateenkaaren värit.

Lopun ihmeellisen H-duuri-soinnun kurkottaessa ajattomuuteen voi ajatella säveltäjän pitävän kiinni hänelle rakkaista musiikillisista näyistään niin pitkään kuin mahdollista.

Se, ettei Sibelius Tapiolan jälkeen enää julkaissut mitään suurimuotoista, tuntuu hyvin ymmärrettävältä teoksen äärimmilleen tiivistetyn sävelmaailman jälkeen. Mitä sanottavaa tämän jälkeen enää olisi ollut?

Varhaisen Sadun sijoittaminen levyllä Tapiolan rinnalle on nerokas ratkaisu. Ne ovat molemmat omalla tavallaan kalevalaisen Kullervon perillisiä, Satu nuoren säveltäjän värikäs, dramaattinen ja hehkuva maalaus, Tapiola taas kypsän mestarin paljas ja graafinen metsän sielunmaisema.

Levyn täydentää joukko Sibeliuksen vähemmän tunnettuja ruotsinkielisiä lauluja, jotka Aulis Sallinen orkestroi Sibelius-vuoden 2015 kunniaksi.

Niistä ehkä puuttuu Sibeliuksen parhaiden laulujen melodinen tarttumapinta, mutta mezzosopraano Anne Sofie von Otterin laulamina kappaleet elävät tässä ja nyt.

Sibelius: Tapiola, Satu, lauluja. Radion sinfoniaorkesteri, Hannu Lintu, mezzosopraano Anne Sofie von Otter.

★★★★★

Ondine 2017.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet