Rohkea näytelmä palaa seksin perimmäiseen tarkoitukseen – Yli 120 vuotta siinä vierähti, mutta nyt Minna Canthin vahva naishahmo pääsee vihdoin ääneen

Teatterikesä: Tamperelainen Paula Sillman kirjoitti Minna Canthin hahmolle oman monologin, jossa nähdään, kun tyttö käy lähellä kuolemaa.

Petri Huhtinen / Aamulehti
Rohkea näytelmä palaa seksin perimmäiseen tarkoitukseen – Yli 120 vuotta siinä vierähti, mutta nyt Minna Canthin vahva naishahmo pääsee vihdoin ääneen

Reetta Hyreen antaa Canthin luomalle Anna Liisalle äänen tuoreessa monologinäytelmässä Anna Liisan yöt. Lavalla myös sellisti Hanna Kilpinen. Kuvat harjoituksista.

Anu Ala-KorpelaAamulehti

Yli 120 vuotta siinä vierähti, mutta nyt Minna Canthin luoma hahmo Anna Liisa vihdoin pääsee ääneen toden teolla.

Ainakin näin ajattelee teatteriohjauksen maisteriopiskelija Paula Sillman. Hän meni ja kirjoitti yhdelle suomalaisen näytelmäkirjallisuuden kuuluisista henkilöistä uuden näytelmän.

–Canthin näytelmässä on yllättävän vähän tekstiä itse nimihenkilöltä, Sillman sanoo.

Sillman on käsikirjoittanut tekstin teemoista, jotka nousevat alkuperäisestä näytelmästä. Itse Anna Liisan -näytelmän tekstiä ei lainata sellaisenaan.

Canthin klassikkoteksti käsittelee lapsenmurhaa, jonka nuori Anna Liisa on tehnyt synnytettyään talon rengin Mikon aviottoman lapsen. Tapahtuma salataan ja Anna Liisa on menossa avioon talollisen Johanneksen kanssa, kunnes Mikko palaa takaisin. Mikko kiristää Anna Liisaa vaimokseen uhkaamalla paljastaa lapsenmurhan.

Esittävien taiteiden vapaa ammattiryhmä U.H.M.A. Ensemble tuo nyt näyttämölle uuden teoksen, monitaiteellisen monologin Anna Liisan yöt. Monologi on tribuutti Minna Canthin viimeisen näytelmän nimihenkilölle.

Musiikkidramaturgian sydän muodostuu sellon ja laulun yhteydelle. Sitä kerrostavat perkussioin ja loopperiefektein tuotetut äänikudelmat.

Harjoituksissa kuvatulla videolla työryhmä esittää lyhyen kohtauksen näytelmästä:

 

Hetki järvellä

Sillman nostaa uudessa tekstissä käsittelyyn esimerkiksi sen hetken, kun Anna Liisa aikoo hukuttautua, tilanteen jota ei varsinaisesti näytetä Canthin näytelmässä.

Millainen oli Anna Liisan hetki järvellä?

Sillman kuvaa kohtausta lyyriseksi, se lähestyy proosarunoutta. Lyhyt hetki tiivistyy, aika hidastuu. Pienet asiat ja tuntemukset nousevat.

–Koetamme tuoda esiin nimenomaan Anna Liisan ääntä. Alkuperäisteoksessa on yllättävän vähän niitä kohtia, joissa Anna Liisa itse saa kertoa omaa tarinaansa, Sillman sanoo.

Yksi teemoista, joita Anna Liisa -näytelmätekstistä on noussut, on seksuaalisuus.

Sillman on tutkinut naiseutta ja seksuaalisuuden problematiikkaa näytelmän ilmestymisajankohtana eli 1800-luvun lopulla.

Hän on lukenut tutkimuslähteitä esimerkiksi 1800-1900-lukujen taitteesta ja tutustunut siihen, mitä oikeuden pöytäkirjat paljastavat suomalaisten seksuaalikäyttäytymisestä.

–Paljon on ollut lapsenruokko-oikeudenkäyntejä tai salavuodeoikeudenkäyntejä. Avioliiton ulkopuolista seksiä on harrastettu. Useinhan sosiaaliselta statukseltaan korkeammassa asemassa ollut mies on harrastanut avioliiton ulkopuolista seksiä alemmassa asemassa olevan naisen kanssa. Anna Liisassa on mielenkiintoista, kun tietyllä tavalla kuvio on toisin päin. Toisaalta kyseessä on ollut kuitenkin aika reippaasti alaikäinen tyttö, Sillman pohtii.

"Naisen seksuaalisuus peilautuu häpeän kautta"

Seksi punoutuu siis valtaan.

–Seksiin liittyy nykyäänkin aina vielä aika paljon valtaa. Siihen liittyy kysymyksiä siitä, kuka sitä saa harjoittaa ja kenen kanssa. Naisen seksuaalisuus yhä edelleen peilautuu häpeän kautta, Sillman sanoo.

Nuori nainen kantaa yhteisössä vastuun ja miehet yrittävät vain sysiä sen vastuuta maton alle siististi maton alle. Millaisessa puristuksessa Anna Liisa on siinä tilanteessa, tilanteessa jonka ongelmat ovat lähtöisin seksistä?

Tavallaan näytelmässä palataan perusasioihin ja seksin perimmäiseen tarkoitukseen. Kun seksiä harrastetaan, tulee lapsi.

–Aika juureviin perusaiheisiin on tässä pureuduttu.

Musiikki ja äänimaailma ovat tärkeä osa esityksen dramaturgiaa ja muusikot ovat teoksessa näkyvänä osana kerrontaa.

–Näyttämöllä on kolme henkilöä fyysisesti, mutta siellä on vain Anna Liisan ääni. Kaikki näyttämöllä olijat omilla instrumenteillaan tuottavat hänen ääntään. Anna Liisa saa vihdoin äänen joka häneltä on puuttunut.

Anna Liisan yöt Tampereen Teatterikesän off-ohjelmistossa to 10.8. klo 19, pe 11.8. klo 16, pe 11.8. klo 19 Lielahden kartanossa (Lielahdenkatu 14) Lippuvaraukset: uhmaensemble@gmail.com, ikäsuositus 13+

Ohjaaja Paula Sillman Aamulehden ja Teatterikesän Seksin juhlaa koko teatteri -keskustelutilaisuudessa ke 9.8. klo 14–15:30 Siperian aukiolla Finlaysonilla.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Jassoo…ja kun lapsiluku on täysi, niin vällyhommat veks…tai jos ei pari tahdo lapsia, niin ei sitten sekstailla….tekstaillaan vain..ja yksin elävät unohtakaa lemmen harjoitus ken nyt kontaktin sattuisi löytämään….

  • Nimetön

    Seksin perimmäinen tarkoitus on lapsi? Ei minulle ainakaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet