Puoliksi avatar ja puoliksi näyttelijä – huima esitys kuulostaa scifielokuvalta, mutta tapahtuu oikeasti Tampereella ja Miamissa

Katsojalle hämärtyy välillä se, onko kyseessä näyttelijä vai avatar. Nätyn kehittämä mielikuvituksellinen esitys on kutsuttu avaamaan kansainvälinen huippukonferenssi Yhdysvalloissa. Näyttelijä/avatar esiintyy Tampereelta käsin valokaapelin välityksellä.

Tutkivan teatterityön keskus
Puoliksi avatar ja puoliksi näyttelijä – huima esitys kuulostaa scifielokuvalta, mutta tapahtuu oikeasti Tampereella ja Miamissa

Katariina Havukainen esittää naista Paris, Texas -näytelmän kohtauksessa. Havukainen esiintyy oikeasti Nätyn Mustassa salissa Tampereella. Oikealla kuva siitä, miltä hän Miamissa näyttää.

Anu Ala-KorpelaAamulehti

Välillä vaikuttaa, että esiintyjä on näyttelijä. Välillä näyttää siltä että kyseessä on avatar, näyttelijää esittävä kuvallinen hahmo. Jollain hetkellä he ovat samaan aikaan läsnä, päällekkäin, niin ettei tiedä onko kyseessä ihminen vai hahmo.

Huh. Joko huimaa päätä?

– Pelaamme reaalisen ihmisen ja avattaren välissä, esiintyjä on niistä hybridi, yliopistonlehtori Mikko Kanninen Tampereen yliopiston Nätyltä sanoo.

Kanninen joukkoineen on taas jonkin oudon äärellä.

Nätyn, Coventryn yliopiston ja Tutkivan Teatterityön keskuksen työryhmältä on pyydetty esitys avaamaan kansainvälinen huippukongressi Miamissa.

Teos nähdään livenä Miamissa New World Symphony -konserttitalon lavalla. Miesroolin esittää yhdysvaltalainen näyttelijä Paul Tei, siis paikan päällä siellä Miamissa Floridassa. Suomalainen näyttelijä Katariina Havukainen esiintyy livenä, mutta Suomessa.

Tampereella näyttelijä Katariina Havukainen näyttelee ja motion capture -tekniikan avulla tehty avatar seuraa hänen liikkeitään reaaliaikaisesti. Avatar välitetään esitykseen. Näyttelijä on mukana myös videokuvana.

Raja siitä, kumpi on kyseessä ja miten esitystä näytellään, hämärtyy.

– Kohtauksessa on paljon hämäriä kohtia, että onko tämä nyt avatar, kuka tämä on, Kanninen sanoo.

Paris, Texas avataversiona

Esitys on kohtaus Wim Wendersin ohjaamasta ja L. M. Kit Carsonin sekä Sam Shepardin käsikirjoittamasta elokuvasta Paris, Texas.

Elokuvan kohtauksessa nainen (Nastassja Kinski) on strippihuoneessa, josta seinän takaa avautuu virtuaalinen lavastus keittiöineen.

– Meillä ympäristö on digitaalinen mutta muuten samanlainen kuin elokuvassa, Kanninen sanoo.

Elokuvassa korostetaan miehen ja naisen etäisyyttä, he eivät pääse seinän lävitse, kohtaa toisiaan, väliin jää lasi.

– Me pelaamme samalla teemalla, meillä heidän etäisyytensä on nyt tuhansia kilometrejä enemmän, Kanninen sanoo.

Kuulostaa, että Nätyllä tehtyihin etäesiintymisten kokeiluihin verrattuna tekninen väline ja esitystapa syventävät nyt kohtausta myös taiteellisesti.

Lupaavaa!

Etänä valon nopeudella

Kohtaus demonstroi myös esitysmahdollisuuksia erittäin nopeilla, lyhyt-latenssisilla valokuituyhteyksillä.

– Pystymme esiintymään livenä valon nopeudella Miamissa, Kanninen sanoo.

Näin nopeasti kulkeva informaatio on tärkeä, jotta mahdollistuu paikalla olemisen kokemus. Erittäin korkealaatuisia kuva- ja ääniyhteyksiä saadaan käytännössä ilman viivettä.

Näyttelijäntyön laitos Tampereella on tunnettu uraauurtavasta työstä digitekniikan hyödyntämisessä teatterityössä. Digitekniikan avulla eri maiden teatteriopiskelijat ovat pitäneet yhteisiä harjoituksia ja esittäneet näytelmiä yhdessä, vaikka ovat olleet eri maissa.

Lue lisää täältä: Osa näyttelijöistä on Suomessa, osa Britanniassa, mutta katsoja näkee heidät samalla näyttämöllä – miten tämä on mahdollista?

Kohtaus Paris, Texas. Ensi-ilta tänään 24.4. tiistaina klo 20 Suomen aikaa ja klo 13 Yhdysvaltain aikaa Miamissa Floridassa New World Symphony -konserttitalossa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio