Televisio

Paleface laulaa nyt Tampereen tulimyrskystä – Äänen saavat valloittajat ja punakaartin poika

Rap-artisti Paleface kerää uudessa ohjelmassa suomalaisten tarinoita sisällissodasta. Muistoista syntyy laulu vuoden 1918 tapahtumista.

Yle Kuvapalvelu
Paleface laulaa nyt Tampereen tulimyrskystä – Äänen saavat valloittajat ja punakaartin poika

–Voisimme olla myös hämmästyneitä ja ilahtuneita siitä, miten nopeasti Suomi on eheytynyt sisällissodasta. Täydestä kaaoksesta on aikaa vasta sata vuotta, rap-artisti Karri "Paleface" Miettinen sanoo.

Raili RothAamulehti

Tampereen tiilimurskasta nousee taas savu Palefacen uudessa kappaleessa. Laulu sisällissodasta syntyi tv-sarjan tunnusmusiikiksi. Rap-artisti Karri "Paleface" Miettinen kerää ohjelmassa vuoden 1918 tarinoita ympäri Suomea.

Paleface käy sisällissodan tapahtumapaikoilla tutkijoiden kanssa ja kaivelee arkistoja. Laulu sisällissodasta löytää vankileirille joutuneen miehen salakirjeet vaimolle ja vastakkaisilla puolilla taistelleiden veljesten tarinat.

–Itselleni jäi erityisesti mieleen hyytävä vierailu Dragsvikin varuskunnassa, jossa sijaitsi Tammisaaren vankileiri. Historioitsija Sture Lindholm kertoo, miten tilanne ryöstäytyi käsistä ja joukkohautaan haudattiin eläviä ihmisiä, Paleface sanoo..

Huhu tuhansien vankien piinasta levisi Ruotsin kautta eurooppalaisiin lehtiin. Suomen oli Lindholmin tulkinnan pakko korjata tilanne. Kohta alkoivat myös suurarmahdukset.

Punavankileirin laulut

Muusikolle mieleenpainuva hetki oli tutustua Timo "Tipi" Tuovisen 70-luvulla keräämiin punavankileirilauluihin. Vanhat ihmiset lauloivat nuoruutensa lauluja Tuoviselle, joka äänitti esitykset ja tallensi ne jälkipolville..

Punavankileirien lauluja pidetään suomalaisen kansanlaulun viimeisenä kerrostumana.

Ohjelman ohjaaja ja toinen käsikirjoittaja Riika Nikkarinen löysi ohjelmaan 14-vuotiaan tytön päiväkirjan valkoisten puolelta. Tyttö kertoo päiväkirjassaan sodan ajasta harvinaisen kypsän tuntuisesti.

–Kahden pienen tytön isänä tulee mietittyä, millaista se aika on lapsille ollut.

Päiväkirja löytyi vasta kirjoittajan kuoleman jälkeen. Tekstin salaaminen kertoo voittajan traumasta, eli siitä, että kaikkien piti vaieta sota-ajasta. Muistot ovat olleet molemmilla puolilla pitkään raskaita kantaa.

Yle Kuvapalvelu
Paleface haastattelee ohjelmassa myös Sirkku Peltolaa, joka ohjasi Tytöt 1918 -näytelmän Tampereen Työväen Teatteriin.

Paleface haastattelee ohjelmassa myös Sirkku Peltolaa, joka ohjasi Tytöt 1918 -näytelmän Tampereen Työväen Teatteriin.

1920 ja 1930 -luvuilla laki kielsi punavankilaulujen esittämisen. Vielä vuonna 1994 sisällissotaa käsittelevän Surutyö-konsertin esittäminen Sibelius-Akatemian tiloissa yritettiin estää.

–Haastattelen ohjelmassa myös Sirkku Peltolaa, joka ohjasi Tytöt 1918 -näytelmän Tampereen Työväen Teatteriin. Naisten emansipaatio on omalla tavallaan alkanut silloin. Tamperelaisnaiset menivät tehtaaseen töihin tai liittyivät punakaartiin.

Sisällissodassa taistelleet olivat harvinaisen nuoria. Kaartilaisten keski-ikä oli alle 30 vuotta.

–Tämä humanitäärinen katastrofi on osa Suomen tarinaa. Historiamme kautta voisimme tuntea empatiaa niitä kohtaan, jotka ovat pakolaisina nyt samassa tilanteessa.

Valkokaartilaisen silmin

Kohtaamisista ja muistoista syntyy laulu. Nuoremman sukupolven laulussa sodan muistot soivat Palefacen rapissa mieskuoro Ylioppilaskunnan Laulajilla vahvistettuna.

"Mistä me kaikki vaietaan ja ollaan hiljaa?", Paleface kysyy kappaleessa.

Ensimmäisessä säkeistössä Paleface eläytyy Tamperetta valtaavan valkokaartilaisen rooliin. Toisessa säkeistössä näkökulma on Kalevankankaan Golgataa katselevan punakaartilaispojan.

–Kappale pohjautuu Hennalan vankileiriltä löydettyyn Tuonen tie -lauluun. Sanoituksessa olen yrittänyt nousta sodan jakolinjojen yläpuolelle: kaikilla on äidit ja isät. Se on sodan surullinen totuus ja hinta.

Laulu sisällissodasta TV1 ke 2.5. klo 20

Karri "Paleface" Miettinen

Rap-artisti ja radiojuontaja.

Syntynyt 1978 Järvenpäässä.

Asuu Helsingissä.

Opiskellut englantilaista filologiaa.

Ensimmäinen suomenkielinen albumi Helsinki-Shangri-La ilmestyi vuonna 2010. Se myi platinaa.

Taiteilijanimiä myös Palervo Kalsa, Kalkkilaivan kapteeni, Kalpeanaama, Daddy Pales ja Daddy P.

Yhtyeitä Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sana, The Wallbreakers, Laulava Unioni.

Kirjoittanut teokset Rappiotaidetta: Suomiräpin tekijät ja Viides Maamme-kirja: Eli ajatuksia suomalaisuudesta.

Suomentanut elokuvia ja kirjallisuutta.


Kommentit (5)

  • Nimetön

    Paleface heitti kalikan ja kommenttien älähdyksistä päätellen osui maaliinsa.

  • Nimetön

    Paleface on uustaistolainen, joten mitään tasapuolisuutta siitä on hakea, vaan tässä mennään surutta propagandan puolelle. Ei tuossa enää ole jäljellä mitään taidetta, artistia tai viihdettä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio