Kuvataide

Oliko Väinämöinen törkeä ahdistelija? Pitäisikö Gallen-Kallelan Aino-taru poistaa Ateneumista? Museonjohtaja vastaa vaatimuksiin

Museonjohtajalta aika ajoin kysytty, eikö teos sisällä törkeää ahdistelua.

Mauri Ratilainen / Aamulehden arkisto
Oliko Väinämöinen törkeä ahdistelija? Pitäisikö Gallen-Kallelan Aino-taru poistaa Ateneumista? Museonjohtaja vastaa vaatimuksiin

Akseli Gallen-Kallelan Aino-triptyykki on joutunut myrskyn silmään.

STTHelsinki

Akseli Gallen-Kallelan maalaama triptyykki Aino-taru vuodelta 1891 pysyy Ateneumin seinällä, kirjoittaa museonjohtaja Susanna Pettersson blogissaan. Näin siitä huolimatta, että #metoo-ilmiön myötä museot maailmalla ovat kohdanneet vaateita ongelmallisiksi koettujen teosten poistamiseksi seiniltä.

Petterssonin mukaan häneltä on aika ajoin kysytty, eikö Aino-taru pitäisi poistaa näkyviltä.

–Kysyjät kokevat Väinämöisen törkeäksi ahdistelijaksi, ja Ainokin on kuvattu alastomana, hän kirjoittaa.

Petterssonin mukaan ahdisteluun, seksuaalisuuteen ja alaikäisten alastomuuteen liittyvät aiheet ovat viime aikoina kuumentaneet museokenttää. Esimerkiksi Manchester Art Gallery poisti hiljattain ripustuksestaan J. W. Waterhousen teoksen Hylas and the Nymphs vuodelta 1896, sillä sen arveltiin loukkaavan joitakin katsojia.

–Teoksen poistaminen ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen. Hurraahuutojen sijaan museota syytettiin sensuroimisesta, ja teko rinnastettiin natsien rappiotaidejahtiin, kuvailee Pettersson.

Petterssonin mukaan liiallinen poliittinen korrektius ja taiteen poistaminen näkyvistä on vaarallista. Museoiden pitää toimia monimuotoisten tulkintojen areenoina.

–Tämän hetken olennaisin kysymys onkin suhteellisuudentajun ja historiatietoisuuden säilyttäminen. #Metoo-kampanja esittää oikeita kysymyksiä, mutta niitä ei voi soveltaa takautuvasti teoksiin, jotka ovat oman aikansa ja syntyhetkensä ilmentymiä, kirjoittaa Pettersson.


Kommentit (13)

  • Vierailija

    On se Akseli ollut hurja mies. Aikoinaan 60-luvulla vieraillessani Gallen-Kallelan museossa, niin siellä oli esillä pöytälamppu ja tekstissä mainittiin, että siinä on neekerinnahkainen varjostin. En usko, että enää on esillä, eivätkä varmasti tunnusta sellaista olleenkaan.

  • alkuaikojen neitojen metoo jakotilaisuus

    Kallen-Gallelan Aino-triptyykki ja Halosen (1895) ”Neidot nienten nenissä”-maalaukset liittyvät samaan yleismaailmalliseen perimätietoon, joka on kutakuinkin kaikkien kansojen kirjoitetussa tai kirjoittamattomassa historiassa tai kuvina temppeleissä, luolien seinillä jne. Tuossa perimätiedossa kerrotaan alkuaikojen suuresta neitojen jakotilaisuudesta. Koska se on globaali tuhansia vuosia vanha kertomus, se viittaa johonkin historialliseen tapahtumaan, joka kulkeutui alkukodista hajaantuneiden perheiden, heimojen ja kansojen mukana.

    Vanhin kirjallinen dokumentti löytyy muinais-Israelin valtionarkistosta Genesis6/1,2 ja siinä lukee: ”Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat. Kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita, nefilimejä”.

    Muinaissuomalaisessa järjestelmässä kerrotaan ennen Tulvaa olleesta ”unimaailmasta” jossa Pohjolan häät lopetti kosintaretkeläisten pitkän matkan. Veneensouturunossa muovaillaan aurinkoruumista jota kutsutaan myös vesiruumiiksi. Väinämöinen laulaa okkulttisesti veneen täyteen eli kaikkialle epätavallisia ihmismäisiä olentoja. Heidän onnensa tarttui toisiinkin näkymättömän maailman olentoihin. Vaka vanha Väinämöinen Laski laulellen vesiä, Ilon lyöen lainehia, Neiet niemien nenissä, Katselevat, kuuntelevat: Mi lienee ilo merellä…

    Juudaksen kirjeessä paljastetaan että nuo naisiin menevät enkelit syyllistyivät laittomuuteen muuntautuessaan ihmisiksi ja tullessaan rilluttelemaan tänne maan päälle ja laiminlöivät Universumissa olevat vastuutehtävänsä. Kreikan jumalaistarustossa on säilynyt merkittävän paljon tarunomaisiksi muuntuneina noiden tapahtumien yksityiskohtia. Jonkin verran myös Kalevalassa. Narsisteiksi muuttuneina saavat kieroutunutta iloa ihmisten kustannuksella pelleilemisestä, ja siksi heidän entinen työtoverinsa Jeesus kuvaili heitä paheksuen ”kiusaajiksi”.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio