Nyt se on kuultu: Tampereen oopperan Veljeni vartijassa on sopivassa suhteessa sotaa, rakkautta ja huumoria

Ooppera-arvio: Olli Kortekankaan musiikissa on myöhäisromanttista hehkua. Sopraano Tuuli Takala tekee Amandan roolissa sensaatiomaisen läpimurron.

Nyt se on kuultu: Tampereen oopperan Veljeni vartijassa on sopivassa suhteessa sotaa, rakkautta ja huumoria

Perhe sodan kynsissä: Eemilin (Ville Rusanen) ja Amandan (Tuuli Takala) kamppailu isänsä Johanneksen (Juha Kotilainen) ja äitipuolensa (Päivi Nisula) kanssa johtaa äärimmäisiin seurauksiin.

Harri HautalaAamulehti

Tampereen oopperan kauan odotettu uutuusteos Veljeni vartija kiteyttää sanomansa toisen näytöksen loppuhetkeen.

Siinä sisarukset Amanda ja Eemil kohtaavat sodan melskeissä, kun veli kohottaa aseensa sisartaan kohti.

Ihmisten hulluus on saavuttanut eeppiset mittasuhteet.

Samalla ei ole epäilystä, miten tämä taideteos haluaa itsenäisen Suomen synkkää alkukipuilua kutsua; se on veljessota, jossa perheitä hajosi punaisiin ja valkoisiin, usein verisin tuloksin. Punaisesta ja valkoista tuli mustaa.

Olli Kortekankaan säveltämä ja Tuomas Parkkisen kirjoittama Veljeni vartija käsittelee näitä traagisia tapahtumia musiikkidraaman omin asein.

Parkkisen libretto saattaa tuntua episodimaiselta, hyppelehtivältä ja kiirehtivältä, mutta lopulta se on juuri sitä mitä tarvitaankin: herkkiä inhimillisiä kohtaamisia ja suuria joukkokohtauksia taitavasti rytmittävä runollinen ja soiva teksti.

Tapahtumat ovat nimenomaan oopperamaisesti ajateltuja tavalla, joka saa vastaanottavaisen katsojan uskomaan sattumiin, väärinkäsityksiin ja ennen kaikkea kohtaloon. Tarinassa on sopivassa suhteessa sotaa, rakkautta ja huumoria.

Tampere on lavalla läsnä monen tutun ja ikonisen paikan kautta. Lavastaja Kati Lukka saa miljööt vaihtumaan virtuoosisella nopeudella.

Visuaalisuus loistaa esimerkiksi Kalevankankaan hautausmaan kohtauksessa, jossa ihmiset muuttuvat risteiksi samassa tempossa kuin aseet puhuvat.

Punaiset tytöt veljessodassa. Keskellä Serafinaa esittävä Erica Back.

Punaiset tytöt veljessodassa. Keskellä Serafinaa esittävä Erica Back.

Musiikin romanttinen hehku ja kauneus

Olli Kortekankaan musiikissa on estottomasti suurta myöhäisromanttista hehkua, joka ei ole kaukana Gustav Mahlerin sointimaailmasta, Giuseppe Verdin vuolaudesta tai Einojuhani Rautavaaran kirpeiden kolmisointujen uusromantiikasta.

Toinen puoli musiikissa on sen kamarioopperamainen herkkyys, joka tekee esimerkiksi Amandan ja toisen punatytön Serafinan kohtaamisista niin intiimejä ja kauniita.

Kortekangas yhdistää partituuriin myös musiikin eri tyylejä kuten jazzsykkeitä kolmannen näytöksen alkupuolella ja jopa poliittista laululiikettä heijastelevaa työväenmusiikkia.

Santtu-Matias Rouvali ja Tampere Filharmonia tavoittavat partituurin dramaattiset tehot sodan järisyttävästä hurjuudesta jazztrumpetin huojuvaan rappioon ja jousiston keinuviin kenttiin.

Samalla orkesterin ja laulajien kommunikaatio toimii kiitettävän luontevasti, vaikka rytmeissä onkin purtavaa yllin kyllin.

Takala on nyt tähti!

Mutta viime kädessä ooppera on aina laulajien taidetta.

Veljeni vartijan sensaatiomaisin roolityö on Amanda Rossia tulkitseva sopraano Tuuli Takala, joka tekee nyt läpimurtonsa suomalaisilla oopperalavoilla.

On vaikea kuvitellakaan tätä rintamalinjojen välillä horjuvaa hahmoa hienommin näyteltynä ja laulettuna.

Takalan vaivattomasti kantavan tumman sopraanon soinnissa ja väreissä välittyvät niin Amandan elämän ilo, viha, pettymys kuin lopulta tulevaisuuden uskokin. Hänestä myös kasvaa oopperan aikana aito demari, tulevan suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan peruspilari.

Menkää ja ihastukaa. Tähti on syttynyt!

Kantavaa ääntä ja selkeää ilmaisua tarjoavat myös baritoni Ville Rusasen Eemil ja tenori Tuomas Katajalan Iisakki, mutta roolihahmoina he jäävät Amandaa etäisemmiksi ja yksiulotteisemmiksi.

Aivan suurenmoisia taas ovat konkarit Juha Kotilainen ja Päivi Nisula. He tekevät lukkarin ja kotiapulaisen pariskunnasta oopperan koomisen keskipisteen.

Kuvat: Petri Nuutinen
Amandan aviomies Iisakki (Tuomas Katajala) pyörittää elokuvateatteria ja haaveilee paremmasta tulevaisuudesta.

Amandan aviomies Iisakki (Tuomas Katajala) pyörittää elokuvateatteria ja haaveilee paremmasta tulevaisuudesta.

Kuoron laulaa tulevan klassikon

Pienempien roolien puolella ensi-illassa koettiin onnistunut viime hetken paikkaus, kun Tuomas Pursio oli sairastunut. Hänen roolinsa tekivät näyttämöllä ohjaaja Parkkinen ja orkesterimontusta laulanut Kristjan Möjsnik. Hienosti meni herrojen yhteistyö.

Naissivurooleissa Erica Back on nautittavan rempseä Serafina ja Suvi Väyrynen terhakas Onni Kontio.

Paholaismaista kansankiihottajaa esittävä mezzosopraano Virpi Räisänen saa varmaan oopperan hankalinta laulettavaa, mikä sopii hänen tekniikalleen, mutta äänen voima ei oikein riitä isossa salissa.

Tampereen oopperan kuoro on jälleen kerran vakuuttava. Kohokohtana on verdimäinen Pakolaiset-kuoro Johanneksen kirkossa. Kappaleessa on kaikki klassikon ainekset.

Luontevasti toimivan lapsikuoron kautta tulevat eläviksi niin Johanneksen kirkon köynnöksenkantajat kuin sodan katujen karut leikitkin.

Kymmenen vuotta tätä oopperaa valmisteltiin: kyllä kannatti!

Veljeni vartija. Musiikki: Olli Kortekangas. Libretto ja ohjaus: Tuomas Parkkinen. Kapellimestari: Santtu-Matias Rouvali. Solistit, kuorot, Tampere Filharmonia.

Ensi-ilta Tampere-talossa 16.2.

★★★★★


Lue myös nämä


Kommentit (6)

  • Kiitokset tekijöille

    Hieno, humaani ja koskettava teos, jolla ei ole yhtä poliittista näkökulmaa. Sanoma on selkeän inhimillinen. Olen Aamu-kirjoittajan kanssa täysin eri mieltä, loppu ei ollut banaali, eikä taputtavat yleisö pöljä. Laulajat näyttelevät hienosti, mikä on oopperassa harvinaista. Tarina vie mukaansa. Jos oopperasta pitää, tämä täytyy nähdä.

  • Riitta

    Koskettava historiaa hivelevä kaunistelematta todellisuus ,hienosti huumorilla höystetty, koko perheen katsottavaksi ei pelottava. Lapsikuoro ihan mahtavalla tavalla aidosti esiintyi. Kannattaa mennä katsomaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio