Kolumnit

Näin suomalaiset kesäfestivaalit keksivät rahastaa meitä – Tammerfestin esiintyjälista on hyvä esimerkki

Näin suomalaiset kesäfestivaalit keksivät rahastaa meitä – Tammerfestin esiintyjälista on hyvä esimerkki

Kolumni: Festareilla pusketaan nyt lavalle ysäritähtiä toistensa jälkeen, jotta yleisö voi taas tuntea olevansa nuoriso ja tulevaisuus. Väitteet, ettei paluukeikkoja tehdä rahan takia, ovat tyhjänpäiväistä pölinää.

Stina AlapirttiAamulehti

Kun olin lapsi, meillä oli ainakin Tiktakin, Pikku G:n ja Apulannan levyt.

Kas kummaa, kaikki esiintyvät kesän festivaaleilla.

12-vuotiaana osasin kaikki Pikku G:n Räjähdysvaara-levyn kappaleet ulkoa. Kirjoitin Romeo ja Julia -kappaleen pohjalta novellin, muistaakseni ensimmäiset (ja viimeiset) rap-lyriikkanikin.

Pikkuveljeni fanitti ekaluokkalaisena Tiktakia. Itse olen esittänyt useammassa koulun bändissä erinäisiä Tiktak-covereita.

Tällaisiin muistoihin nojaavat tämän kesän festarit.

Tammerfestissä esiintyvät Pikku G, Tiktak, Nylon Beat, Raptori, Klamydia ja Apulanta. Himoksen juhannusfestareilla lisäksi lavalle nousi myös Movetron.

Esiintyjälistojen tekijät ovat keksineet loistavan tavan rahastaa kolmenkympin kriisillä.

Olen 27-vuotias, ja monen ikäluokkani edustajan tavoin vaihtelevasti hukassa oman elämäni kanssa. Synnytystalkoisiin pitäisi ruveta, mutta en edes tiedä, kenen kanssa seurustelisin. Pitäisi ostaa omistusasunto, mutta en tiedä, saanko syksyllä töitä ja mistä kaupungista.

Säännöllisesti tekee mieli palata niihin muistoihin, kun kaikki oli edes vähän yksinkertaisempaa.

Ei ole sattumaa, että olen yliopistovuosinani katsonut uudestaan esimerkiksi Muumilaakson tarinoita tai Matka maailman ympäri 80 päivässä -piirretyn. Enkä ole ainoa.

Omiin lapsuus- ja nuoruusmuistoihin palaaminen paitsi nollaa ajatuksia, myös antaa peilin, jolla katsella omaa kasvamistaan. Tältä tuntui aiemmin, onneksi ei tunnu nykyään.

Samanlaisen tunteen antaa lapsuuden suosikkibändin keikalla käyminen. Pikku G:n lyriikat ihastumisesta eivät tunnu enää oikein samalta, mutta niistä paistaa oma ja muiden kasvaminen. Toisaalta kiinnostavan ihmisen pyytäminen leffaan ei edelleenkään ole kovin helppoa.

Useat meistä olivat liian nuoria edes menemään keikoille silloin kun Pikku G tai Ultra Bra olivat suosionsa huipulla. Nostalgiatrippailu saattaa olla näin kokonaan uusi kokemus.

Artistien kommentit siitä, ettei paluukeikkoja tehdä rahan takia ovat tyhjänpäiväistä pölinää. Totta kai kasa euroja on parempi kuin ei euroja. Parikymmentä vuotta vanhojen biisien esittäminen ei ole suuri ponnistus.

Yleisö tuskin on ainoa, jota vaivaa kriisi. Nelikymppisille artisteille menestyksen päivät ovat kaukana takanapäin, ja todennäköisesti heille on tullut ikävä sitä tunnetta, joka syntyy, kun tuhannet ihmiset hoilaavat kuorossa omia lyriikoita.

Ysäritähden keikalla käyminen voikin olla melko kummallinen kokemus. Oikeastaan kukaan ei ole enää varma, mikä vuosi on, ja kaikilla on jonkinlainen elämänkriisi käynnissä. Siinä sitten lauletaan, että "me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus" ja mietitään, että tätäkö se tulevaisuus sitten on.


Lue myös nämä


Kommentit (11)

  • Nimetön

    Oneeksi olen sen ikäinen että nuoruudessani sain kuunnella oikeaa musikkia, en tätä merkillistä sanojen peräkkäin hokemista jolla ei ole laululyriikan eikä musiikin kanssa mitään tekemistä.

    Rohkeimmat kyllä kutsuvat tuota mölinää ja huutamista rapMUSIIKIKSI, minä kutsun sitä monotoniseksi mielenhäiriöksi jota seurakunta kuuntelee koska on pakko olla erilainen ja yksilöllinen, so.samanlainen kuin viereiset 1000 muuta yhtä individuaalia sairaskertomusta.

  • Nimetön

    Murheensa kullakin, joillakin festareiden esiintyjälistä, toisilla joku muu esim sairaus.
    Se siinä on onnekasta että sinne festareille ei ole pakko mennä toisin kuin hoitoon
    joka saattaa lisätä elon päiviä.
    Aika usein tulee mieleen tuntemattoman sotilaan alikersantti lehdon tokaisu ”älkää saatana
    aina marisko”.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio