Nanna Susi on taas oma itsensä: "Väkivalta taiteessa on aina ollut sallittua, mutta auta armias, jos on tavoitellut sielukasta"

Finlayson Art Area värittää Tampereen keskustan aluetta koko kesän ajan. Nanna Suden romanttiset, paksut värikerrostumat antavat voimaa Vooninki-salissa. Kansainvälistä taiteilijaa on alkanut vaivata taiteen tekemisen huoleton leima.

Tomi Vuokola, Aamulehti
Nanna Susi on taas oma itsensä: "Väkivalta taiteessa on aina ollut sallittua, mutta auta armias, jos on tavoitellut sielukasta"

Nanna Susi valittiin Tampereella vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 2000. Tänä kesänä kansainvälinen kuvataiteilija tekee paluun kaupunkiin Finlayson Art Areassa.

Nina LehtinenAamulehti

Elokuun lopussa se on jälleen edessä, mutta viis siitä. Purkaminen on nopeaa pakkaamista ja siivoamista. Näyttelyn rakentamisessa on sitä jotain.

Silloin ei lasketa työtunteja, ja taiteilijakin saa nauttia siitä, mikä on ajanut hänet alalle: luovuudesta. Luovuus loistaa alueella nyt hyörivien silmistä.

Suomalais-kiinalaista

Vuonna 2000 täällä nuoreksi taiteilijaksi valittu tunnettu Nanna Susi ei ole Tampereella usein nähty vieras. Viime kesänä hän vieraili kaupungissa Himmelblaun toimitusjohtajan Pertti Ketosen pyynnöstä katsastamassa paikat.

Nyt Suden 12 suurta öljyvärimaalausta ovat Art Areassa nähtävillä Vooninki-salissa. Näyttelyn nimi on Soul Weaving eli Sielun punontaa.

Välitilassa pyörii videoelokuva Suden ja kiinalaissyntyisen helsinkiläistaiteilijan Canal Cheong-Jagerroosin kymmeniätuhansia kilometrejä käsittävistä matkoista Lapista Shanghaihin.

Tila johtaa toiseen tilaan, jossa on esillä Cheong-Jagerroosin teoksia. Musiikin PJ Piipon kuvaamaan videoon on tehnyt Yari.

Tomi Vuokola / Aamulehti
Soul Weaving ennakoi Suden ja Canal Cheong-Jagerroosin suomalais-kiinalaista Blue and Red -projektia. Vooninki-salissa on esillä kaikkiaan 12 Nanna Suden uutta maalausta. Välitilasta pääsee Cheong-Jagerroosin taiteeseen.

Soul Weaving ennakoi Suden ja Canal Cheong-Jagerroosin suomalais-kiinalaista Blue and Red -projektia. Vooninki-salissa on esillä kaikkiaan 12 Nanna Suden uutta maalausta. Välitilasta pääsee Cheong-Jagerroosin taiteeseen.

Videolla juoksee vitivalkoinen poro. Se tarttui matkaan Särestöniemen museolla Kittilässä. ”Reidarin henki”, taiteilijat tuumasivat.

Kaksikon Art Arean näyttelyt ovat alkusoittoa Blue and Red -projektille, jonka varsinainen avaustilaisuus on tammikuussa Xianin taidemuseossa Kiinassa.

Kauniisti nimettyä

Pilvetön kerros, Kun joutsen lähtee lentoon, Joki ja Polku valon taloon... Suden puolen vuoden aikana maalaamien maalausten valoisat nimet syntyivät kuin itsestään.

Muutenkaan Nanna Susi ei kuulu niihin kuvataiteilijoihin, jotka säikkyisivät teostensa sanoitusta.

Valmistuttuaan 20 vuotta sitten hän kertoo sanoittaneensa jopa niin avoimesti, että sai päänsä pölkylle: ”liian romanttinen, liian omakohtainen, liian monia maailmoja avaava”, maisterityöstä sanottiin.

– Väkivalta ja runkkaustaide ovat aina olleet sallittuja, mutta auta armias, jos on tavoitellut sielukasta, huokaa Susi nyt.

Kansainvälisesti tunnetulla kuvataiteilijalla on kausia, jolloin hän on maalannut silmäpussinaisia. Uusissa teoksissa Susi halusi kuitenkin palata ikävöimäänsä tilalliseen filosofiaan.

– Nuorena latasin maalaukseni täyteen symboleja. Nyt tuntuu, että olen kantanut vastuuta niin pitkään, että symbolit ovat pudonneet matkasta, arvioi Susi.

Tomi Vuokola / Aamulehti
Taiteen tekemisen huoleton leima on alkanut vaivata Nanna Sutta, joka juhlii tänä vuonna sekä valmistumisensa 20-vuotisjuhlia että 50-vuotissyntymäpäiviä. Taiteilijan työhän on pitkälti raakaa roudaamista ja yksin tekemistä.

Taiteen tekemisen huoleton leima on alkanut vaivata Nanna Sutta, joka juhlii tänä vuonna sekä valmistumisensa 20-vuotisjuhlia että 50-vuotissyntymäpäiviä. Taiteilijan työhän on pitkälti raakaa roudaamista ja yksin tekemistä.

– Nämä ovat minulle hyvin rehellisiä teoksia. Olen ollut niissä se, mitä olen, yhtään valehtelematta.

Suru puhkeaa väreiksi

Edelleen Susi maalaa paksun värikerroksen jos toisenkin niin kauan kun kangas vain jaksaa ärsyttää. Maalaus on hänelle vain maalaus.

Väsymys, suru ja jopa katkeruus ovat loistavia aiheita.

– Tällä hetkellä murretut värit hoitavat minua. Jos maalaaminen ei kulje, saatan inspiraatioksi lukea jotain, sanoo Susi.

Lokakuussa taiteilija täyttää 50 vuotta. Elämästä täyttyneiden elettyjen päivien määrän tajuaa yhtäkkiä aivan eri tavalla.

Susi haluaisi juhlia, mutta hän epäilee viettävänsä päivän poikansa kanssa ”jossain Pizzahutin nurkassa”, koska syntymäpäivä osuu matkapäiville Sveitsissä, jossa lokakuussa avautuu jälleen uusi näyttely.

Nykypäivässä kuvataiteilijaa ilahduttavat taiteen runsaus ja runsas näkyvyys, mutta taiteen tekemiseen liitetty huolettomuuden leima on alkanut myös vaivata.

Eihän yksin työhuoneessaan hartsin ja maalien kanssa operoivan kuvataiteilijan elämä mitään huolettomia cocktail-kutsuja ole.

Finlayson Art Area

Kolmatta kertaa järjestettävä taidetapahtuma Tampereen keskustassa esittelee huipputaidetta 9. kesäkuuta–27. elokuuta ti–pe 11–18, la–su 12–18.

Pääsisäänkäynnit Finlaysoninkuja 9 ja Väinö Linnan aukio 13 Tampere.

Nanna Suden ja Canal Cheong-Jagerroosin näyttely Vooninki-salissa.

Outi Heiskasen näyttely Grafiikanpaja Himmelblaussa.

Kuvanveistäjä HC Bergin teoksia sekä kotimaisen lasitaiteen klassikoita Puuvillasalissa.

Teoksia myös ympäri aluetta.


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet