Kotimaa

Muistatko vielä nämä suomalaiset klassikkopelit? Nämä 100 pääsevät Tampereen pelimuseoon

Silja Viitala
Muistatko vielä nämä suomalaiset klassikkopelit? Nämä 100 pääsevät Tampereen pelimuseoon

"Lyömätön lauta" eli Fortuna löysi tiensä jopa Englannin kuninkaalliseen hoviin. Etualalla Kimble, joka on suomalainen lisenssi yhdysvaltalaisesta Trouble-pelistä.

Antti LähdeAamulehti

Suomen pelimuseo avataan Tampereen Museokeskus Vapriikissa 5. tammikuuta. Museon selkärangan muodostavat 100 suomalaisen tai suomalaiseen pelikulttuuriin voimakkaasti vaikuttaneen pelin esittelyt.

Peleistä noin 70 prosenttia on digitaalisia pelejä eli tietokonepelejä, konsolipelejä, mobiilipelejä tai muita elektronisten laitteiden avulla pelattavia pelejä.

Näitä pelejä pääsee museossa pelaamaan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Merkittävä rooli on myös erilaisilla roolipeleillä, joista ensimmäiset ovat peräisin 1980-luvulla. Lisäksi sadan pelin joukosta löytyy jokunen lauta- ja korttipeli ja muu ei-elektroninen peli.

VIDEO: Tutkija Niklas Nylund esittelee Suomen pelimuseota. Sadan pelin lista alkaa videon alla.

 

100 suomalaista peliä

Pelit on järjestetty ilmestymisvuoden mukaan.

1. Päskksiõrr eli Paaskopeli

Kolttasaamelaisten perinnepelissä viskellään poron jalasta saatavia koparaluita.

2. Ristikontra

Yksi harvoista Suomessa syntyneistä korttipeleistä. Tikkipeli on monelle tuttu sotaväestä.

3. Lustfärd till Avasaksa (1862)

Oletettavasti vanhin suomalainen kaupallinen lautapeli muodostuu ruuduista, jotka kuvaavat 1800-luvun kotimaisia nähtävyyksiä.

4. Hullunkuriset perheet (n. 1900)

Korttipelien klassikko, joka tunnetaan Suomessa myös lähes identtisenä Musta Pekka -pelinä.

5. Sampo (1904)

Kansallisromanttisessa lautapelissä ryöstetään Sampo. Pelin kauniit kuvat taiteili Samuel von Bell, joka tunnetaan Kalevala -postikorteistaan.

6. Electra (n. 1910–1930)

Ensimmäinen merkittävä sähköön perustuva peli, jossa pelaajan pitää yhdistää oikea vastaus oikeaan kysymykseen sähköjohtimen avulla. Saksalaisesta pelistä julkaistiin myös suomenkielinen versio.

7. Punaisten ja valkoisten taistelu (1918)

Sisällissodan jälkeisille joulumarkkinoille julkaistu lautapeli on yllättävän tasapuolinen. Valkoisten sankarillisuudesta kyllä huomautellaan, mutta punaisetkin voivat voittaa.

8. Fortuna (1926)

Vanhin suomalainen edelleen tuotannossa oleva peli. Päässälaskutaidon harjoittamiseen kehitetyn kuulapelin rakensi Juho Jussila.

Silja Viitala
"Lyömätön lauta" eli Fortuna löysi tiensä jopa Englannin kuninkaalliseen hoviin. Etualalla Kimble, joka on suomalainen lisenssi yhdysvaltalaisesta Trouble-pelistä.

"Lyömätön lauta" eli Fortuna löysi tiensä jopa Englannin kuninkaalliseen hoviin. Etualalla Kimble, joka on suomalainen lisenssi yhdysvaltalaisesta Trouble-pelistä.

9. RAY Pajatso (1938)

Yksi museon kahdesta Raha-automaattiyhdistyksen rahapelistä. Toimii 50 pennin kolikoilla.

10. Kirppupeli (1950-luku)

Myös Sarvis valmisti oman versionsa jo 1800-luvulla Suomeen saapuneesta tarkkuuspelistä. Napit ja pelinappulat oli valmistettu maitopohjaisesta kaseiinimuovista.

11. Reijo Pauluksen sotapeli (1950-luku)

Monimutkaista miniatyyripeliä pelattiin noin neljän neliömetrin kokoisella pelilaudalla, joka on valitettavasti vuosien varrella kadonnut.

12. Afrikan tähti (1951)

Kari Mannerlan 19-vuotiaana suunnittelema lautapeli on käännetty 16 kielelle ja sitä on myyty yli 3,6 miljoonaa kappaletta.

13. Aapeli (1955)

Suomen ensimmäinen digitaalinen pelilaite osasi pelata Nim -peliä. Aapeli rakennettiin Suomen Akatemian Matematiikkakomiteassa.

14. Kimble (1967)

Yhdysvaltalaisen Trouble -pelin suomalaisversion suunnitteli Aarne Heljakka. Peli muistetaan ennen kaikkea kuolemattomasta Pop-o-Matic-noppakuplastaan. Du-dik! Du-dik!

15. Salora Playmaster (1977)

Suomen ensimmäisellä pelikonsolilla pystyi pelaamaan Pongin kaltaista mailapeliä.

16. Chesmac (1979)

Raimo Suonio ohjelmoi Suomen ensimmäisen kaupallisen tietokonepelin rakennussarjasta kokoamallaan Telmac-tietokoneella. Pelaaminen oli hidasta puuhaa, sillä tietokone mietti siirtoaan noin 20 minuuttia. Peliä myytiin 104 kappaletta.

17. LORD (1981)

J.R.R. Tolkienin Taru Sormusten herrasta -kirjojen maailmaan sijoittuva massiivinen tekstiseikkailu, jonka Olli J. Paavola ohjelmoi Otaniemessä Teknillisen korkeakoulun DEC-20-keskustietokoneelle. Suomen pelimuseo on ensimmäinen ja ainoa paikka yli 30 vuoteen, jossa peliä pääsee kokeilemaan. Give ring to Gandalf.

SILJA VIITALA
Tolkien-maailmaan perustuva LORD säilyi, kun pelin 1980-luvun alussa suunnitellut Olli J. Paavola tallensi sen magneettikelalle.

Tolkien-maailmaan perustuva LORD säilyi, kun pelin 1980-luvun alussa suunnitellut Olli J. Paavola tallensi sen magneettikelalle.

18. Mehulinja (1984)

Simo Ojaniemen VIC-20-kotimikrolle tekemä mehutehdaspeli oli Suomen toinen kaupallisesti julkaistu tietokonepeli.

19. Aikaetsivä! (1986)

Jukka Tapanimäen suunnittelema peli oli yksi ensimmäisiä vakavasti otettavia suomenkielisiä tekstiseikkailuja. Tapanimäki teki myöhemmin useita menestyneitä toimintapelejä, kuten Zamzaran ja Netherworldin, joista jälkimmäinen on esillä museossa.

20. Painter Boy (1986)

Tikkurilan maalitehdas oli edellä aikaansa, kun se pestasi 16-vuotiaan Teijo Pellisen suunnittelemaan suosittuihin tv-mainoksiin ("Poika!") perustuvan toimintapelin. Sympaattinen Painter Boy noudattelee aikakauden pelien logiikkaa: kun auto hipaiseekin nurmikkoa, se räjähtää!

21. RAY Pokeri (1986)

Toinen museon kahdesta Raha-automaattiyhdistyksen rahapelistä. Muistetaan tuplausmusiikistaan, jonka sävelsi Kimmo Koskinen. Ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-dit ti-ti – *KOSCH*

22. Sanxion (1986)

Stavros Fasoulasin suunnittelemaa ammuntapeliä ylistettiin ulkomaisissa pelilehdissä, mikä oli 1980-luvun lapselle yhtä satumaista kuin se, että Kirka oli (kuulemma) melko suosittu Kreikassa. "Tietokonepelien Paavo Nurmi " teki vielä Deltan ja pari muuta peliä ennen kuin vetäytyi julkisuudesta. Edes Suomen pelimuseo ei muutamasta johtolangasta huolimatta saanut mysteerimieheen yhteyttä.

23. Uuno Turhapuro muuttaa maalle (1986)

Lukioikäisen Pasi Hytösen Commodore 64 -koneelle suunnittelema Uuno-peli oli aikakauden mittakaavassa pienoinen hitti, sillä sitä myytiin noin 2 000 kappaletta (piraattikopioita levisi pelaajien keskuudessa monikymmenkertainen määrä). Sadistisen vaikea peli on nykyään keräilyharvinaisuus.

24. Miekka ja Magia (1987)

Fantasiapelit-kaupan perustajana ja MikroBitti -lehden Peliluola -palstan Nordic the Incurablena tunnettu Risto Hieta suunnitteli Suomen ensimmäisen kaupallisesti julkaistun roolipelin ennen kuin tiesi, mitä roolipelit oikeastaan ovat.

25. Nero 2000 (1987)

Rakastettavan kömpelö Nero 2000 oli ensimmäinen varteenotettava tietovisailupeli suomen kielellä. Pelimuseossa pääsee testaamaan, onko 1980-luvun yleistieto yhä hallussa. Ai kukako edelsi Kalevi Kivistöä Suomen opetusministerinä? Pär Stenbäckpä tietenkin!

26. Talvisota 1939 (1987)

Olli Kainulaisen sotastrategiapeli on ensimmäinen Pirkanmaalla julkaistu digitaalinen peli.

27. ANKH (1988)

Tamperelaisen industrial-yhtyeen Advanced Artin laulajanakin tunnettu tolppatukka Pasi Janhunen suunnitteli myös pelejä. Suomalaiseen mytologiaan pohjautuva ANKH oli ensimmäisiä kotimaisia roolipelejä.

28. Hup-peli (1988)

Alkon haittavalistusyksikön julkaisemaa opetuspeliä myytiin peruskouluihin hulppeaan 700 markan hintaan. Suomen pelimuseo sai harvinaisen pelin haltuunsa vain pari kuukautta sitten – Huuto.netistä.

29. Netherworld (1988)

Jukka Tapanimäki oli Stavros Fasoulasin ohella toinen 1980-luvun suomalaisen pelisuunnittelun supertähdistä. Omaperäisen Netherworldin kehittäjä menehtyi vuonna 2000.

Saana Säilynoja
Vasemmalla pelattavat Aikaetsivä (1986) ja Netherworld (1988) suunnitteli edesmennyt Jukka Tapanimäki, yksi suomalaisen pelisuunnittelun pioneerejä.

Vasemmalla pelattavat Aikaetsivä (1986) ja Netherworld (1988) suunnitteli edesmennyt Jukka Tapanimäki, yksi suomalaisen pelisuunnittelun pioneerejä.

30. Alias (1989)

Suositussa lautapelissä selitetään sanoja kanssapelaajille. Pelin suunnittelija Mikko Koivusalo on tehnyt mittavan uran kirjailijana, suomentajana, säveltäjänä ja sanoittajana.

31. BatMUD (1990)

Suomen pitkäaikaisen verkkopeli syntyi Teknillisen korkeakoulun harrastusprojektina yli neljännesvuosisata sitten.

32. Coloris (1990)

Väreihin perustuva pulmapeli, joka toi mieleen Tetriksen ja liiankin samanlaisen Columnsin.

33. Lohikäärmepuu (1990)

Ainutlaatuinen roolipeli, jota pelattiin soittamalla (lanka)puhelimella Radio Mafian suoraan lähetykseen. Peliä johtivat juontajat Andy Pilke ja Jari Pauna.

34. Nopeustesti (1990)

Reaktiopeli nousi Speden Spelit -televisio-ohjelman myötä suureen kansansuosioon. Huoltoasemilta tuttu laite ei rikkonut RAY:n monopolia, koska sen tulkittiin olevan kansanterveyttä edistävä testilaite, eikä viihteellistä hömpötystä.

35. Turboraketti II (1992)

Heikki Kosolan tekemä lentopeli oli ensimmäisiä varteenotettavia suomalaispelejä Amiga-kotitietokoneelle.

36. UnReal World (1992)

Rauta-ajan Suomeen sijoittuva selviytymispeli, joka on vienyt kehittäjänsä Sami Maarasen mennessään. Maaranen on jatkanut pelin kehittämistä Erkka Lehmuksen kanssa tähän päivään asti – ja alkanut saada viime vuosina myös kansainvälistä huomiota.

37. Areena (1993)

Seppo Suorsan suunnittelemaa gladiaattoripeliä on julkaistu jo seitsemän osaa, uusin vuonna 2014.

38. Hugo (1993)

"Herää pahvi, nyt on tosi kyseessä!" Lapset tykkäsivät pelata tai katsella näppäinpuhelimilla ohjailtavaa TV2:n peikkoseikkailua. Myös isukit viihtyivät töllön ääressä, kiitos juontaja Taru Valkeapään.

39. Kuninkaiden aika (1993)

Lasten Keskuksen julkaisema roolipeli johdattaa lapset ja nuoret Vanhan testamentin tapahtumiin.

40. Slicks ’n’ Slide (1993)

Timo ja Juha Kauppisen suunnittelema vauhdikas rata-autoilupeli on jatkanut elämäänsä näihin päiviin asti.

41. Stardust (1993)

Harri Tikkasen graafisesti upea avaruusammuntapeli nousi Amiga-klassikoksi heti ilmestyessään.

42. Inva-taxi (1994)

ATK-luokkien klassikko näyttää keskisormea poliittiselle korrektiudelle. Invataksia ajavan pelaajan tulee saada selvää vammaisen asiakkaansa puheesta ja kuljettaa tämä oikeaan paikkaan. Naurat – ja häpeät itseäsi.

43. Rajakatse (1995)

Suomen pisimpään jatkunutta liveroolipeliä on pelattu vuodesta 1995. Keskuspaikkana on Hollolassa sijaitseva Vanhan piparin majatalo.

44. Damage (1996)

Äärimmäisen väkivaltainen Amiga-"klassikko", joka syntyi halusta tehdä peli, jota kukaan ei uskaltaisi julkaista.

45. Death Rally (1996)

Lintuperspektiivistä kuvattu kaahailu oli ensimmäinen Remedy-yhtiön ( Max Payne, Alan Wake ) julkaisuun asti kantanut peli.

46. Muukalaisten yö (1996)

Ensimmäinen suomalainen peli aikuisten suosimassa "osoita ja klikkaa" -pelien genressä. Julkaistiin englanninkielisenä nimellä Alien Incident.

47. Rally-Sport (1996)

Jukka Jäkälän suunnittelema rallipeli, joka tuo omalaatuisella kuvakulmallaan mieleen tv-lähetykset Jyväskylän Suurajoista.

48. Galilei (1997)

Televisiosta tuttu Galilei-koira seikkaili myös kahdessa suomenkielisessä pelissä.

49. Matopeli (1997)

Koko kansan ilmiöksi nousseen Nokia 6110 -kännykkäpelin ohjelmoi Taneli Armanto, joka pyydettiin tehtävään vain ja ainoastaan siksi, että hänen luultiin olevan sukulaispoikansa, jo aiemmin useita pelejä suunnitellut "T. Armanto". Ei ollut, mutta ihan hyvä tuli.

50. Liero (1998)

Joose Riekkisen suunnittelema matoräiskintä oli suosittu ilmaispeli, jonka kehittämistä fanit ovat sittemmin jatkaneet.

51. Sokrates (1998)

WSOY:n julkaisema murhamysteeri suunniteltiin koulujen filosofianopetusta varten. Pelaajan on valittava joko platoninen, skeptinen, kristitty, marxistinen, ateistinen tai ympäristöfilosofinen linja – ja pidettävä se loppuun asti.

52. Deluxe Ski Jump (1999)

Kulttiklassikoksi nopeaksi noussut mäkihyppypeli. Jussi Koskela sai pelin ensimmäisen osan valmiiksi juuri ennen lähtöään armeijaan. Yli 50 maahan myydyn pelin neljäs osa ilmestyi vuonna 2011.

53. Drop Mania (1999)

Palikkapeli, jota myytiin Suomen Kotijäätelön jäätelöautoista – peräti 50 000 kappaletta.

54. Mordheim (1999)

Warhammer -fantasiamaailmaan sijoittuva miniatyyripeli, jossa pienoismallien kokoaminen ja maalaaminen on tärkeässä roolissa.

55. Propilkki (1999)

Vain Suomessa! Mikko Happo on aina ollut kiinnostunut kalojen biologiasta ja pilkkimisestä – niin kiinnostunut, että hän päätti luoda tietokoneelle Propilkin, äärimmäiseen realismiin tähtäävän pilkkimissimulaattorin. Kun peli oli valmis, Happo jatkoi sen kehittämistä. Propilkki 2 syntyi lopulta vuonna 2013 – neljäntoista vuoden kehitystyön jälkeen ja Janne Olkkosen avustuksella.

56. Supreme Snowboarding (1999)

Lumilautailupeli oli ensimmäinen yli miljoona kappaletta myynyt suomalainen videopeli.

57. Habbo (2000)

2000-luvun alussa valtavan suosion saavuttanut Habbo ei ollut niinkään peli kuin nuorille suunnattu verkon virtuaalimaailma. Viimeistään tässä vaiheessa moni isä ja äiti putosi kelkasta.

58. Praedor (2000)

Ville Vuorelan suunnittelema roolipeli syntyi Petri Hiltusen fantasiasarjakuvien pohjalta. Kansainvälinen myyntimenestys.

59. Trials (2000)

Koukuttava moottoripyörätaiturointi toi RedLynx-peliyhtiölle kansainvälisen läpimurron.

60. Max Payne (2001)

Suomen ensimmäinen suuren budjetin tietokonepeli päätyi myös yli 30 miljoonan dollarin budjetin Hollywood-toimintaelokuvaksi. Pääosassa oli Mark Wahlberg.

61. Talebans (2001)

Antti Kokon ja Mikko Niemelän suunnittelemassa anti-pelissä pommitetaan Afganistania. Ainoa tapa välttää tappio on olla pelaamatta. Talebans julkaistiin hiukan ennen syyskuun 2001 terroritekoja ja kiersi myöhemmin taidenäyttelyissä ympäri maailmaa.

62. Furry Dragons (2002)

Jokaista hittipeliä kohden on kymmenen kehitysasteelle jäänyttä projektia. Kesken jäi myös lohikäärmepeli Furry Dragons, joka sai kuitenkin elämän Koululainen -lehden sarjakuvana.

63. Katapultti (2002)

Interaktiivisen tv-mobiilipelin pioneeri. MTV:n kanavilla lähetysten jälkeen esitettyä Katapulttia pelattiin tekstiviestien avulla.

64. Porrasturvat – Stair Dismount (2002)

Kukapa meistä ei olisi heikkona hetkenään halunnut tuupata ikävänpuoleista lajitoveriaan pää edellä portaikkoon? No, toivottavasti harva – mutta se ei tarkoita, etteikö tuon salaisen mieliteon virtuaalinen toteuttaminen tuottaisi ihmiselle äärimmäistä mielihyvää. Siispä napakka potku polvitaipeeseen ja pisteitä laskemaan!

65. VecSports Boxing (2002)

Primitiivinen VecSports Boxing on omanlaisensa ohjelmointitaidonnäyte. Manu Pärssinen suunnitteli nyrkkeilypelin yli 10 vuotta sen jälkeen kuin maailma oli unohtanut muinaisen Vectrex-pelikonsolin olemassaolon.

66. AirBuccaneers (2004)

Oulun yliopistossa syntyneessä yhteisöpelissä lennetään kuumailmapalloilla ja seikkaillaan kalevalaisissa maisemissa.

67. FlatOut (2004)

Jokamiesluokan romurallipeli ilahdutti realistisella fysiikan mallinnuksellaan. Töötit todella tuntuivat! Peliä jatko-osineen on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta.

68. Kiekko.tk (2004)

Verkossa pelattava jääkiekkopeli, jossa jokaista kentällä olevaa mailaniekkaa ohjaa eri ihminen. Pelin ympärille muodostunut yhteisö on yhä elinvoimainen.

69. Pathway to Glory (2004)

Toisen maailmansodan strategiapeliä pidetään yleisesti parhaana Nokian N-Gage-matkapuhelimelle suunniteltuna pelinä.

70. Tower Bloxx (2005)

Tornitalonrakentamispeli on yksi suomalaisen mobiilipelimenestyksen kulmakiviä.

71. Suunnistussimulaattori (2007)

Vain Suomessa, osa 2! Anteri Pulli on aina ollut kiinnostunut suunnistuksesta – niin kiinnostunut, että hän päätti luoda tietokoneelle Suunnistussimulaattorin, äärimmäiseen realismiin tähtäävän... öh, suunnistussimulaattorin. Männyt ja puolukanvarvut Sipoonkorven metsissä voi melkein haistaa...

72. Tähti (2007)

Mike Pohjolan suunnittelema roolipeli sijoittuu niukin naukin tulevaisuuteen, sillä siinä eläydytään maolaisen mutanttityttöbändin elämään vuonna 2017. Peliä myytiin poikkeuksellisesti lehtipisteissä.

73. De Blob (2008)

Mobiilipeleihin keskittyneen tamperelaisen Universomon tunnetuimpia pelejä. Yksi ensimmäisiä pelejä, jota pystyi pelaamaan puhelinta kallistelemalla.

74. Hertan maailma (2008)

Hertan maailmaa on pelattu Pikku Kakkosen verkkoportaalin kautta jo kohta kymmenen vuotta.

75. Angry Birds (2009)

Suomalaisen peliteollisuuden menestystarina numero yksi. Rovio Entertainmentin yksinkertaiseen peliin pohjautuva elokuva on tuottanut lipputuloina lähes 330 miljoona euroa.

76. Crayon Physics Deluxe (2009)

Väriliiduilla piirtäminen ei ole milloinkaan ollut näin hauskaa – saati turhauttavaa! Omaperäinen kosketusnäyttöä hyödyntävä pulmanratkaisupeli nousi syystäkin kansainväliseksi hitiksi.

77. Trine (2009)

Fantasiamaailmaan sijoittuva toiminnallinen pulmanratkaisupeli hurmaa tunnelmallisella grafiikallaan.

78. Zen Bound (2009)

Mikko Monosen ideoima peli, jossa erimuotoisia esineitä kiedotaan köydenpätkään. Niin kummallinen peli, että sen nouseminen iPhone-pelien parhaimmistoon oli oikeastaan väistämätöntä.

79. Lamentations of the Flame Princess (2010)

Kauhusta ja metallimusiikista ammentava roolipeli on yhteensopiva vanhan kunnon Dungeons & Dragonsin kanssa.

80. Shadow Cities (2010)

Onnekkaammassa maailmassa puhuisimme Pokemon Go -ilmiön sijaan Shadow Cities -ilmiöstä. Uraauurtavaan GPS-paikannukseen perustuva loitsimispeli taisi kuitenkin olla edellä aikaansa.

81. Bliaron (2011)

Suomenkielinen roolipeli, joka erottuu hiotulla ulkoasullaan.

82. Eclipse (2011)

Avaruuteen sijoittuva strategialautapeli, jossa tavoitellaan galaksin herruutta. Arvostelumenestys.

83. MinecraftEdu (2011)

Suomalaiset muokkasivat lasten rakastamasta ruotsalaispelistä koulukäyttöön suunnitellun version, joka on nykyään käytössä yli 40 maassa ja kymmenissätuhansissa kouluissa.

84. Zombie Lane (2011)

Eläviä kuolleita lahdattiin ensin Facebookissa ja myöhemmin myös mobiilina.

85. Clash of Clans (2012)

Yksi peleistä, jotka tekivät Supercell-yhtiöstä pelimaailman jättiläisen. Ilmainen strategiapeli, jossa pelaaja voi edetä nopeammin ostamalla "jalokiviä". Clash of Clansin ja maatilamanageripeli Hay Dayn mikromaksut toivat yhtiölle parhaimmillaan yli 2 miljoonaa euroa päivässä.

86. Hill Climb Racing (2012)

Toni Fingerroosin nerokkaan yksinkertainen kaahailupeli nousi välittömästi kansainväliseksi kulttisuosikiksi. Pelin latasi ensimmäisen vuoden aikana reilusti yli 100 miljoonaa mobiilipelaajaa.

87. Hyper Manly Rainbow Chesthair Shooter (2012)

Pelinkehittäjät jammailevat siinä missä blues-muusikotkin. Tymäkästi nimetty ja kitaraohjaimella ja tanssimatolla pelattava ammuskelupeli syntyi Kajaanin Game Jam -tapahtumassa kahden vuorokauden aikana.

88. Legend of Grimrock (2012)

Perinteitä kunnioittava luolastoseikkailu nousi heti ilmestyttyään Steam-verkkopalvelun ladatuimmaksi peliksi.

89. Lola Panda (2012)

Pandakarhu opettaa pikkulapsia lukemaan ja päättelemään. Pelin julkaissut BeiZ on menestynyt opetuspeleillään etenkin Kiinassa.

90. Badland (2013)

Kahden miehen studiossa syntyneestä pulmaseikkailusta tuli kansainvälinen mobiilipelihitti.

91. Piiritystila (2013)

Liveroolipeli, jossa Suomi on fiktiivisen "Uralian" miehittämä. Peli on syntynyt suomalaisten ja palestiinalaisten yhteistyönä.

92. Supernauts (2013)

Mikromaksut ja pelaajien välinen vuorovaikutus olivat isossa roolissa avaruusasemien rakentelemiseen keskittyvässä ilmaispelissä. Läpimurto jäi kuitenkin tekemättä ja peli suljettiin vuonna 2015.

93. The Swapper (2013)

Scifi-teemainen pulmanratkaisupeli on viime vuosien parhaita suomalaisia indie-pelejä.

94. Astraterra (2014)

Taikamaailmaan sijoittuva roolipeli on suunniteltu koko perheelle. Pelin suunnitteli Miska Fredman. 95. Cities: Skylines (2015)

Tamperelaisen Colossal Order -yhtiön suunnittelema kaupunkisuunnittelu peli oli välitön klassikko. Useasti palkittua peliä on myyty reilusti yli kaksi miljoonaa kappaletta. Sitä käytetään myös oikean kaupunkisuunnittelun apuna.

96. Dale of Merchants (2015)

Sami Laakson suunnittelema korttipeli syntyi joukkorahoituskampanjalla suoraan kansainvälisille markkinoille.

97. Möllit (2015)

Limahirviöt ratkovat pulmia Pikku Kakkosen ja BUU-klubbenin pelisivuilla.

98. The Walking Dead: No Man’s Land (2015)

Suomalaisen Next Gamesin suunnittelema mobiilipeli perustuu yhdysvaltalaiseen zombi-televisiosarjaan The Walking Deadiin.

99. P.O.L.L.E.N. (2016)

Tunnelmallista tieteisjännäriä voi pelata virtuaalilasien kanssa tai ilman.

100. Quantum Break (2016)

Remedyn Quantum Break on Suomen peliteollisuuden suurin tuotanto kautta aikojen. Pelaajan valinnat vaikuttavat pelin osana toimivan tv-sarjan tapahtumiin.

Muokattu pe 16.12. klo 9.24: Jukka Tapanimäen pelin nimi kohtaan 19 ja Vectrex-pelikonsolin ikä kohtaan 65.

Muokattu pe 16.12. klo 13.02: Janne Olkkosen nimi lisätty kohtaan 55.


Lue myös nämä


Kommentit (18)

  • Kalle

    Listassa olevat pelit suomalaisia. Tammi, halma tai othello eivät liene suomalaista alkuperää.

  • Nimetön

    Hugo=saksalainen. Tunnistaa koppalakista.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet