Mikä miehiä vaivaa: Katsomossa 183 naista ja 21 miestä – Vai eivätkö äidit ja mummot tuo poikia kulttuuririentoihin?

Tampereen Flamencoviikon kuumin esitys ei pettänyt odotuksia.

Matti Kuusela
Mikä miehiä vaivaa: Katsomossa 183 naista ja 21 miestä – Vai eivätkö äidit ja mummot tuo poikia kulttuuririentoihin?

Kiitokset yleisölle. Seuraavan kerran Flamencosauna nähdään vasta 27.10. Savoy-teatterissa Helsingissä.

Matti KuuselaAamulehti

Mikä ihme vaivaa Pirkanmaan miehiä?

Kysymys nousee mieleen Pakkahuoneella torstaina kello 18.45, kun katsomo alkaa täyttyä.

Ynnään porukan: 183 naista ja 21 miestä. Ja kuitenkin alkamassa on Flamencoviikon kuumin ja odotetuin esitys, jossa kuusi naista menee saunaan.

Luulisi kiinnostavan.

Naisten vika?

Ehkä syy ei olekaan miehissä. Melkein samaa suhdelukua hämmästelin kaksi viikkoa sitten Nokialla, kun Höpinätötterö (!) esitti Hinttalassa musiikkiteatteria lapsille.

Heitä oli paikalla 32, joista kuusi poikia.

En mitenkään usko, etteivät pojat olisi yhtä kiinnostuneita messevästä musiikista ja vitsikkäistä miehistä.

Päätöksen olivat tehneet henkistä päätösvaltaa perheissä käyttävät vanhempien vahvimmat osapuolet eli äidit ja mummot.

Aivan varmasi ainakin jätskillä houkuttelu olisi tuonut pojat paikalle. Mutta näin meillä määritellään teattereiden ja flamencoviikon katsojakoostumukset jo ennen kouluikää.

Matti Kuusela
Katja Lundén saa vihdan urakan päätteeksi.

Katja Lundén saa vihdan urakan päätteeksi.

Kuinka alasti?

Pakkahuoneella jätskin virkaa olisi voinut toimittaa arvailu siitä, kuinka rohkeasti naiset Kari Heiskasen ja Katja Lundénin kirjoittaman ja ohjaaman esityksen aikana riisuuntuvat.

Ja kuulkaas tätä: kun viimeinenkin siideripullo on tyhjennytty, kaikki vihtovat lauteilla jo ilkosillaan.

Heti luuli kumihuuli! Esityksessä ei tietenkään juoda siideriä eikä riisuuduta, vaan tanssitaan siveästi mekot hulmuten katsojat kuumiksi.

Onneksi ämpäreistä löytyy viileää vettä, jota sopii pirskotella vaikka katsojien päälle.

Maagisen hyvää

Flamencosauna on tunnin mittainen maagisen hyvä teatteriesitys, jonka ei soisi koskaan päättyvän. Kuuden naisen läkähdyttävän intensiivinen esitys sykkii taitoa, iloa, yllätyksiä ja huumoria.

Kuten silloin, kun yksi tanssijoista puhkeaa puhumaan ja kertoo, miten rankkaa harjoittelu on kun vielä "Lundeeska vahtii koko ajan kuin haukka" tai kuinka täti, entinen tanssija (joka pitää nykyään grilliä Mikkelin torilla) on aina katsomossa takarivissä.

Olisi luullut että nämä arkiset lauseet rikkoisivat tanssin lumoa, mutta kaikkea muuta. Ne sopivat flamencoesitykseen kuin korko kenkään.

Heiskasen jälki?

Esityksen saunaan sijoittamisen keksi Kari Heiskanen. Toinen vaihtoehto olisi kuulemma ollut kampaamo. Hyvä sekin. Minulla on vielä pari ehdotusta: Supermarket ja Taimimyymälä.

Missä Heiskasen nerokkuus esityksessä sitten näkyy? Vaikka kuinka sitä jahtaan, en osaa sanoa. Jotenkin tuntuu siltä kuin kaikki tulisi Katja Lundénin noetun otsan takaa.

Ylipäänsä en pysty ymmärtämään, miten ihmispolot voivat luoda maailmankaikkeuteen näin vaikuttavaa menoa, jota taivaan tähdetkin kadehtivat.

Musiikki eli jalat tekevät isoimman työn, mutta kädet salpaavat hengen ja saavat aikaan kylmiä väristyksiä.

Assosiaatiot ovat yllättäviä; yhtäkkiä mieleen tulevat seitsemän veljestä, painimassa – siis tanssimassa – saunassa.

Olkapäiden ihme

Minulla ei ole aavistustakaan siitä, miten koreografia syntyy, mutta arvelen sen kaikesta täsmällisyydestä huolimatta olevan joten kuten vaistonvaraista.

Kuten tämä: kolmella tanssijalla hihat peittävät olkapäät, kolmella ne näkyvät. Ja kuin pakotettuna katse hakeutuu alati paljaisiin olkapäihin, niiden liikkeeseen, hikipisaroihin.

Leo Tolstoi olisi takuulla viihtynyt Pakkahuoneella: naisen olkapäät olivat eroottisinta, mitä hän tohti kuvitella tai ainakin kirjoittaa.

Entä mitä esityksestä olisi pitänyt edesmennyt kollega Markku Huotari, Tampereen flamencoviikon isä?

Missä kitara?

Arvaan, että hän olisi hyvin ylpeä siitä, että Tampereelle tuodaan näin tärkeä ensi-ilta. Ja huutanut bravoota viimeistään siinä vaiheessa, kun vesiämpärit muuttuvat voimaa uhkuviksi häriksi.

Yhtä asiaa Markku olisi melko varmasti moittinut – kitaroiden poissaoloa.

Rohkeasti mukaan sovitettu ja Suomi 100 vuotta -teemaan sopiva Kimmo Pohjosen haitari soi toki vimmaisesti, intohimoisesti, melkein maanisesti, mutta jotenkin monotonisesti.

Elävä kitara olisi tuonut saunaan mietiskelyä, karheutta, syvyyttä, äkkijyrkkyyttä ja herkkyyttä.

Onneksi esitys päättyi Kai Chydeniuksen säveltämään, laulettuun runoon, jossa mennään kahden metsän kauniiseen hämyyn.

Saunaan naisten kanssa?

Yleisö hurrasi esitykselle seisaallaan, eikä suotta. Sauna on täystyrmäys.

Entä menisinkö minä saunaan esityksen naisten kanssa?

En ikinä. Näin kovakuntoisten naisten kanssa kuolema tulisi kuudessa minuutissa.

Katja Lundén

Syntynyt Helsingissä 26. maaliskuuta 1976.

Koulutukseltaan filosofian maisteri. Tutkinut flamencon filosofiaa muun muassa pro gradu -työssään.

Työskennellyt Espanjassa, Monacossa, Norjassa, Ruotsissa, Koreassa ja Beninissä.

Vuonna 2003 Lundén teki teoksen Edvard Munch – Elämän tanssi, jossa hän yhdistää Munchin kuvataiteen flamencotanssiin.

Työskennellyt lukuisissa muissa flamencoteoksissa, kuten Compañía Kaari Martin flamencotanssiryhmän teoksissa Peppi Pitkätossu ja Kerro minulle sade.

Lokakuussa 2013 sai kantaesityksensä Katja Lundén Companyn teos Machina Flamenco, joka tuli tunnetuksi myös Pakko tanssia -ohjelman finaalista keväällä 2013.

On asunut Sevillassa ja työskennellyt myös Madridissa.

Katja Lundén Companyn taiteellinen johtaja.

Teatteri&Tanssi: "Lundén on yksi Suomen johtavista uuden flamencon taitajista. Hän lähestyy flamencoliikettä luovasti, silti oleellisesta kiinni pitäen."

Flamencosauna ★★★★★

Ohjaus: Kari Heiskanen ja Katja Lundén.

Musiikki: Kimmo Pohjonen, Samuli Kosminen, Julio Iglesias, Kai Chydenius.

Tanssijat Katja Lundén, Sanna Iranta, Johanna Komppa, Elina Nissinen, Laula Lahde, Laura Viding.

Ensi-ilta Pakkahuoneella 29.6.2107.


Lue myös nämä


Kommentit (6)

  • Teinsen

    Mikäköhän naisissa on vikana, kun fudismatseissa aina on enemmistö miehiä. Vai onko vika miehissä, jotka perheessä käyttävät päätösvaltaa ja vievät pojat otteluihin, mutta jättävät tytöt kotiin, Voitaisiinko jalkapallo-otteluihin saada enemmän tyttöjä, jos sinne houkuteltaisiin vaikka viemällä hevosia katsomoon?

    Hohhoijaa. Mikä on vikana, kun miehiä ja naisia ei kiinnosta samat asiat eivätkä samat puolet asioissa ole miehille ja naisille yhtä tärkeitä…. Vastaus: mikään ei ole vikana, tilanne on täysin luonteva.

  • Anni-täti

    Yksinäinen nimetön kommentoija, yksin voi aivan hyvin käydä ihan missä vaan!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet