Musiikki

Maailman suurin sinfonia soi Tampereella: “Tunnen, että Mahler keskustelee kanssani”, sanoo kapellimestari Eliahu Inbal

Gustav Mahlerin kolmas sinfonia huipentuu koskettavaan rakkauden kuvaukseen.

Emil Bobyrev
Maailman suurin sinfonia soi Tampereella: “Tunnen, että Mahler keskustelee kanssani”, sanoo kapellimestari Eliahu Inbal

Maailman arvostetuimpiin myöhäisen romantiikan ajan musiikin tulkkeihin kuuluvan Eliahu Inbalin vierailu on jo perinne Tampere Filharmonian syksyssä. Nyt hän johtaa Mahlerin kolmannen sinfonian.

Harri HautalaAamulehti

Nyt kannattaa ottaa nenäliinat mukaan.

Tampere Filharmonian torstaina soittaman Gustav Mahlerin kolmannen sinfonian finaalissa tullaan maailman kauneimman, koskettavimman ja liikuttavimman musiikin äärelle.

Miten voikin iso orkesteri soida näin intiimisti ja sielukkaasti!

–Uskon, että Jumala – jos johonkin jumalaan uskoo – loi ihmisen, jotta juuri tällainen musiikki olisi olemassa. Koska kaikkivaltias ei voinut säveltää sitä itse, hän tarvitsi tehtävään jonkun muun, sanoo israelilainen kapellimestari Eliahu Inbal ja selittää samalla ihmisen olomassaolon perimmäisen syyn.

Siis taiteen tekemisen!

Helmikuussa 81 vuotta täyttänyt maestro on jo neljäntenä syksynä peräkkäin Tampereella. Inbalin vierailut ovat aina olleet kauden musiikillisia ja henkisiä kohokohtia.

Vuonna 2014 hän johti Anton Brucknerin neljännen, 2015 Mahlerin ensimmäisen, 2016 Brucknerin viidennen ja nyt siis Mahlerin kolmannen sinfonian.

–Tampereella on hieno orkesteri, joten tulen tänne aina hyvin mielelläni, hän sanoo ja selvästi tarkoittaa sitä.

Mystinen Mahler

Mahlerin d-molli-sinfonia on perusohjelmiston mittavin teos noin 100 minuutin kestollaan. Eliahu Inbal on yksi eniten tätä massiivista sinfoniaa johtaneita kapellimestareita.

–Vaimoni arvelee, että olen johtanut sen ehkä 20–30 kertaa. Minulla itselläni ei ole aavistustakaan. Olen johtanut orkestereita 55 vuotta, joten siihen mahtuu paljon musiikkia, hän nauraa.

Ensimmäisen kerran hän kyllä muistaa.

–Se oli Frankfurtin radio-orkesterin kanssa vuonna 1975. Minun piti todella kamppailla löytääkseni teoksen sisällön ytimen.

Tänään Mahlerin kolmas sinfonia on hänelle sekä tuttu että silti aina uusi kohtaaminen.

–Jokainen esitys paljastaa siitä uusia piirteitä. Se taas johtuu siitä, että olen itse hieman muuttunut ja maailma ympärillämme muuttuu.

Inbalin suhteessa Mahleriin on jotakin metafyysistä, havaintojemme tuolle puolen menevää. Ehkä mystistäkin.

–Aina kun johdan Mahleria, tunnen että hän keskustelee kanssani esitysten aikana, hän kuiskaa salaisuutensa.

Moderni Mahler

Eliahu Inbal on hämmästyttävä kuntoihme, sillä hän kiertää edelleen maailmaa hurjalla tahdilla. Omaa orkesteria hänellä ei ole ollut enää muutamiin vuosiin, mutta vanhat suhteet pitävät kiireisinä.

–Minulla on entisten siteiden myötä monia kunniakapellimestarin titteleitä Euroopassa ja Japanissa, joten käyn niissä paikoissa säännöllisesti. Aasiassa taidan johtaa kaikkein eniten, sanoo Berliinissä asuva maestro.

Inbal loi maineensa 1970- ja -80 -luvuilla toimiessaan Frankfurtin radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina. Frankfurtilaisten kanssa hän levytti kaikki Mahlerin sinfoniat 1980-luvulla. Se oli ensimmäinen digitaalitekniikalla tehty Mahler-sykli.

Inbal kokee Mahlerin sinfoniat yhtenä suurena jatkumona.

–Sinfonioita voi lukea kuin suurta romaania tai omaelämäkertaa. Mahler oli täysin poikkeuksellinen ihminen, minkä kuulee hänen teoksistaan.

Mahler sai elinaikanaan kokea säveltäjänä ymmärtämättömyyttä ja jopa vihamielisyyttä. Hänen musiikkiaan haukuttiin suuruudenhulluksi ja banaaliksi. Nuottejakin oli muka ihan liikaa.

–Mahler käytti banaalilta kuulostavia ilmaisukeinoja, koska maailmassa on niin paljon rumuutta ja banaaleita asioita. Sellaista musiikkia ei hänen aikanaan kuitenkaan ymmärretty tai haluttu ymmärtää.

–Mahler sanoi aina itse, että hänen musiikkinsa arvo huomataan vasta viidenkymmenen vuoden kuluttua. Siinä hän oli täsmälleen oikeassa.

Inbalista tuli kapellimestari juuri siihen aikaan 1960-luvulla, kun Mahlerin musiikin maailmanvalloitus alkoi.

–Toisen maailmansodan, Hiroshiman ja Auschwitzin jälkeen hänen musiikkinsa alkoi puhutella ihmisiä. Hän oli profeetta ja idealisti, joka uskoi hyvyyden lopulta voittavan.

Rakkauden Mahler

Mahlerin yhdeksän kokonaisen ja yhden kesken jääneen sinfonian sarjasta Inbal nostaa esiin nyt Tampereella kuultavan kolmannen sinfonian.

–Kolmannella sinfonialla on aivan erityinen asema Mahlerin tuotannossa. Kun hän kuuluisassa lausunnossaan totesi, että sinfonian pitää käsittää koko maailma, kolmas sinfonia tekee juuri sen.

–Siinähän käydään läpi maailman luominen, luonnon ja eläinmaailman ihmeet, ihmiskunnan mysteerio ja lopussa – rakkaus universaalina käsitteenä.

Neljännessä osassa orkesteri saa rinnalleen laulusolistin ja viidennessä osassa naiskuoron ja poikakuoron.

Lopun rakkautta hehkuva hidas osa Adagio on täynnä pakahduttavaa tunnetta.

–Se finaali on aivan ihmeellinen. Mahler itsekin oli sitä mieltä, että kolmannen sinfonian päätösosa oli parasta mitä hän koskaan sävelsi.

Eliahu Inbal johtaa Tampere Filharmoniaa Tampere-talossa torstaina 14.9. klo 19. Solistina Violeta Urmana, Pirkanpojat ja Tampereen Filharmoninen kuoro.

Eliahu Inbal

Israelilainen Eliahu Inbal (s. 1936) opiskeli kotimaassaan viulunsoittoa ennen kapellimestariuraansa.

Saatuaan stipendin Leonard Bernsteinin avulla hän lähti opiskelemaan orkesterinjohtoa Pariisin konservatorioon.

Vuonna 1963 hän voitti ensimmäisen palkinnon Guido Cantelli -kapellimestarikilpailussa.

Vuosina 1974–1990 Inbal toimi Frankfurtin Hr-Sinfonieorchesterin ylikapellimestarina. Myöhemmin hän on ollut ylikapellimestarina myös La Fenicen oopperassa, Tokion Metropolitan-sinfoniaorkesterissa ja Tshekin filharmonikoissa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet