Lavat jättävä Suomi-jazzin legenda opetti Jari Sillanpäätäkin

Maija Hapuoja laulaa uransa viimeisen keikan Tampere-talossa. Hän saa rinnalleen Heikki Sarmannon yhtyeen, joka sekin on täynnä legendoja.

Joonas Loueranta/Tamperetalo, Maijahapuoja.fi
Lavat jättävä Suomi-jazzin legenda opetti Jari Sillanpäätäkin

Maija Hapuoja oli ensimmäisiä maailmalla menestyneitä suomalaisia jazzlaulua. Nyt hän on päättänyt lopettaa uransa.

Harri HautalaAamulehti

Maija Hapuojan kuulaana liitävä sopraanosoundi ja Heikki Sarmannon sävelet ovat suomalaisen jazzin ikonista äänimaisemaa. Kumpaakaan ei voisi kuvitella ilman toista.

–Olen laulanut Heikin musiikkia 50 vuotta. Olemme sellainen varsinainen aisapari, sanoo parhaillaan uransa viimeiseen konserttiin valmistautuva Hapuoja.

Hänen jäähyväiskeikallaan torstaina Tampere-talossa kuullaan pelkästään Sarmannon lauluja. Niissä yhdistyvät Hapuojalle sopivasti jazzmainen ja klassinen ilmaisu.

–Ennen kuin tapasin Heikin, en ollut ikinä kuullutkaan yhtään jazzkappaletta. Tulin klassisen musiikin kodista, jossa ei saanut kuunnella mitään "roskamusiikkia". Kotikasvatus oli siinä suhteessa tosi ankara. Minulta jäivät väliin kaikki Beatlesit ja muut sellaiset, hän huokaa.

Sarmantoon Hapuoja tutustui aikoinaan "ihan sattumalta".

–Heikki oli säveltänyt jazzmessun Temppeliaukion kirkkoon. Hän tarvitsi siihen kolme laulajaa ja kyseli muusikkoystävillään, että tietäisikö joku joitakin laulajia. Esa Pethman suositteli Irma Tapiota, siskoani Marjukkaa ja minua.

–Heikki ihastui ääneeni ja halusi säveltää seuraavaksi vuodeksi samaan kirkkoon jonkin uuden jutun minulle. Siitä se alkoi.

Pian Hapuoja tajusi, että juuri Sarmannon tuotanto oli se, mitä hän halusi laulaa.

–Päätin jo alusta lähtien, että paneudun vain hänen musiikkiinsa. Hyvä tie se on ollut. En ole katunut päivääkään.

Maija Hapuoja laulaa Heikki Sarmannon laulun Kesäyö vuonna 1976:

Luottomuusikot rinnalla

Entä mikä Sarmannon musiikissa puhuttelee laulajaa eniten?

–Heikin sävelkieli on samaan aikaan kaunista, lyyristä ja haastavaa. Hänellä on taito tehdä tarttuvia melodioita ja kyky käsitellä ihanasti runoja. Hän panee runot soimaan, sanoo Hapuoja.

–Tampereella esitämme ensin Heikin säveltämiä ikivihreitä muun muassa Hellaakosken ja Leinon teksteihin. Sitten teemme reilun tunnin kestävän Tomorrow is You -kokonaisuuden. Tämä on ihanin proggis, mitä olemme koskaan tehneet. Se on hyvin meditatiivista ja improvisoitua äänimaisemaa.

Soittamassakin ovat suomalaisen jazzin legendat: pianistina on Sarmanto, basistina Pekka Sarmanto, rumpalina Reino Laine ja saksofonistin ja huilun varressa Juhani Aaltonen.

–Olen onnellisessa asemassa, että olen saanut soittaa näiden muusikoiden kanssa. Jokainen keikka on aina erilainen. Esimerkiksi Junnu Aaltonen on foninsa ja huilunsa kanssa ihan maailmanmestari! Kylmät väreet vain menee kun häntä kuuntelee.

–Heikin kanssa olemme hitsautuneet musiikillisesti täysin yhteen. Olen laulanut kymmenien säestäjien kanssa, mutta samanlaista yhteyttä en ole saanut kenenkään muun kanssa.

Amerikka kutsui

Klassisen musiikin kodissa kasvaminen vei Maija Hapuojan ensin Sibelius-Akatemiaan. Hänestä piti tulla klassinen pianisti.

–Olin jo viittä vaille diplomi-pianisti, kun tuli kyllästyminen. Marssin rehtorin puheille ja sanoin haluavani vaihtaa lauluun.

–Tein sitten laulusta kaikki mahdolliset tutkinnot. Samalla lauloin rinnalla koko ajan Heikin musiikkia ja pääsin kiinni siihen maailmaan.

Sarmannon kanssa Hapuoja löysi itsensä yhtäkkiä myös maailman suurilta lavoilta, muun muassa Newportin kuuluisalta jazzfestivaalilta.

–Silloin 1970-80 -luvuilla olimme koko ajan lentokoneessa. Esiinnyimme useita kertoja Yhdysvalloissa ja myös Kanadassa, Argentiinassa, Kiinassa ja suurimmissa Euroopan maissa.

–Ihmiset olivat todella hullaantuneita Heikin musiikista. Kaikkein huikein kokemus oli The New Hope -jazzmessu, jonka teimme monta kertaa Amerikassa ja Suomessakin.

Omat jazzopinnot kulkivat laulaja-uran rinnalla. Hapuoja kävi jopa saksofonistitähti Lee Konitzin tunneilla New Yorkissa.

–Kävin New Yorkissa jazztunneilla myös monilla laulunopettajilla. Halusin kartoittaa paikallista opetusta, sillä minua oli pyydetty opettajaksi Helsinkiin Pop-jazz -konservatoriolle.

Ylpeä opettaja

Laulamisen ohessa Maija Hapuja teki merkittävän uran laulunopettajana, viimeksi Jyväskylän konservatoriossa.

Hapuojan oppilaista monet ovat nousseet pinnalle niin jazzin kuin iskelmänkin puolella.

–Olen opettanut muiden muassa Aili Ikosta, Johanna Iivanaista, Essi Wuorelaa ja Jari Sillanpäätä. Olen tosi ylpeä kaikista oppilaistani.

Hapuoja kokosi laulupedagogiset ajatuksensa ja menetelmänsä pari vuotta sitten kirjaan Koko kroppa laulaa.

–Se on minun pedagogisen urani yhteenveto kaikista asioista, mitä olen opettanut, oppinut ja tutkinut vuosien saatossa.

Kun laulaminen nyt jää taakse, eläkkeellä oleva Hapuoja päättää samalla koko opettajankin uransa.

–Ajatus musiikin teon lopettamisesta on kypsynyt mielessä parin viime vuoden aikana. Nyt kun pian täytän 70 vuotta ja ääni vielä pelaa, on hyvä aika lopettaa.

Jazzin legendat Tampere-talon Pienessä salissa to 7.12. klo 19.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet