Konserttiarvio: Kuoro ja sopraano lauloivat enkelimäisesti

Anne M. Peterson
Konserttiarvio: Kuoro ja sopraano lauloivat enkelimäisesti

Kapellimestari JoAnn Falletta debytoi Suomessa Tampereella.

Harri HautalaAamulehti

Glorian tekstiä on sanottu enkelten hymniksi, eikä monikaan säveltäjä ole tavoittanut sitä enkelimäisyyttä yhtä aidosti kuin ranskalainen Francis Poulenc.

Olikin onnellista, että Tampereen filharmoninen kuoro ja laulusolisti Tuuli Takala olivat valmistautuneet tehtäviinsä niin perusteellisesti.

Juuri Filharmonisen kuoron hallittu laulutaide kannatteli vahvimmin tätä esitystä. Taas kerran Jani Sivénin erinomaisesti valmentama kuoro selvitti kappaleen monityyliset haasteet hienon oratoriokuoron varmuudella ja soinnikkuudella. Ei mitään huutoa, vaan viimeisteltyä laulua!

Esityksen varsinainen enkeli oli kuitenkin sopraano Tuuli Takala, jonka sisääntulo kolmannen osan Domine Deus -kommentilla oli harvinaisen kaunis ja koskettava hetki.

Takala ilmaisi musiikin ja teoksen sanomaa muutenkin hyvin herkällä ja eleettömällä intensiteetillä. Lopun Amen oli puhtaudessaan aivan ihastuttavan kirkas ja nöyrä musiikillinen tuokio.

Raskasta englantilaista

Tampere Filharmonia soitti pätevästi amerikkalaisen JoAnn Fallettan johdolla Poulencin hienosyisesti romantiikkaa, uusklassismia, impressionismia ja hitusen modernismiakin yhdistävän teoksen.

Gloria oli erinomainen löytö ohjelmistoon, mutta konsertin ensimmäiselle puoliskolle olisi hyvin riittänyt toinen kahdesta englantilaisesta sävelrunosta.

Edward Elgarin In the South on säveltäjän tuotannon vähemmän kiinnostavia isohkoja teoksia, kun taas konsertin aluksi kuultu Arnold Baxin Tintagel on tekijänsä parhaita saavutuksia.

Mutta rinnakkain soitettuina nämä myöhäisromanttiset ja täyteläiset teokset ovat liian samankaltaisia ohjelmallisia maisemakuvia.

En myöskään oikein saanut otetta JoAnn Fallettan tavasta johtaa näitä teoksia. Hän tuntui enemmän myötäilevän musiikkia kuin johdattavan orkesteria läpi tyrskyjen, myrskyjen ja kuumien auringonsäteiden.

Orkesteri soitti yksityiskohtien tasolla hyvin, mutta kokonaisuuden hahmottuminen takkuili. Etenkin In the South kuulosti paikoitellen sekavalta ja rytmisesti epätarkalta.

Nyt ensi kertaa Suomessa johtanut Falletta on eräänlainen musiikkielämän Hillary Clinton, kapellimestarialan naispuolinen uranuurtaja Yhdysvalloissa.

Sopivan ohjelmiston parissa hänellä saattaa olla paljonkin annettavaa, mutta kovin karismaattiselta tai innostavalta hän ei näissä kappaleissa Tampereella vaikuttanut.

Mainittakoon vielä, että Fallettan johtamassa Buffalon orkesterissa on nykyään konserttimestarina Tampereelta tuttu Dennis Kim.

Tampere Filharmonia. Kapellimestari: JoAnn Falletta. Solisti: Tuuli Takala, sopraano.Tampereen filharmoninen kuoro.

HHH Tampere-talon Iso sali 4.11.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet