Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Konserttiarvio: Brittiläinen huippukuoro lauloi taivaallisesti Sastamalassa

Harri Hautala Jos oli italialainen Fantazyas lievä pettymys Sastamala Gregorianan lauantaissa, brittiläinen The Marian Consort avasi sunnuntai-iltana ovet suoraan autuuteen. Nyt kuultiin yksi Sastamalan festivaalin kaikkien aikojen hienoimpiin kuulunut konsertti. Kaikki osui nappiin: kirkkotila, laulun laatu ja ohjelmiston sisältö. Pyhän Marian kirkossa kun oltiin, konsertin teemana oli neitsyt Marian innoittama musiikki 1500-luvulta ja omalta ajaltamme. Teosten aikakaudet ylittävä yhtenäisyys kertoi jotakin ihmisyyden muuttumattomuudesta. Skotti Rory McCleeryn johtaman Marian Consortin sointia voi kuvata yhdellä sanalla: taivaallinen. Kun barokin ajan laulussa keskeistä on särmikäs puheenomaisuus, renessanssin ajan musiikki leijuu monien risteilevien äänien vapaana ja kuulaana liikkeenä. Renessanssi sanojen merkitys ei varsinaisesti ole vähäisempi kuin barokissa, mutta laulun puhtaus ja äänen voimakkuuden hienovarainen vaihtelu luovat teoksen sisältöä olennaisesti. Marian Consortin loistava yhteislaulu toi loputtomasti eloa renessanssin ajan musiikille ominaiseen imitointiin eli saman aiheen jäljittelyyn. Ääni toisensa jälkeen liukui maagisesti mukaan sävelten kerrokselliseen aaltoiluun. Jokainen ääni loisti omillaan ja oli silti itsestään selvästi osa yhteistä sointia! Yhtye muuntui luontevasti musiikin sisällön vaihdoksien myötä hartaasta ylevään ja leikittelevään. Ihastuttavimmillaan Marian Consortin ääniloisto oli kahdessa Rodrigo Ceballosin kappaleessa. Tätä valoisammin ja riemukkaammin ei maanpäällinen lauluyhtye enää voi näitä kappaleita tulkita. Ceballosille antoi mainiota taustatukea Lennox Berkeleyn Iloitse taivaan kuningatar , konsertin uudemmista teoksista lennokkain ja iloluonteisin. Modernin näkökulman jäljittelytekniikkaan toi puolalainen mestari Andrzej Panufnik , jonka Song of the Virgin Maryn alun Maria!-huudahdukset varmaan jäivät ikuisiksi ajoiksi kaikumaan Pyhän Marian kirkkoon. Teos teki selvästi vaikutuksen myös kirkon isäntään Urpo Vuorenojaan , joka johdatti yleisön väliajalle Panufnikin musiikkia taitavasti imitoineella Kahvia tarjolla -laulullaan. Marian Consortin laulutaide sai kirkon täyttäneen yleisön niin hurmioon kuin vanhan musiikin konserteissa sopii kohtuudella odottaa. Paikasta ja tunnelmasta innostunut yhtye tarjosi vielä kauniin ylimääräisenkin, skotti James MacMillanin ajattoman oloisen Ave Maris Stellan . Yhdeksännen vuosisadan teksti ja 2010-luvun sävel kohtasivat hellästi. HHHHH Pyhän Marian kirkko 24.7.