Kaunis näyttämökuva pelastaa Jevgeni Oneginin -oopperan

Ohjaaja Marelli korostaa romanttista kaipuuta oudon levottomasti.

Kaunis näyttämökuva pelastaa Jevgeni Oneginin -oopperan

Tarinassa ensin nuori Tatjana (Olesya Golovneva) rakastuu vanhempaan Jevgeni Oneginiin (Josef Wagner). Rakkauskirjeitä päädytään kuitenkin lähettämään vuorotellen.

Pjotr Tšaikovski: Jevgeni Onegin, perustuu Alexandr Puškinin samannimiseen runoromaaniin

HHH Ohjaus, lavastus ja valaistus Marco Arturo Marelli, puvut, Dagmar Niefind. Rooleissa mm. Josef Wagner, Olesya Golovneva, Jyssi Myllys, Jeni Packalen ja Jyrki Korhonen. Musiikinjohto Mikhail Agrest. Ensi-ilta Suomen kansallisoopperassa 17.3.

Jevgeni Onegin on kaikkien aikojen suosituin venäläinen ooppera. Alexandr Puskinin romanttista kaipausta pursuava tarina ja Pjotr Tsaikovskin yltiökaunis sävelkieli ovat osuneet aina myös suomalaiseen melankoliseen makuun.

Ensi-iltaesitystä leimaa hohtavan vaalea näyttämökuva upeine valoineen. Kaikki tapahtuu yhdessä peruslavasteessa, vinolla lattialla huoneessa, jonka takaseinä avataan silloin, kun tapahtumat sijoittuvat ulkoilmaan.

Ilman tuota lumoavaa lavasteratkaisua esityksen toiminta vaikuttaisi päämäärättömältä poukkoilulta. Nimihenkilö Jevgeni Onegin on näyttämöllä lähes koko ajan kommentoiden tapahtumia eleillään. Hän haroo hiuksiaan, juoksentelee epätoivoisesti eestaas, heittäytyy maahan ja huokailee. Tässä on hahmo, joka katuu elämänvalintojaan, ja sen ohjaaja tekee tiettäväksi oopperan ensisekunneista lähtien.

Tarinassa 17-vuotias Tatjana rakastuu viisi vuotta vanhempaan Oneginiin ja kirjoittaa tälle kaipausta huokuvan kirjeen. Onegin ei välitä tytön tunteista, vaan suorastaan moittii Tatjanaa kirjeen kirjoittamisesta. Onegin lähtee maailmalle, ja Tatjana avioituu ruhtinas Greminin kanssa. Vuosia myöhemmin Onegin palaa, tapaa Tatjanan ja rakastuu. Onegin kirjoittaa vuorostaan rakkauskirjeen Tatjanalle, mutta kaipaus ei saa täyttymystään.

Esityksen vahvuuksia ovat valot, värit ja vino lava, joka on tosin laulajille haasteellinen. Ensi-iltamiehityksen Tatjana on ihanaääninen Olesya Golovneva, jonka tyttömäinen olemus sopii rooliin. Poiketen totutusta Tatjanan roolituksesta, Golovnevan sopraano on kevyt ja kapeahko, mutta siinä on kauneutta ja kantokykyä.

Oneginia esittävällä Josef Wagnerilla on komeasti kalskahtava baritoni ja hurmurin olemus. Valitettavasti hänet on ohjattu melodramaattisesti kohkaamaan ympäri lavaa. Toivottavasti slapstick-kohtaus, jossa Onegin yrittää ampua itseään tapettuaan vahingossa Lenskin, on tahaton ja epäonnistui vain ensi-illassa.

Ohjauksessa korostuvat levottomuus ja käsittämättömältä tuntuva ”huumori”, joka näkyy myös Jussi Myllyksen Lenskissä. Hänestä on tehty hönö ja hassu runoilija pyöreine rilleineen. Onneksi Lenskin aariaan ei ole ohjattu mitään ylimääräistä, vaan Myllys saa laulaa sen uljaasti ja rauhallisesti.

Jeni Packalenin Olga esiintyy näyttämöllä hyvin lapsenomaisesti, vaikka roolihahmo ei sentään pikkutyttö ole, vaan vähintään teini-iässä. Packalenin kaunis mezzosopraano sopii rooliin mainiosti. Mainittava on myös Greminin osaa esittävä Jyrki Korhonen, joka uskottavan olemuksensa lisäksi osoittaa olevansa taas hyvässä äänessä.

Musiikillisesti esitys paranee illan mittaan. Samalla tavalla kuin ohjaus on tempoilevaa, musiikista tuntui puuttuvan pitkiä linjoja. Jopa laulajien legatoa jäi kaipaamaan lisää.

Kuoro laulaa ponnekkaasti, tanssijat tuovat eloa ja ryhtiä joukkokohtauksiin. Orkesteri soi loppua kohden yhä täyteläisemmin, vaikka esitykseen valituista hitaahkoista tempoista voidaan olla montaa mieltä.

Tällä kertaa Kansallisoopperan perusohjelmistoon tehtiin visuaalisesti perinteinen, mutta ohjaukseltaan hämmentävä versio. Esityksestä puuttuu rikkova roso, ja tilalla on levotonta juoksentelua, tahatonta huumoria ja melodramaattista pöhköilyä.

Päivi Loponen-Kyrönseppä

Jevgeni Onegin

Valmistui San Remossa Italiassa 1878.

Kantaesitys Moskovassa 1879.

Suosituin venäläinen ooppera.

Pjotr Tsaikovskin tärkein ja venäläisin ooppera.

Hittejä Tatjanan kirjeaaria, Lenskin aaria Kuda kuda sekä Greminin aaria.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet