Musiikki

Kahvinkeitinkin voi olla soitin uudessa musiikissa – Ensemble Garage tarjoili absurdia performanssitaidetta

Konserttiarvio: Saksalaisen Ensemble Garagen musiikkiteatterissa absurdi on ihan tavallista.

Kahvinkeitinkin voi olla soitin uudessa musiikissa – Ensemble Garage tarjoili absurdia performanssitaidetta

Saksalainen Ensemble Garage soitti ensi kertaa Suomessa Tampereella.

Harri HautalaAamulehti

Pakkahuoneen nousevan katsomon penkeissä on se perusvika, että niillä on pirullisen epämukava istua varttia pitempään. Etenkin jos ”musiikki” ei varsinaisesti repäise mukaansa.

Käytän musiikista lainausmerkkejä, koska Tampere Biennalen vieraana ollut saksalainen Ensemble Garage keskittyi lähinnä absurdiin performanssitaiteeseen, jossa musiikki tuli ymmärtää äärimmäisen väljästi ja avoimesti.

Parasta yhtyeen esiintymisessä oli kaikenlaisen muodollisuuden välttäminen ja ”esittämisen” käsitteen anarkistinen hämärtäminen.

Ehkä osuvin esimerkki tällaisesta estetiikasta oli Miika Hyytiäisen musiikkiteatterikonsertto Queen Bee, jossa ryhmä kokoontuu sattumanvaraisenoloisesti mehiläiskuningatarta muistuttavan subkontrabassohuilun ympärille.

Liz Hirstin soittama hassu vekotin oli surrealistisen toiminnan keskipiste, jonka ympärillä muut surrasivat.

Monenlaisista lähteistä koottu monikielinen libretto oli kuultuna yhtä sekavaa nonsensea. Jotenkin tähän kokonaisuuteen istuivat Stokkan Hulluilta päiviltä lainatut ilmapallot, jotka entisestään madalsivat taiteen ja arjen raja-aitoja.

Nyrkkitervehdyksiä

Hyytiäisen ohessa konsertin kotimainen kantaesitys oli Juhani T. Vesikkalan Togetherness, tilaisuuden kappaleista soitimellisimpia.

Keskinäisen kuuntelun tarvetta ja ylipäätään keskustelukulttuuria pohdiskele teos samaan aikaan kannustaa kommunikointiin ja toteaa toiveen naiiviuden.

Julkisten eleiden tyhjyys symboloituun lopun fist bumppeihin, politiikastakin tuttuihin näyttäviin ja eleiden tasolle jääviin nyrkkitervehdyksiin.

Brigitte MuntendorfinPublic Privacy #3.1 soolopasuunalle ja videolle käsitteli aikansa hauskasti rytmiä. Pasunisti Till Kuenkler sooloili luontevasti.

Tytti Arolan katsomoon asti maistuneessa Kahvissa lyömäsoittaja Yuka Ohta hoiti yhtä taitavasti keittiön emännän kuin solistinkin roolit. Kahvi kiehui livenä soiton aikana. Hauskaa, hetken.

Ensemble Garage Tampere Biennalessa.

★★

Pakkahuone 13.4.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio