Voiko näinkin tehdä? Suomalaistanssijat keksivät itse palkata ulkomailta huippukoreografin itselleen – näin siinä kävi

Eurooppalaisten nykykoreografien kärkikaartiin kuuluva Theo Clinkard ei pidä tanssivista yli-ihmisistä vaan tekee koreografioistaan arkisia, ainakin melkein. Huolenpito, anteliaisuus, turva – näistä aineksista Clinkard luo oman maailman, jossa työnteko tapahtuu, vaikka oltaisiin Lontoossa, Havannassa tai Tampereella

Silja Viitala
Voiko näinkin tehdä? Suomalaistanssijat keksivät itse palkata ulkomailta huippukoreografin itselleen – näin siinä kävi

Näin tanssijat tutustuvat toisiinsa. Brittiläinen koreografi Theo Clinkard (takana) tuli Maria Nurmelan ja Ville Oinosen (vas.) pyynnöstä Suomeen. Kolmikko teki harjoituksia Liikelaiturilla Tampereella.

Anu Ala-KorpelaAamulehti

Mies ottaa naisen vasemman käden ja painaa sen niskaansa. Sitten mies pujahtaa pois alta. Nainen jää outoon asentoon paikoilleen, käsi näkymättömän niskan päällä.

He tanssivat tyhjällä valkealla lattialla. Taustalla soivat viulut, Bachia.

– Noin syntyy patsas, sanoo toinen mies sivusta. Hän on Theo Clinkard, yksi eurooppalaisen nykytanssin seuratuimpia koreografeja.

Me olemme seuranneet häntä nyt tamperelaiselle Liikelaiturille.

Silja Viitala
Koreografi Theo Clinkard (vasemmalla) tutustui tanssien Maria Nurmelaan (oikealla) ja Ville Oinoseen Liikelaiturilla Tampereella.

Koreografi Theo Clinkard (vasemmalla) tutustui tanssien Maria Nurmelaan (oikealla) ja Ville Oinoseen Liikelaiturilla Tampereella.

Clinkard ottaa tanssissa toisen miehen paikan, pujottaa naisen kädet ympärilleen. Nainen nojaa häntä vasten.

– Kas näin, voi saada itsensä osalliseksi, Clinkard sanoo.

Nainen kiepahtaa pois alta.

Katselemme syntymää. Patsaan, ehkä koreografian.

Tätä se näyttää, voit katsoa maistiaisia videolta.

 

Asetelma päälaellaan

Eurooppalaisen tanssiskenen kuuluisa koreografi on päätynyt tamperelaiselle Liikelaiturille, koska kaksi tanssijaa, Maria Nurmela ja Ville Oinonen niin halusivat. He tekivät jotakin tanssijoille poikkeuksellista: pestasivat itselleen koreografin. Uusi teos, työnimeltään We Told You There Would Be No Certainty, saa kantaesityksensä vuoden 2018 puolella.

Tulevaa tanssiteosta luodaan tanssin vakiintuneiden tuotantorakenteiden ulkopuolella, siis ilman minkäänlaisen tanssiteatterin suojaa. Tekijät tutkivat samalla uudenlaisia tuotantomalleja ja sitä, miten ne istuisivat suomalaiselle tanssikentälle.

Ei se aivan tuosta vain käynyt. Vieläkin tarvitaan anomuksia, puhelinsoittoja, tiedotteita, tukihakemuksia. Oinonen oli sitä ennen jo pitkään seuraillut Clinkardin uraa.

Miltä tämä ajatus tulla suomalaistanssijoiden kutsumaksi kuulosti?

Theo Clinkard kohauttaa olkapäitään.

– Minulle ajatus on aivan luonnollinen, kysy heiltä, Clinkard sanoo.

Clinkard, tanssija hänkin, on itse jo vuonna 2004 perustanut tanssijajohtoisen ryhmän Proben, joka on kutsunut nimekkäitä koreografeja tekemään teoksia hänelle ja muille freelance -tanssijoille.

Clinkard inspiroi Nurmelaa ja Oinosta.

– Miksi vapaiden tanssijoiden aina pitäisi odotella kotona ja käydä auditioneissa, koetansseissa koreografeille. Käänsimme tilanteen toisin päin, Nurmela sanoo.

Ja tässä he nyt ovat koreografeineen.

– Tämä on niin inspiroivaa! Nurmela huudahtaa.

– Olemme sukeltamassa tuntemattomaan, Oinonen sanoo.

Silja Viitala
Ville Oinosen (vasemmalla) ja Maria Nurmela tekivät Liikelaiturilla koreografi Theo Clinkardin ohjaamia harjoitteita. Clinkardille on tärkeää luoda työtilanteeseen oma maailma.

Ville Oinosen (vasemmalla) ja Maria Nurmela tekivät Liikelaiturilla koreografi Theo Clinkardin ohjaamia harjoitteita. Clinkardille on tärkeää luoda työtilanteeseen oma maailma.

Saksa, Kuuba, Suomi

Clinkard ei teoksillaan kerro tarinoita sanan perinteisessä merkityksessä.

– Minulla on pakkomielle käytännöllisen ja runollisen yhdistämisestä, Clinkard sanoo.

Poetiikka kohtasi käytännönläheisen esimerkiksi Clinkardin koreografiassa, jossa myös teatterin tekninen henkilökunta osallistui teokseen työskennellen yleisön silmien alla, poissa kulisseista.

Saksalaiselle Tanztheater Wuppertal Pina Bauschille tekemässään teoksessa Clinkard pani muusikon soittamaan katsomoon. Clinkard oli tuolloin ensimmäinen ulkopuolinen koreografi, joka hyväksyttiin työskentelemään kyseisessä teatterissa sen kuuluisan johtohahmon ja suunnannäyttäjän Pina Bauschin kuoleman jälkeen.

Viime vuonna Clinkard teki töitä Havannassa. Hän loi kuubalaiselle tanssiryhmälle Danza Contemporanea De Cuballe teoksen The Listening Room, joka esitettiin Havannan maineikkaimmassa teatterissa Gran Teatro de la Habanassa.

Miten Clinkard on kokenut eri maiden tanssimaailman erot?

– Minä luon aina oman maailmani, jossa työskentelemme, Clinkard vastaa.

Clinkardin maailmassa on huolenpitoa, anteliaisuutta, turvaa. Hänen töistään puhuttaessa nostetaan usein esiin sana "ihmisyys". Clinkard pikemminkin antaa arvoa tanssijan persoonallisuudelle, ihmisyydelle, kuin tekee heistä toistensa kaltaisia.

– Nyt minusta on hienoa työskennellä kypsien tanssijoiden kanssa, Clinkard sanoo.

Ikä tuo syvyyttä

Clinkard pitää siitä, että saa yhtäkkiä yllätettyä katsojan.

Viimeksi hän teki koreografian neljällekymmenelle teinille urheilukentällä. Jokaisella oli mukanaan sammutuspeite. Jossain vaiheessa peitteet heitettiin ilmaan. Yleisö sai auttaa tanssijoita pitämään peitteet lennossa.

Silja Viitala
Brittiläinen koreografi Theo Clinkard tuli Maria Nurmelan ja Ville Oinosenpyynnöstä Suomeen tekemään tanssijoille koreografian.

Brittiläinen koreografi Theo Clinkard tuli Maria Nurmelan ja Ville Oinosenpyynnöstä Suomeen tekemään tanssijoille koreografian.

Ulos Helsingistä

Tuleva teos toteutetaan ainakin Tampereella ja Turussa. Nurmelan ja Oinosen missiona on tuoda korkeatasoista ja kansainvälistä muuallekin kuin Helsinkiin. He tähtäävät teoksellaan myös kiertueelle, niin Suomessa kuin ulkomailla.

Missä ikinä teosta esitetäänkään, Clinkanrd haluaa saada aikaan yhdenlaisen vaikutuksen.

– Minua ei kiinnosta tanssijan erityinen taituruus. Haluan että yleisö pystyy näkemään tanssijoissa jotain itsestään.

Hän haluaa tehdä sellaisen teoksen, jotka seuratessaan katsoja, kuin tahtomattaan, alkaa miettiä mistä oikein on kyse. Ja kurottautuu eteenpäin tuolissaan.

Theo Clinkard

Koreografi, tanssija, lavastussuunnittelija ja opettaja.

Syntynyt Cornwallissa, työskentelee Brightonista käsin.

Perusti vuonna 2004 oman tanssijavetoisen ryhmänsä nimeltä Probe, joka palkkasi nimekkäitä koreografeja tekemään teoksia hänelle ja muille freelance-tanssijoille.

Toimii nyt freelancerina tehden koreografioita nimekkäille tanssiryhmille ja -teattereille.

Silja Viitala
Theo Clinkard tekee koreografiaa suomalaistanssijoille.

Theo Clinkard tekee koreografiaa suomalaistanssijoille.

Maria Nurmela

Valmistui tanssijaksi Suomen Kansallisoopperan balettikoulusta vuonna 1997.

Opiskeli tanssiteatteria ja nykytanssia kuuluisassa Folkwang Universität der Künste -korkeakoulussa.

Tanssitaiteen maisteri tanssipedagogiikassa Teatterikorkeakoulusta vuonna 2007.

Työskentelee freelance-tanssijana.

Pisin yhteistyö on koreografi Tero Saarisen kanssa.

Toiminut myös koreografina ja tuottanut useita omia hankkeita, joissa kiinnostunut erityisesti poikkitaiteellisesta yhteistyöstä eri alojen taiteilijoiden kanssa sekä esityksen toteuttamisesta muuhun kuin perinteiseen teatteritilaan.

Ville Oinonen

Valmistui tanssijaksi Kuopion Musiikki- ja Tanssiakatemiasta vuonna 2006.

Vuodesta 2014 hän on työskennellyt Tanssiteatteri MD:n tuotannoissa kuten Hyppy ja Mikä **t*n pikku prinssi?

Kuuluu Tanssivirtaa Tampereella -festivaalin taiteelliseen suunnitteluryhmään.

Tehnyt myös koreografiaa näyttämöteoksista musiikkivideoihin. Viimeisin koreografia Elifantree-yhtyeen Layers-musiikkivideo, jossa myös esiintyy.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio