Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Hulahula Suomi oli kaikkien aikojen markkinointikikka – Miksi valtava Robin-mainos maksettiin verorahoilla?

Hulahula Suomi oli paitsi Suomen kaikkien aikojen suurin suora televisiolähetys, myös maamme tv-historian mahtavin markkinointikikka. Niin vastustamattomalla voimalla Robinin Hula Hula -kappale lävisti koko Suomen juhannuksena. Aattona nähty viiden tunnin tv-ohjelma löi maamme ennätykset lähetysyksiköiden ja lähetyspaikkojen määrässä. Yli 20 tuotantoyksikköä teki suoraa lähetystä eri puolilla Suomea. Mukana olivat maan suurimmat juhannusfestivaalit ja lukuisat paikallisjuhlat. Myös yleisömäärät nousivat huimiksi: Hulahula Suomi tavoitti illan aikana Ylen mukaan 1,2 miljoonaa katsojaa. Instagramissa, Twitterissä ja Facebookissa jaettiin tuhansia kuvia ja videoita tunnisteella #hulahulasuomi. Robinin tanssihaasteen otti vastaan lopulta 220 000 innokasta. Tavoitteena oli uusi maailmanennätys. Vuonna 2006 tanssi yhtä aikaa 265 000 hollantilaista. Eikä kampanja rajoittunut vain juhannusaattoon. Hulahula Suomi -ohjelma pyöri Ylellä joka perjantai toukokuun puolivälistä lähtien. Ja koko tämä spektaakkeli rakentui yhden suomalaisen popartistin tuoreen kappaleen ympärille. Toisin sanoen kyseessä oli koko maan kattava Robin-mainos, jonka kustannettiin Yle-verolla. Robinin taustajoukkojen luulisi nyt hierovan kämmeniään tyytyväisinä. "Ei mitään negatiivista" Tavoitan Robinin managerin Mikko Saukkosen maanantaina aamupäivällä. Hän kehuu Hulahula Suomea kaikin puolin onnistuneeksi tempaukseksi. –Se oli mahtava, erittäin ammattimaisesti toteutettu kampanja. Hienoa, miten hyvin suomalaiset osallistuivat. En ole kuullut siitä mitään negatiivista. Millainen sopimus Ylellä oli Robinin kanssa? Millaisista palkkioista oli kyse? –Kyllä tässä oli yhteistyöstä kysymys. Raha ei vaihtanut omistajaa. Biisi sopi Ylen kampanjaan, ja mielestämme ajatus oli hyvä. Hulahula Suomi oli kokonaisuudessaan melkoinen markkinoinnin älynväläys. Miten idea syntyi? –En ollut itse vielä silloin Robinin manageri, kun kampanjaa suunniteltiin. Sinun pitää kysyä sitä Yleltä. Robin innostui ideasta Hulahula Suomen tuottaja Markku Mastomäki Yleltä kertoo, että idea Hulahula Suomesta syntyi viime vuoden elokuussa. –Kaikki lähti siitä, että halusimme hakea Ylelle vähän isompaa tempausta Suomi 100 -kesäksi. Jotain, mikä olisi enemmän kuin tv-ohjelma, yhdessä tekemisen riemua ja hyväntuulista show'ta. Esikuvana oli Juhannusjuna . Sitten Tanssin tiedotuskeskus heitti Ylelle haasteen lähteä mukaan Koko Suomi tanssii -kampanjaan, ja siitä idea lähti kehittymään. Syksyllä Yle keskusteli aiheesta useiden levy-yhtiöiden kanssa. Lopulta sopiva artisti löytyi. –Robin oli ideasta itsekin innostunut, ja päätimme jatkaa. Hula Hula -biisi tuli Robinilta, siihen Yle ei puuttunut. Mastomäen mukaan Robinin taustajoukot alkoivat haarukoida tuottajilta sopivia demobiisejä, kunnes Hula Hula löytyi. Kappale julkaistiin alun perin maaliskuussa. Sen lyriikoista vastaavat Robin ja Vilma Alina , sävellyksestä Ilkka Wirtanen ja Vilma Alina. "En näe isoa ongelmaa" Hulahula Suomi on ennätyksellisen suuri ohjelmakonsepti, jonka julkinen Yleisradioyhtiö rakensi kaupallisen artistin ympärille. Miten Yle perustelee ratkaisun? –Tuota asiaa on kyllä mietitty paljon. Olemme esimerkiksi keskustelleet asiasta kaikkien suurien levy-yhtiöiden kanssa. Emme siis suoraan valinneet Robinia. Mihinköhän tätä vertaisi? Tekee Yle UMK:takin, ja siinäkin nostetaan esiin yhden artistin biisiä. Mastomäki muistuttaa, että asiaa voi ajatella toisinkin. –Tämä oli iso kampanja, jolla saimme suomalaiset laajasti mukaan. Etkö ajattele, että julkisin varoin rahoitettu kampanja on ongelmallinen? –En näe isoa ongelmaa asiassa. Ylellä soitetaan ja nostetaan esiin jatkuvasti monenlaista musiikkia. Mastomäki lisää, että Robinin levy-yhtiön Universalin kanssa on sovittu, että Hula Hula -kappaletta voi soittaa kampanjan yhteydessä ilman tekijänoikeuskorvauksia. –Biisiä saa käyttää omissa videoissaan, se oli kädenojennus levy-yhtiöltä. Myös Mastomäen mukaan Hulahula-kampanjassa ei vaihdettu rahaa. Entä sitten juhannusaaton keikka? Kansa tanssi illan päätteeksi Robinin Kalajoen-keikan tahtiin. –Tietenkin Kalajoen juhannuksen keikkapalkkio on Robinin ja festivaalin välinen asia.