Kulttuuri

Haltioituneet fanit piirittivät Santtu-Matias Rouvalin Tokion yössä: Yleisöltä harvinainen ele

Japanilainen yleisö seurasi tarkkana Tampere Filharmonian soittoa

Rodrigo Reyes Marin
Haltioituneet fanit piirittivät Santtu-Matias Rouvalin Tokion yössä: Yleisöltä harvinainen ele

Tampereen filharmonia on parhaillaan konserttikiertueella Japanissa.

Harri HautalaAamulehti, Tokio

Jos se ei ollut menestys, niin mikä sitten?

Tampere Filharmonia avasi perjantaina Japanin kiertueensa konsertoimalla Tokion Buinka Kaikan -konserttitalossa parituhantiselle yleisölle, joka ei tuntunut haluavan päästää orkesteria lainkaan pois lavalta.

Kapellimestari Santtu-Matias Rouvali oli suunnitellut tarjoavansa yleisölle vain yhden ylimääräisen, Valse tristen, mutta pakkohan se toinenkin encore oli lopulta soittaa.

Karelia-sarjan Alla marcian reipas vetäisy saikin yleisön aivan haltioihinsa ja osan kuulijoista seisaalleen.

Sellainen käytös on kuulemma aika harvinaista Tokiossa.

Konsertti oli houkutellut Tokion vanhimpaan konserttisaliin paikallisen yleisön lisäksi Japanin suomalaisia ja noin 40 hengen tamperelaisen kannustusjoukon. Yleisön joukossa näkyikin monia Suomen lippuja.

Konserttiin oli tullut myös pianistilegenda Izumi Tateno, joka asuu osan vuodesta Suomessa ja osan Tokiossa.

–Hieno konsertti ja hieno orkesteri, kommentoi kaiken nähnyt veteraanipianisti Tampere Filharmonian soittoa.

Tateno soitti itse samassa salissa vain muutama viikko sitten.

–Minusta tämä on Tokion paras sali, hän sanoi.

Rodrigo Reyes Marin
Japanilaisfanit piirittivät Tampereen filharmonikot Japanissa.

Japanilaisfanit piirittivät Tampereen filharmonikot Japanissa.

Erilainen akustiikka kuin Tampere-talossa

Tampere-talon saliin tottuneelle orkesterille Bunka Kaikanin akustiikan kuivuus eli lyhyt jälkikaiku taisi tulla vähän ikävänä yllätyksenä.

Jousisto saikin punnertaa täysillä luodakseen kunnolla kantavan soinnin, mikä toi soittoon väkisinkin vähän kireyttä. Vasket ja lyömäsoittimet taas soivat tavallista krouvimmin.

Olennaista oli kuitenkin musisoinnin kiistaton tunnelataus, joka teki varsinkin Sibeliuksen toisen sinfonian esityksestä vakuuttavan musiikillisen kertomuksen.

Rouvali ymmärtää, ettei Sibelius kaipaa pöhöttämistä eikä romantisointia, vaan mahdollisimman alkuvoimaista ja suoraviivaista tulkintaa. Juuri sellaisen orkesteri nyt tarjosi.

Sinfonia myös kasvoi melkein silmissä koko ajan esityksen edetessä. Tulkinta alkoi toden teolla syttyä kolmannesta osasta lähtien, ja silta finaaliin toimi upeasti.

Päätösosassa oli enemmän karua juhlavuutta kuin pateettisuutta, mikä selvästi puhutteli japanilaisia kuulijoita. Olikin hauska katsoa, miten tarkkaavaisesti ja jännittyneesti lähelläni istuneet japanilaiset sinfoniaa seurasivat.

Solistikappaleena oli Griegin pianokonsertto, jonka solistina soitti varsin taitava, mutta taiteilijana aika persoonaton Kyoko Tabe.

Aluksi orkesteri räväytti tervehdyksenä ilmoille Finlandian. Ihan parhaaseen liitoon ei teos nyt noussut, mutta se meni kaiketi alkujännityksen piikkiin.

Fanit löysivät Rouvalin

Kun Tampere Filharmonia lopulta kahden ylimääräisen jälkeen päästettiin salista pois, Rouvali livahti takaovesta Tokion kuumaan yöhön tupakalle, mutta innokkaat fanit löysivät hänet sieltä.

Nopeasti Rouvalin eteen kertyi pitkä jono nimikirjoituksen kerääjiä. Kärsivällinen maestro antoi jokaiselle aikaa ja muutaman ystävällisen sanan.

Japanilaisilla taitaa nyt olla uusi idoli!


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • "Kateus vie kalatkin vedestä"

    Japanilaisethan ovat tunnetusti kohteliaita. Kun Tampereella vierailee orkesteri ulkomailta, Aamulehti ohittaa sen ikään kuin ketään ei olisi vieraillutkaan. Tänäkin keväänä, noin viikko sitten Saksasta oli vaivautunut tänne SWR sinfoniaorkesteri kera ansioituneen kapellimestari Vasili Sinaiskin ja sellisti Daniel Muller-Schottin. Konsertti oli erittäin tasokas ja nautinnollinen. Yleisön bravo-huudoin ja taputusten saatteleman molemmat ”joutuivat” palaamaan estradille monta kertaa. Sekä sellisti että orkesteri esittivät encoren. Ilman pakkoa.
    Tampereen kulttuuri on omahyväistä, kateellista ja sisäänpäin lämpiävää, jota välillä joutuu häpeämään. Ulkomaisten huippukonserttien vieraillessa tyhjiä paikkoja riittää. Ainoastaan Rouvalin konsertteihin on mahdotonta saada lippuja. Mitä tämä kertoo?
    Aamulehti on kykenemätön antamaan palstatilaa kenellekään vierailijalle, varsinkaan Tampere-talon kerran vuodessa järjestämälle ulkomaalaisille huippukonsertin esittäjille. Näitä ”muualta tulleiden” konsertteja kuuntelisi täällä enemmänkin, mutta niitä varten on ilo mennä pääkaupunkiimme Helsinkiin.
    Viime vuonna vierailu ohitettiin muutamalla rivillä lähinnä toteamuksena. Milloin Aamulehden kulttuuritoimitus? pystyy hehkuttamaan Tampere-talon vieraaksi kutsuttuja ulkomaalaisia esiintyjiä yhtä ponnekkaasti kuin oman kaupungin orkesterin soittomatkaa? Rouvalin konsertit ovat taattua laatua, mutta välillä on hyvä avartaa kokemuksiaan ja elämyksiään ympäri maailmaa saaduilla konserttielämyksillä.
    Tämäkin mielipide jäänee ”sisäpiirijutuksi” syystä että ”jos et ole samaa mieltä kanssani, olet minua vastaan”.

  • Nimetön

    Satelen tässä Hautalan paraatin päälle mutta tuo kuulostaa kyllä ihan normaalilta konserttiyleisön käytökseltä Japanissa. Tykkäävät fanittaa mitä erikoisempia juttuja kaikille löytyy omansa. Että hyvää jatkoa kuitenkin ja menestystä sinne.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet