George A. Romerolle zombit olivat vertauskuva siitä, mistä ihmiskunnan pitäisi tosissaan olla huolissaan

Sunnuntaina kuollut elokuvaohjaaja oli nykyisen zombi-kulttuurin pioneeri.

WENN
George A. Romerolle zombit olivat vertauskuva siitä, mistä ihmiskunnan pitäisi tosissaan olla huolissaan

Elokuvaohjaaja George A. Romero ei koskaan kaivannut Zombi Survival Guidea. Häntä tosin huvitti ajatus, että sellainen oli julkaistu ja sen kirjoittaja oli koomikko Mel Brooksin poika.

Markus Määttänen

Miltä tuntuu olla mies, jonka elämää elävät kuolleet, eli zombit, ovat niin vahvasti määrittäneet?

–Minähän se ohjaan zombeja, eivätkä ne minua, vastasi elokuvaohjaaja George A. Romero kysymykseeni toukokuussa 2005 Cannesin elokuvafestivaalilla, hotelli Martinezin baarissa.

Romero oli markkinoimassa valmistumassa olevaa Land of the Dead -elokuvaansa. Harmaassa parrassaan, farkkutakissaan ja raskassankaissa laseissaan mies näytti enemmän country-tähti Willie Nelsonilta kuin kauhuelokuvan kehitykseen ehkä eniten vaikuttaneelta ohjaajalta.

Yhdysvaltalainen Romero kuoli sunnuntaina, 77-vuotiaana. Hän sairasti keuhkosyöpää.

Romeron vuonna 1968 ohjaama Night of the Living Dead on voimakkaimmin kauhuelokuvan kehitykseen vaikuttaneita elokuvia. Siinä kuolleet alkavat herätä henkiin, purra ja silpoa eläviä muuttaen heidätkin zombeiksi. Lopuksi viimeinenkin ihmisyytensä säilyttänyt selviytyjä saa napin otsaansa – pelastajiltaan.

Romerolle zombit eivät olleet hirviöitä, eivät edes pelottavia tyyppejä. Hänen sympatiansa olivat aina enemmän zombien puolella kuin heitä vastaan taistelevien ihmiskunnan rippeiden.

–Tarina vain tapahtuu zombien ympärillä, eikä kukaan kiinnitä heihin mitään huomiota. Kukaan ei myöskään kiinnitä huomiota globaaliin lämpenemiseen tai sen syihin. Me päätämme, että tapellaan mieluummin vaikkapa sosiaaliturvasta. Minulle zombit ovat vertauskuva sille, mistä ihmiskunnan pitäisi olla tosissaan huolissaan.

Olen legenda

Romero keksi zombinsa kirjailija Richard Mathesonin (1926–2013) pienoisromaanista I am Legend, joka ilmestyi vuonna 1954.

–Matheson kertoi vampyyreista, joten minä yritin peittää varkauteni kertomalla lihansyöjäzombeista. Matheson kertoi viimeisestä miehestä maan päällä, kun vampyyrit olivat jo ottaneet vallan. Minä ajattelin, että olisi paljon kiinnostavampaa katsoa kuinka tämä vallanvaihdos tapahtuu. Se oli mielestäni metaforille kypsempi kuvio.

Night of the Living Deadin voi lukea kommentiksi siitä mitä Vietnamin sota teki Yhdysvalloille. Vietnamissa kuoli yli 58000 amerikkalaista.

Romero menetti Night of the Living Deadin oikeudet heti kättelyssä eikä koskaan saanut lanttiakaan sen kulttisuosion takomaa rahaa.

–Näin siinä käy, kun joukko kavereita tekee elokuvan, heittää sen auton takaluukkuun ja ajaa New Yorkiin, Romero kuittasi.

Yhdysvallat oli jo erittäin polarisoitunut, jakautunut maa. Näitä päivitteli myös Romero, ja Trumpin ajan näkökulmasta profeetallisesti.

–En vain voi uskoa, että kaikki äänestävät tätä yhtä tyyppiä presidentiksi. Enkä tiedä, onko kyse vain uskonnollisesta oikeistosta vai muustakin. On vaikea saada kuvaa, mitä oikeasti on menossa. Se on masentavaa. Politiikka on masentavaa. Sota ja kaikki, se suututtaa.

George A. …Romero

Elokuva-ohjaaja. Syntyi 4.2.1940 New Yorkin Bronxissa, kuoli 16.7.2017.

Elokuvia

Night of the Living Dead (1968). Kuolleet heräävät henkiin ja silpovat eläviä lihansyöjäzombeiksi. Kasvoi kulttiklassikoksi 1970-luvulla.

Dawn of the Dead (1978). Joukko zombeista selvinneitä linnottautuu ostoskeskukseen viettämään kulutusjuhlia zombien öristessä parkkipaikalla.

Day of the Dead (1985). Zombeista selvinneet sotilaat ja tiedemiehet sulkeutuvat maanalaiseen bunkkeriin yrittäen jalostaa zombeista orjia.

Land of the Dead (2005). Zombien maailmassa viimeinen ihmiseliitti kieroilee keskenänsä muurien suojassa luksuskaupungissa.


Kommentit (1)

  • Nimetön

    ”Night of the Living Deadin voi lukea kommentiksi siitä mitä Vietnamin sota teki Yhdysvalloille.”

    Elokuvan nähneenä tuo ei oikein aukea. Vietnamissa oli 25 maata mukana kommunismin puolesta ja sitä vastaan. Elokuvassa ei ollut kommunismia, huumeita tai mitään muutakaan. Jos vertaa elokuvan loppua, niin sekin on täysin erilainen, koska Vietnamissa kommunismi voitti. Jos jollain välähtää mitä tuo tarkoittaa, niin kertokoot.

    ”On vaikea saada kuvaa, mitä oikeasti on menossa. Se on masentavaa. Politiikka on masentavaa.”

    Tähän on helppo yhtyä, kun miettii missä tilassa CNN ja suurin osa USA:n lehdistöä on.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet