Etiikan Einstein puolusti oikeutta olla homo jo sata vuotta sitten – aikaansa edellä olleesta suomalaisesta pitää tehdä suurmieselokuva

Etiikan Einsteinina tunnettu Edvard Westermarck puolusti oikeutta olla homo jo yli sata vuotta sitten. Nyt hänestä ilmestyi väitöskirja, joka panee ajattelemaan kristinuskon moraalia ja ihmiskunnan kohtaloa ja toivomaan elokuvaa.

Vesa Ranta
Etiikan Einstein puolusti oikeutta olla homo jo sata vuotta sitten – aikaansa edellä olleesta suomalaisesta pitää tehdä suurmieselokuva

Niina Timosaari aloitti väitöskirjan tekemisen Oulun yliopistossa kymmenen vuotta sitten. Gaudeamus julkaisi kirjan nimellä Edvard Westermarck, totuuden etsijä.

Matti Kuusela

Vielä Pännäisten kohdalla vähän emmin, mutta kun juna ohittaa Kempeleen, olen jo varma.

Edvard Westermarckista on tehtävä elokuva.

Suurmieselokuva.

Minut on vakuuttanut repussani oleva tulenpalava kirja, jonka sain luettua loppuun siinä Oulaisten kohdalla.

Kirjan nimi on Edvard Westermarck, totuuden etsijä.

Kirjoittaja on tuiki tuntematon aate- ja oppihistorian tutkija Niina Timosaari, jonka tapaan kohta Oulun yliopiston humanistisen tiedekunnan kahviossa.

Vaikka kyseessä on väitöskirja, Timosaari kirjoittaa niin intohimoisesti, että vuonna 1939 kuollut Westermarck herää henkiin ja alkaa esittää visaisia moraalikysymyksiään koko ihmiskunnalle ja etenkin satavuotiaalle Suomelle.

Kaikki ei ole sujunut aivan siten, kuin Westermarck olisi toivonut.

Etiikan Einstein

Niina Timosaari tulee tapaamiseen ajallaan, tuore kirja kädessään, onnellisesti hymyillen.

–Olo on nyt huojentunut, mutta myös haikea. Tuntuu siltä kuin kymmenen vuotta jatkunut seurustelu viisaan miehen kanssa on päättynyt. Olisin totisesti halunnut tavata Westermarckin. Hän oli paitsi viisas, myös lämmin, huumorintajuinen ja jopa kujeileva mies.

Ennen kaikkea Westermarck oli kuitenkin tiedemies, Suomen kautta aikain merkittävin.

–On aivan perusteltua sanoa näin, jos miettii miten paljon häntä on maailmalla luettu ja siteerattu. Ei häntä turhaan kutsuttu etiikan Einsteiniksi ja moraalitieteen Darwiniksi.

Timosaari ihmetteleekin, miksi Westermarck on jäänyt vähän pimentoon.

–Hänen tutkimusaiheensa ovat edelleen polttavan ajankohtaisia. Avioliitto, ehkäisy, oikeus avioeroon, kristinuskon negatiivinen vaiktus moraaliin, naisen oikeus nautintoon, eläinten oikeudet, homoseksuaalisuus, luettelee Timosaari.

Traaginen kuolema

Mutta mistä elokuva alkaisi? Kenties kuolemasta? Kohtaus on jo valmiiksi kirjoitettu.

Westermarck on huvilallaan Hangossa kun saa käteensä Hufvudstadsbladetin, jossa kerrottaan natsi-Saksan hyökänneen Puolaan. Uutinen on niin raju isku, että Westermarck saa vakavan astmakohtauksen ja kuolee kaksi päivää myöhemmin, kolmas syyskuuta 1939.

Saattoiko uutinen tosiaan aiheuttaa kuoleman?

–Se on täysin mahdollista. Westermarck oli niin edistysuskoinen mies, että sota Euroopassa oli hänelle suurin mahdollinen järkytys, sanoo Timosaari.

–Murhetta lisäsi varmasti vielä se, että Westermarck aavisti, ettei sodan takia voisi enää matkustaa Marokkoon.

Rakastettu Marokossa

Niin, elokuva voisi alkaa myös Marokosta, jossa Westermarck asui ja teki tutkimustöitä yhdeksän vuoden ajan.

Ensimmäisessä kohtauksessa Westermarck voisi paneutua telttavuoteelle parhaan ystävänsä ja oppaansa Sîdi Abdesslâm el-Baqqâlin viereen, panna kätensä hellästi tämän vatsalle ja suudella häntä intohimoisesti suulle.

Onhan julkinen salaisuus, että Westermarck oli homoseksuaali ja El-Baggali hänen rakastettunsa.

Niina Timosaari pudistaa päätään.

–Olen käynyt yhdessä Julia Dahlbergin kanssa läpi kaiken mahdollisen lähdeaineiston. Mistään ei löydy ensikäden tietoa Westermarckin homoseksuaalisuudesta, hän sanoo.

Homo vai ei?

Miksi näin sitten yleisesti uskotaan?

–Westermarck oli naimaton ja ensimmäisiä, joka tutki homoseksualismia. Kun hän vielä vaati homoseksuaalisuuden sallimista, huhut saivat ilmaa alleen, tietää Timosaari.

–Huhuja ei vähentänyt se, että Westermarck asui Marokossa, joka tunnettiin homojen paratiisina.

Jospa hän sittenkin oli homoseksuaali?

–Se on hyvin mahdollista. Mutta tieteellinen lähdeaineisto ei tätä näkemystä vahvista. Tutkijalle onkin paljon tärkeämpää tarkastella Westermarckin tieteellistä ja yhteiskunnallista toimintaa homoseksuaalien oikeuksien puolesta.

Daniel Nyblin
Edvard Westermarck Marokossa vierellään oppaansa ja ystävänsä Sidi Abdesslam el-Baggali. Yleisesti uskottiin, että miehet olivat rakastavaisia.

Edvard Westermarck Marokossa vierellään oppaansa ja ystävänsä Sidi Abdesslam el-Baggali. Yleisesti uskottiin, että miehet olivat rakastavaisia.

Aikaansa edellä

Westermarck olikin ällistyttävästi aikaansa edellä.

Hän osoitti fysiologisen, psykologisen, historiallisen ja antropologisen aineiston perusteella, että homoseksuaalisuus oli luonnollinen ja yleinen inhimillisen seksuaalisuuden muoto, johon kaikilla ihmisillä oli piilevä taipumus.

Ja tämän hän kirjoitti julki vuonna 1908!

Homous oli Westermarckin elämässä kuitenkin sivuseikka.

Ehkä oikeudenmukaisinta olisi aloittaa elokuva British Museumin lukusalista, joka oli Westermarckille lähes pyhä paikka.

Westermarck oli ensimmäisen suomalainen tiedemies, joka hylkäsi saksalaisen metafysiikan ja tarttui englantilaiseen, empiiriseen tieteeseen ja tutkimusperinteeseen.

Hän vertasi saksalaista filosofiaa marokkolaiseen jokeen. Se on musta ja näyttää siksi syvältä. Mustuus johtuu kuitenkin siitä, että joki on täynnä mutaa ja liejua.

Daniel Nyblin

Avioeron tärkeys

Elokuvan avaavassa kohtauksessa British Musemumissa Westermarck kirjoittaa artikkelia, jossa hän perustelee avioero-oikeuden tärkeyttä ainutlaatuisen radikaalilla tavalla.

"Kasvavat avioeroluvut eivät ennusta avioliiton tuhoa. Se on kaikkea muuta kuin sen vihollinen, avioero on pikemminkin sen pelastaja. Niin tuskallinen kuin se saattaakin olla, se on lopulta apu kärsimykseen, ja lopettamalla avioliiton nimen häpäisevät liitot se on keino avioliiton arvokkuuden säilyttämiseen."

Entä mihin elokuva loppuisi? Tähän päivään. Presidentti Koiviston ikuisuuteen saapuminen aiheuttaa tuonpuoleisessa sellaisen kohun, että Westermarck herää ja luo uteliaan katseen maahan.

Jaha, Amerikkaa johtaa Trump, Venäjää Putin, Suomessa pääministeri on lestadiolainen, ulkoministeri katolilainen...

Westermarck huokaa, asettuu El-Baggalin viereen, kuiskaa tämän korvaan. "Rakas Sidi, älä katso, nukutaan."

Edvard Westermarck

Syntyi 20. marraskuuta 1862 Helsingissä.

Kuoli 3. syyskuuta 1939 Tenholassa.

Filosofi, sosiologi ja sosiaaliantropologi.

Tutki moraalia, avioliiton historiaa, uskonnollisia instituutioita, insestitabua, homoseksuaalisuutta.

Nousi maailman maineeseen vuonna 1889 ilmestyneellä teoksella Det menskliga äktenskapets historia.

The History of Human Marriage ilmestyi englanniksi 1891

Hänen oppilaansa perustivat The Westermarck Societyn, josta tuli suomalaisten sosiologien tieteenalan yhdistys.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Hyvä kirjoitus! Sisältää paljon mielenkiintoista tietoa.
    Tätä huomattavaa tiedemiestä ei juurikaan tunneta, vaikka kirjoituksen mukaan ” kautta aikain merkittävin suomalainen tiedemies”.

  • Nimetön

    En sanoisi, että tuossa tuotiin mitään edistyksellistä. Homojen kanssakäyminen oli ok antiikin Kreikassa, eikä se Roomassakaan ollut mikään tabu. Nuo olivat muutoinkin todella vapaamielisiä. Vasta kristinusko muutti tilanteen. Ehkäisyvälineitä on ollut vuosituhansia ja muun muassa Casanova käytti niitä. Kirkko vain yritti pitää tuonkin asian pimennossa. Meillähän ei ollut uskonnonvapautta tuohon aikaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio