Erikoinen ilmiö teatterissa: Tähän esitykseen pääsee vain yksi katsoja

Erikoinen ilmiö valtaa alaa teatterissa: katsojia ei kosiskellakaan esityksiin vaan päinvastoin heidän pääsyä rajoitetaan. Vain yksi katsoja pääsee mukaan Jäämatkaan. Esitys hakee yksityistä kokemusta ja vaihtoehtoa kaupalliselle todellisuudelle.

Juhani Haukka
Erikoinen ilmiö teatterissa: Tähän esitykseen pääsee vain yksi katsoja
Anu Ala-Korpela

On tämä nyt outoa teatteria. Vain yksi katsoja, joka arvotaan mukaan monimutkaisten hakulomakkeiden täyttämisen jälkeen.

Näyttelijä on kuskina. Se yksi katsoja pääsee kyytiin. Lähdetään matkaan Helsingistä ja huristetaan aina jäämerelle asti. Siihen esitys päättyy.

Mistä ihmeestä oikein on kyse?

–On haluttu, että tilanne on privaatti. Se mahdollistaa henkilökohtaisen kokemuksen, esityksen ohjaaja Lauri Antti Mattila sanoo.

Esitystä on valmisteltu jo puolitoista vuotta. Koneen säätiö on antanut sille yli 12000 euroa apurahaa.

Esityksen suunnittelu tapahtuu Helsingissä ja ennakkoon.

–Koetamme suunnitella koko aistikokemuksen todella erityiseksi, Mattila sanoo.

Myös siitä, mitä matkan varrella kohdataan, tulee osa esitystä. Vastaan saattaa tulla metsiä, säätiloja tai huoltoasemalla kahvittelevia paikallisia. Näin itse esitystapahtumassakin on läsnä useampi ihminen kuin yksi näyttelijä ja yksi katsoja.

Esityksiä on yhteensä seitsemän. Tähän mennessä kolme on jo arvottu. Viimeinen arvonta sulkeutuu keskiyöllä perjantain ja lauantain välillä.

Osallistujia on tähän mennessä valikoitunut ympäri Suomen, yksi Lahdesta, joku Tampereelta.

Suuri osa ohjaajan aikaa kuluu erilaisiin tuotantojärjestelyihin, kuten vaikkapa retkivarusteiden hankintaan. Ohjaaja on lisäksi jakanut esitystään koskevia julisteita. Mattila näkee, että puhe esityksestä, on osa esitystä.

Jos ihmiset kuulevat, että tällaistakin teatteria on olemassa, että taide voi olla tällaista, repäisevää ja maailmaan menevää ja mittakaavaltaan valtavaa, esityksestä tulee entistä merkityksellisempi.

Miten päädyit ratkaisuun, että otetaan kyytiin vain yksi katsoja? Miksei auton takapenkki edes ole täynnä?

Mattilan mukaan ratkaisua pohdittiinkin pitkään. Esityksen yhtenä lähtökohtana olivat ohjaajan omat liftaamiskokemukset. Euroopan halki ajava auto on pikemminkin täynnä vaikkapa syyrialaispakolaisia. Yksinäinen kuljettaja on suomalainen työmatka-ajaja.

Mutta tilanne haluttiin rauhoittaa kohtaamiselle.

–Taide on minulle ytimeltään, kohtaamistapahtumaa, jossa sielullisesti virittäydytään ja voidaan kohdata sielullisesti. Olisi tosi vaikea päästä sielulliselle tasolle, jos auto olisi täynnä. Jos matkalla on vain kaksi henkeä, voidaan keskittyä kohtaamiseen, kontaktiin, vuorovaikutukseen ja vaihtoon, jota tapahtuu, Mattila sanoo.

Onko sinulla esikuvia? Miten Jäämatka suhteutuu muihin teatteriesityksiin?

Mattilan mukaan esityksen taustalla vaikuttavat esimerkiksi road moviet, sellaiset elokuviat kuin Wim Wendersin Paris Texas.

Mattila mainitsee myös Todellisuuden Tutkimuskeskuksen esityksen Helsinki By Night. Siinä matkusteltiin bussilla ympäri Helsinkiä yöaikaan.

Mattilaa inspiroi myös esitystaiteilija Juha Valkeapään ja muusikko Taisto Hoffrenin Ten journeys to a place where nothing happens -teoksen. Siinä taiteilijat kiersivät Eurooppaa. Esitys oli pakattu isoon autoon, ja esityspaikalla taiteilijat pystyttivät teltan, jossa esitys tapahtui. Esitys koostui eri laatuisista joutilaisuuksista. Työryhmä saattoi panna pyörimään videon, jossa möyrivät. Valkeapää saattoi soittaa jonkin kappaleen tai paistaa lettuja.

–Kun näin sen esityksen, mietin että haluaisin joskus tehdä jotain samankaltaista.

Mattila kieltää olevansa suuntautumassa tilanteeseen, jossa viimeinenkin katsoja jätettäisiin rannalle.

–Olen taustaltani teatteriohjaaja. Teatteri virittyy katsojan ja näyttelijän välille, Mattila sanoo.

– Näyttämöä ei ole ilman katsojaa. Tavallisessa teatterissa unohtuu helposti, että loppujen lopuksi esitys tapahtuu katsojan tajunnassa. Jäämatkassa on vain hyvin konkreettista ja esillä, mitä katsoja kokee matkalla, Mattila sanoo.

Mattila ajattelee, että esitys voi herättää siitä kuulevien ihmisten luovuuden: Tuollaista minullakin voisi olla. Tuohan on sitä mitä haluan.

Se voi herättää keskustelua: Voisiko taidetta tehdä toisella tavalla? Mikä taiteen teko olisi merkityksellinen tässä ajassa?

Ette sitten mitään laajoja kansanjoukkoja aio kosiskella. Mihin tämä liittyy?

Mattilalla on vastaus valmiina.

–Se liittyy siihen, että taide on varteenotettava, mahdollinen ja radikaali vaihtoehtojen luoja kapitalistiselle ja kaupalliselle todellisuudelle. Ihminen kohdataan kuluttajana tai asiakkaana lähes joka paikassa. Taide voi luoda erilaisia kohtaamisympäristöjä ja kohdata eri tavalla, haastaa ja koetella, Mattila sanoo.

Koko maailma tuntuu nyt hamuavan katsojia, lukijoita yleisöjä, klikkejä. Tässä meillä onkin esitys, jonne kaikki halukkaat eivät pääse. Automaattinen ajatus olisi: Teillä on tämä kulutustavara, joka myisi tosi hyvin, teidän pitäisi myydä enemmän.

–Mutta ei, myymme vain tämän verran, Mattila sanoo.

Tampereen Teatterikesään on tulossa esitys, joka pitkään salaa katsojilta, missä se esitetään. Emilia Kokon ohjaamaan Genderfuck -esitykseen päästetään maksimissaan 20 henkilöä. Kuuleman mukaan jonkun kerran paikalle oli löytänyt neljä ihmistä.

Mattila sanoo olevansa Emilia Kokko -fani.

–Eihän mistään muusta kuin kuluttajuuden näkökulmasta ole mitään outoa tuon Kokon esityksen ajatuksessa, että ei tiedetä, missä se on, Mattila sanoo.

Kulttuurin kuluttajalle ilmoitetaan paikka ja lipun hinta selkeästi, ja pannaan tapahtumat tarjolle. Mattila muistuttaa, että koko ajan tapahtuu asioita, esityksellisiä hetkiä, kaiken maailman paikoissa, ilman että niistä ilmoitellaan.

Mattila antaa esimerkin siitä, miten hän oli yhtenä päivänä jakamassa esityksen julisteita. Mukaan lyöttäytyi tuntematon heppu.

–Jaoimme sitten niitä julisteita yhdessä. Vietimme varmaan viisi tuntia yhdessä ja puhuimme taiteesta. Syntyi tahattomasti myös esityksellisiä hetkiä. Eikä siinä ole mitään outoa. Ei siitä ollut ilmoitettu missään, kerrottu että tällainen kohtaaminen tapahtuu täällä ja täällä, Mattila sanoo.

Nykyään asiat vain nähdään niin, että ihmisen pitäisi olla kovasti hereillä sosiaalisessa mediassa, bongata jokin asia ja ehtiä sinne.

–Mitä jos on turha yrittääkään virtuaalisesti vartioida todellisuutta, sitä mitä tapahtuu. Pitää vain mennä maailmaan, ja vastaan tulee jokin asia. Jos lähtee mukaan, sitten se vie mennessään.

Jäämatka. Ensi-aamu 22. toukokuuta 2017. 7 matkaa touko-heinäkuussa. Viimeisten esitysten arvonta sulkeutuu perjantain ja lauantain välisenä yönä. Lisätietoja esityksen sivuilta jäämatka.info

Todella pienien yleisöjen esityksiä

Helsinki by Night. Todellisuuden tutkimuskeskuksen esitys, jossa ajellaan yöllä Helsingissä bussilla. Kaupunki alkaa elää esityksenä.

Helsinki by Skoda. Todellisuuden tutkimuskeskuksen esitys, jossa Niina Hosiasluoma ja Pilvi Porkola kyyditsivät Skodalla katsojia pitkin Helsinkiä.

Uskominen. Todellisuuden tutkimuskeskuksen opasestys, jossa yhden katsojan kanssa kävellään kaupungilla ja keskustellaan elämästä.

My Day in the Tank - Kelluntatankkiesitys. Esitys tapahtuu yhdelle katsojalle kerrallaan rentoutuskelluntatankissa. Esitys mukautuu sisällöllisesti katsojan tajuntaan ja yksilölliseen kokemusmaailmaan. Esitys sisälsi kolme osaa: 1.Tajunnallisen orientaation. 2. Tunnin yksityisen kelluntakokemuksen. 3. Kokemuksen mieleen palauttamisen. Ohjaus oli Eero-Tapio Vuoren ja työryhmän.

Eroksen ja Psykhen temppeli. Kahdelle katsojalle kerrallaan tarkoitettu kokemuksellinen mysteerinäytelmä ruumiillisen rakkauden (Eros) ja sielun (Psykhe) pyhästä liitosta. Initiaatioriitin rakennetta noudattavan teoksen kerrottiin sopivan parhaiten pariskunnille, rakastavaisille, salarakkaille tai ihmisille, joiden välillä on voimakas eroottinen lataus. Rituaali kesti 1–3 tuntia ja se ostettiin pareittain.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet