Bruckner kohtaa Mahlerin suurten sointien illassa – tähän Filharmonian konserttiin kannattaa vaikka juosta!

Bruckner kohtaa Mahlerin suurten sointien illassa – tähän Filharmonian konserttiin kannattaa vaikka juosta!

Kolumni: Kapellimestari Eliahu Inbal palaa Tampereelle rakkaimpien säveltäjiensä kanssa. Gustav Mahler oli kosmopoliitti ja älykkö, Anton Bruckner taas peri-itävaltalainen maalaisjurrikka. Kumpikin kirjoitti suurta musiikkia.

Harri HautalaAamulehti

Mikäli lippuja vielä löytyy, rynnätkää ihmeessä perjantai-iltana Tampere-taloon. Juoskaa vaikka! Jos Tampere Filharmonian kauden ohjelmasta pitäisi valita yksi ohittamaton konsertti, tässä se on: veteraanikapellimestari Eliahu Inbal johtaa Anton Brucknerin kuudennen sinfonian ja Gustav Mahlerin orkesterilauluja.

Tälle 1800-luvun lopun myöhäisromanttiselle musiikille on isot sinfoniaorkesterit tehty ja kehitetty.

Anton Bruckner ja Gustav Mahler olivat täysin erilaisia ihmisiä ja kuuluivat eri sukupolviin, mutta heitä yhdisti sisäinen levottomuus, josta heidän valtavat sävelteoksensa kumpusivat. Mahler oli juutalaisuuden katolilaisuuteen vaihtanut kosmopoliitti ja älykkö, joka ei sietänyt ympärillään laiskuutta eikä tyhmyyttä.

Bruckner oli peri-itävaltalainen maalaisjurrikka ja harras katolilainen, jonka intohimon kohteita olivat nuoruus ja kuolema. Hänen ainoa äidistään säilyttämä valokuva oli otettu kuolleesta äidistä.

Kuuluisa ja kenties viimeinen valokuva Brucknerista itsestään on hänen omalta kuolinvuodeltaan 1896; siinä väsähtäneen näköinen säveltäjä istuu apaattisena flyygelin äärellä kuin odottamassa omaa puuarkkuaan. Taustalla seinällä riippuu krusifiksi. Tunnelma on makaaberi.

Tuohon aikaan Brucknerin kuudes sinfonia oli vielä esittämättä. Sen johtaisi Mahler vasta kolmen vuoden kuluttua Wienissä. Teos oli valmistunut jo parikymmentä vuotta aikaisemmin, mutta jäänyt soittamatta. Ei Brucknerin musiikkia oikein ymmärretty 1800-luvulla – kuten ei Mahlerinkaan.

He olivat omilla tavoillaan modernin ajan taiteilijoita, joiden musiikki on herättänyt laajempaa ihailua vasta 1900-luvun puolivälin jälkeen.

Siksi olikin niin symbolisesti merkityksellistä, että kuudennen sinfonian kätilönä oli nimenomaan Mahler.

Brucknerin sinfoniat ovat omia kosmoksiaan, jotka vaativat kuulijalta aikaa ja kärsivällisyyttä. Bruckner soi toisin kuin mikään muu musiikki. Säveltäjä ilmaisi jousilla ja puupuhaltimilla kauneutta, epäilystä ja luonnon pieniä ihmeitä, vaskilla ja patarummuilla taas tahtoa, kohtalonomaisuutta ja alppimaisemien avaruutta.

Kuudennessa sinfoniassa nämä ominaisuudet tulevat väkevästi esiin. Se on harvinaisen lujatahtoista musiikkia – arvoitukselliseen finaaliin saakka.

Johdantona Brucknerille perjantaisessa Filharmonian konsertissa soi valikoima Mahlerin Des Knaben Wunderhorn -kokoelman lauluja.

Kosketus Bruckneriin oli Mahlerille musiikillisesti läheinen, ja kuudennen sinfonian hidas osa on varmasti innoittanut Mahlerin omien sinfonioiden hitaita osia.

Wunderhorn-lauluissaan Mahler puolestaan laskeutuu vanhan saksalaisen taruston juurille, jonka mystisessä maaperässä Brucknerkin sävelkieli kasvoi.

Eliahu Inbal johtaa Tampere Filharmoniaa Tampere-talossa perjantaina 14.9. kello 19. Solistina sopraano Rachel Harnich.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio