Arvio: Mikä auttoi kriitikkoa kestämään insestin, väkivallan ja teiniraskauden nuorison esityksessä?

Musikaalin nuoret esiintyjät kantavat rankat kohtalonsa tuoreella otteella ja näyttämö kihisee energiaa.

Kari Sunnari
Arvio: Mikä auttoi kriitikkoa kestämään insestin, väkivallan ja teiniraskauden nuorison esityksessä?

Inna Tähkänen ja Julius Martikainen päätyvät heinäkasaan, joka näyttää erehdyttävästi vuoteelta.

Anu Ala-Korpela, Aamulehti

Olipas se raju.

Suoraan omassa kehossa tuntuivat vyön sivallusten jättämät raidat käsivarsissa. Kun isä yön pimeydessä sanoi tytölle makuuhuoneen ovella ”kaunis lapseni”, painui ylävartaloni kumaraan. Seksikohtauskin tuntui todemmalta kuin näyttämöllä pitkään aikaan.

Oli homorakkautta, kuolemaa, teiniraskaus, insestiä, väkivaltaa, alistamista ja kiusaa.

Hei, älkää vielä juosko pakoon.

Nuorten esiintyjien energia kihisi niin elävänä lavan täydeltä, että tämän näyttämön totuus kantoi. Rajut teemat olivat kuin miekan pistoja tai sen isän vyön sivalluksia – väleissä saattoi hengittää.

Uskon, että musiikin avulla näin rankat tapahtumat oli yleensä mahdollista ottaa vastaan.

Spring Awakening -musikaali perustuu Frank Wedekindin näytelmäklassikkoon Kevään herääminen. Tarina sijoittuu 1800-luvun loppupuolen Saksaan.

Päähenkilö Wendla ( Inna Tähkänen ) kysyy äidiltä, mistä vauvat tulevat, mutta saa vastaukseksi vain kiertelyä. Huippuälykäs Melchior ( Julius Martikainen) kyseenalaistaa yhteisön orjuuttavat säännöt ja moraalikäsitykset. Ankaran isän poika Moritz ( Jasper Leppänen ) joutuu opettajan silmätikuksi koulussa ja pelkää reputtavansa kokeissa. He vetävät roolinsa hienosti nämä päähenkilöt.

Onpa rauhoittavaa seurata musikaalia, jossa kaikki roolihenkilöt ovat hyviä laulajia.

Spring Awakening onTAMKin musiikkiteatterin opiskelijoiden, Tampereen Konservatorion tanssijoiden ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistyöprojekti. TTT:hen on kahmaistu näyttämön täydeltä mainioita laulu- tanssi ja muusikkovoimia. Esitys sopii loistavasti juuri nuorten esittämäksi.

Spring Awakening on nähty vain kerran aiemmin Suomessa Helsingin Kaupunginteatterissa Neil Hardwickin ohjaamana. Ernstin roolissa tuolloin esiintynyt Samuel Harjanne vastaa nyt varsin toimivasta ohjauksesta.

Kokonaisuus on tasapainoinen ja tasalaatuinen.

Esityksessä tiukan uskonnollinen kasvatus, poikakoulut ja seksuaalisuuden häpeä kohtaavat kiinnostavalla tavalla nykyaikaisen musiikin kuten alternative rockin, soulin ja voimaballadit.

Muusikot soittavat lavalla molemmilla reunoilla. Kapellimestari Niina Alitalo pitää orkesterin otteessaan tekemättä asiasta suurta numeroa ja soittaa siinä sivussa kosketinsoittimia.

Spring Awakening on nuoruuden vimmalla esitetty musikaali, jossa kuolleetkin laulavat: ehdottomasti näkemisen arvoinen.

Spring Awakening•

HHH Käsikirjoitus ja laulujen sanat Steven Sater

Musiikki Duncan Sheik

Suomennos Sami Parkkinen

Ohjaus Samuel Harjanne

Kapellimestari Niina Alitalo

Koreografi Miika Riekkinen

Pukusuunnittelu Katri Innanmaa

Ensi-ilta TTT:n Eino Salmelaisen näyttämöllä 24.2.2017


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Koska Spring Awakening on sen musikaalin nimi. Samalla lailla kuin Les Miserablesin nimi on Les Miserables. Ne on instituutioita jo itsessään.

  • Nimetön

    ”Spring Awakening -musikaali perustuu Frank Wedekindin näytelmäklassikkoon Kevään herääminen. ”

    Miksi sille piti vääntää englanninkielinen nimi vaikka suomen kielinenkin oli jo olemassa?
    Häpeävätkö tekijät suomen kieltä?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet