Sastamala Gregorianan avauskonsertti sai akustiikan tutkijan yllättymään – ”Oli tämä hieno kokemus”

Sastamalan vanhan musiikin festivaali vei heti alussa 1400-luvun Bruggen koteihin ja juhliin. Diplomi-insinööri Pyry-Herkko Sadeaho kuuli ensi kertaa soittoa tutkimassaan Pyhän Marian kirkossa.

Diplomi-insinööri Pyry-Herkko Sadeaho pääsi vihdoin tutustumaan Sastamalan Pyhän Marian kirkkoon myös konserttitilanteessa.

17.7. 14:26

Aamulehti, Sastamala

Alta Bellezza -yhtyeen Hanna Geiselin säkkipillillään puhaltama riemukas juhlamusiikki oli merkki siitä, että festivaali saattoi taas alkaa! Vanhan musiikin Sastamala Gregoriana käynnistyi lauantaina koleassa säässä, mutta Pyhän Marian kirkon sisällä tunnelma oli lämmin. Väkeä riitti, ja soiton laatu oli korkeata luokkaa.

Avauskulkueessa konsertin muusikot kulkivat hartaasti kirkon perältä etuosan lavalle. Matkassa oli paljon symboliikkaa. Säkkipillin kukonlaulussa kajahti uusi aamunkoitto.

Jokaisessa konsertissa kuulijoiden joukossa on ensikertalaisia. Nyt yksi heistä oli tuore diplomi-insinööri Pyry-Herkko Sadeaho, joka tutki diplomityössään juuri tämän kirkon akustiikkaa. Tutkimus todisti kirkon ihanteelliseksi vanhalle musiikille. Mitä tutkijan korvat kertoivat konsertissa?

”Yllätyin heti alkuun, kun muusikot alkoivat soittaessaan kävellä kirkon takaosasta kohti lavaa. Kun he pääsivät lavalle, ihmettelin, että jäikö joku vielä soittamaan taakse. Eipä siellä ketään ollut. Sitten tajusin, miten hienosti sointi ympäröi kuulijat. Kirkon heijastavat sivupinnat tuovat musiikin tosi lähelle”, Sadeaho totesi konsertin väliajalla.

Säkkipilliä soittanut Hanna Geisel johti konsertin avauskulkueen kohti lavaa.

Vaikka Sadeaho tunsi kirkon olosuhteet mittalukuina, renessanssin ajan musiikin kuuntelu oli hänelle aivan uusi kokemus. Konsertti teki häneen hyvin myönteisen vaikutuksen.

”Vaikka tutkimukseni sen jo osoitti, nyt ymmärrän vieläkin paremmin, miksi Pyhän Marian kirkon akustiikkaa on niin paljon kehuttu. On tämä oivallinen tila tällaiselle musiikille. Pidin erityisesti luuttutaiteilijasta. Luuttu soi selkeästi ja vivahteikkaasti.”

Lue lisää: Sastamalan kirkon lumoava sointi syntyi vuosisatojen aikana ”sattumalta” – Kehutun akustiikan salaisuus on nyt selvitetty tieteellisesti

Tutkijaa miellytti myös musiikin korvalle sopiva maltillinen voimakkuus. ”Musiikki ei soinut liian voimakkaasti. Silti kaiken kuuli selkeästi. Myös tilan hiljaisuus teki vaikutuksen, vaikka tiesin senkin jo tutkimukseni perusteella. Täällä on todella hiljaista, eikä taustalta tule lainkaan häiritseviä ääniä. Ainoat äänet tulevat musiikista ja yleisöstä.”

Voisitko tulla Sastamalan vanhan musiikin festivaalille uudelleenkin? ”Kyllä varmasti. Oli tämä hieno kokemus. Autenttista tunnelmaa lisäsivät vielä kirkon penkit, jotka eivät kyllä ole kovin mukavat istumiseen”, hän nauroi.

Musiikin tanssia

Sastamala Gregoriana palasi tällä konsertilla kolmen vuoden tauon jälkeen niin sanottuun normaaliin tilaan. Tupa oli lähes täynnä yleisöä ja lavalla kansainvälisiä huippumuusikoita. Avauskonsertissa esiintyivät Sveitsin Baseliin ankkuroituvat yhtyeet La Morra ja Alta Bellezza.

Ohjelmassa oli festivaalin pääteeman mukaisesti Bruggessä 1400-luvulla valmistunutta tai siellä esitettyä pääosin maallista soitin- ja laulumusiikkia. Brugge oli 1400-luvulla Euroopan kulttuurinen ja taloudellinen keskus, jossa oli esimerkiksi hyvin kehittynyt pankkisysteemi ja yksi maailman ensimmäisistä pörsseistä.

Ja missä raha, siellä myös taide, etenkin musiikki. Henkiset tarpeet tyydytettiin kirkkomusiikin kautta, muut ilot löytyivät rennomman musiikin parissa.

La Morran kontratenori Doron Schleifer, fiidelisti David Hatcher ja nokkahuilisti Corina Marti tulkitsivat 1400-luvun musiikkia Pyhän Marian kirkossa.

Konsertissa vuorottelevilla La Morralla ja Alta Bellezzalla on molemmilla hyvin erityinen ja toisistaan eroava sointi, mikä sai ohjelman virtaamaan vaihtelevasti. Sastamalassa jo vuosia säännöllisesti esiintynyt La Morra esitti konsertin intiimimmän ohjelman, jossa oltiin ikään kuin kotipiirissä tunnelmoimassa ystävien kesken.

Varsinkin Michal Gondko luutun ja Corina Marti nokkahuilun ja varhaista cembaloa muistuttavan clavisimbalumin ääressä saivat musiikin tanssimaan herkästi ja kutsuvasti. Martin nokkahuilusoolon johdattama La danse de Cleves oli yksi illan koskettavimpia hetkiä.

Kuulas lauluääni

Alta Bellezzan puhallintrio antoi konserttiin juhlavan ja tavallaan julkisemman ja seremoniallisemman panoksen jo soittimien ulospäin suuntautuneen luonteen mukaisesti. Hanna Geiselin ja Ann Allenin soittamien skalmeijoiden ja Nathaniel Woodin taiturimaisesti soittaman vetotrumpetin ja -pasuunan yhteissointi otti kaiken irti kirkon hienosta akustiikasta.

Näiden soittimien voimakas sointi oli paikoin miltei modernin oloinen, johtuen ehkä skalmeijan äänestä, joka tuo mieleen sopraanosaksofonin tai oboen kirkkaat värit ja läpäisevyyden. Trio soi kuin vahvistettuna, mikä taas todisti, että tähän kirkkoon on sisäänrakennettu luonnonmateriaaleista ja muodosta koostuva luonnollinen ”äänenvahvistus”.

Alta Bellezza -yhtyeessä soittivat vetotrumpettia Nathaniel Wood ja skalmeijoita Ann Allen ja Hanna Geisel.

Molemmat yhtyeet saivat rinnallaan loistavan israelilaisen kontratenorin Doron Schleiferin. Hänen kuulas äänensä pureutui tilaan ja kuulijoihin sielukkaasti, esimerkkinä aivan ihmeellisesti pyhyyttä kajahtanut Jacobus de Clibanon Agnus Dei.

Ja kaiken kiteytyksenä on tämä paikka ja tilan henki: miten aidosti 1400-luvun bruggelainen musiikki ja samanikäinen sastamalalainen kirkko toisilleen sopivatkaan!

Pyhän Marian kirkko täytti yleisöstä lauantaina.

Lue lisää: Vanhan musiikin taitaja Michael Fields tuli Sastamalaan jo 25 vuotta sitten ja ihastui ikihyväksi – ”Tämä musiikki ei mene koskaan pois muodista”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut