Perussetti ei riitä jazzin Picassolle – 80-vuotiaasta jazzlevy-yhtiöstä kertova dokumentti sortuu valitettavan tuttuun kaavaan - Kulttuuri - Aamulehti

Perussetti ei riitä jazzin Picassolle – 80-vuotiaasta jazzlevy-yhtiöstä kertova dokumentti sortuu valitettavan tuttuun kaavaan

Sophie Huber (keskellä) ohjasi 80-vuotiaasta Blue Note Recordista niin sanotun perusdokkarin. Hänen seurassaan studiossa ovat saksofonistilegenda Wayne Shorter (vasemmalla) ja levy-yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Don Was. Heillä riittää tarinoitavaa.­

28.3. 7:00

Blue Note Recordsin tarina

☆☆☆ Historialliset musiikkidokumentit ovat vaikea laji.

Liian usein niihin on koottu kymmeniä aikalaisia ja asiantuntijoita vuoron perään luonnehtimaan dokumentin kohteen erinomaisuutta tai erikoisuutta. Musiikkia on pirstottu sinne tänne enintään 30 sekunnin pätkinä.

New Yorkissa vuonna 1939 perustetun legendaarisen jazzlevy-yhtiön Blue Note Recordsin saaga toistaa tuttua kaavaa. Se on harmi. Tämä tarina, jos mikä, olisi voitu kertoa täysin toisin.

Blue Note itse kulki firmana omia polkujaan. Se oli taiteenlajinsa Picasso ja toimii yhä kuin aikakone. Levyillä soi ajan henki.

Levy-yhtiö syntyi rakkaudesta jazziin

Sveitsiläisen ohjaaja Sophie Huberin toissa vuonna valmistunut dokumentti alkaa Berliinistä vuonna 1926.

Lapsuudenkaverit Alfred Lion (1908-1987) ja Francis Wolff (1907-1972) sattuivat silloin kuulemaan kiehtovaa musiikkia, josta he eivät osanneet ottaa tolkkua. He eivät tienneet sen olevan jazzia.

Seuraavalla vuosikymmenellä kaksikko pakeni natsien juutalaisvainoja Yhdysvaltoihin ja pystytti rakastamalleen musiikille omistetun levy-yhtiön. He olivat faneja, jotka tekivät levyjä päästäkseen itse kuuntelemaan niitä.

Alku oli vaikeaa, eikä vähiten siksi, että lähes kaikki jazzmuusikot olivat mustia.

Menestystä alkoi kuitenkin kertyä, kun yhtiön visuaaliseen brändiin tiukasti assosioidut tyylit vaihtuivat dixielandista swingiin, bebopiin ja hard bopiin sekä edelleen modernismiin. Melkein jokainen jazzin suurmies levytti uransa jossain vaiheessa Blue Notelle.

Kuvaava on kysymys, jonka saksofonisti Wayne Shorter kertoo kuulleensa aikoinaan trumpetisti Miles Davisilta: "Kyllästyttääkö sinua koskaan soittaa musiikkia, joka kuulostaa musiikilta?"

Yle Teema & Fem klo 20.00

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?