Sami Sänpäkkilä loi dokumentin yhdestä Euroopan omaperäisimmistä taiteilijoista: Goodiepalista - Kulttuuri - Aamulehti

Sami Sänpäkkilä loi dokumentin yhdestä Euroopan erikoisimmista taiteilijoista: "Olet kuin Liisa Ihmemaassa, joka keskustelee Irvikissan kanssa"

Sami Sänpäkkilä pääsi päättymättömälle Ihmemaa-matkalle kohdattuaan Goodiepalin. Sänpäkkilä on luvannut, että elokuva nähdään myöhemmin myös Satakunnassa.­

18.9.2017 19:19

Kulttuurin monitoimimies Sami Sänpäkkilä tunnetaan Samurai Rauni Reposaarelaisen kuvaajana. Samurain lomassa hän kuvasi myös aivan toisenlaista filmiä, dokumenttia erikoisesta taiteilijapersoonasta, joka tunnetaan nimellä Goodiepal.

Dokumentin tuottaja ja levittäjä on porilainen Moderni Kanuuna.

Sänpäkkilä seurasi Goodiepalia seitsemän vuoden ajalle sijoittuvilla matkoilla. Goodiepal eli Parl Kristian Bjørn Vester on tanskalainen muusikko, säveltäjä, performanssitaiteilija ja kiistelty teoreetikko. Hänestä kerrotaan mitä uskomattomimpia tarinoita.

Sänpäkkilä kutsuu Goodiepalia hakkeriksi. Hän ei tarkoita termillä tietokonerikoksia tai -taiturointia vaan väsymätöntä yhteiskunnan rajojen rikkomista.

 

Goodiepal matkustaa myös ulkomaille omatekoisella polkupyörällään.­

Elämä kuin performanssi

Goodiepal opetti vuoteen 2008 elektronista musiikkia musiikkikorkeakoulussa Aarhusissa. Sitten hän julisti yhden miehen sodan tietokoneella tehtävää musiikkia ja mediataiteen typeryyttä vastaan.

Miehen koko elämä on kuin performanssi. Hän elää pysyvää osoitetta vailla ja kiertää Eurooppaa itse rakentamallaan polkupyörällä, jota polkemalla hän tuottaa sähköä.

Tempaukset ovat esimerkiksi tällaisia: Miestä pyydettiin masteroimaan erään muusikon levy. Tavallisen viimeistelyn ja tasojen säätämisen sijaan Goodiepal pisti sekaan omaa musiikkiaan. Levy lähti painoon, ja levy-yhtiössä kuunneltiin valmista albumia ällistyneinä.

Silti Goodiepal ei ole mikään marginaalinen kulttuurihäirikkö. Tanskan Kansallisgalleriassa hänen taiteelleen on omistettu oma huone.

Pitkiä luentoja

Tallinnassa Goodiepal julkisti matkustusaiheisen kirjan, jota on mahdoton lukea. Siellä on tyhjiä sivuja, joiden kohdalla on tarkoitus kutsua Goodiepal paikalle soittamaan äänitteenä puuttuvat tekstit.

Tekstin vaikeaselkoisuus ja jopa kirjoitusvirheet ovat tarkoituksellisia. Goodiepal luo informaatiosta pirstaleista, jotta tulevaisuudessa kehitettävä tekoäly ei pysty ymmärtämään sitä. Hänen kirjoittamansa sähköpostitkin ovat niin omaperäistä kommunikaatiota, että vain ihminen pystyy tulkitsemaan ne.

Vähän samaan tapaan kuin netin kirjainsotkut, jotka pitää tulkita voidakseen todistaa olevansa ihminen.

Pitkillä performatiivisilla luennoillaan Goodiepal selostaa erilaisia teorioitaan, esimerkiksi millaista musiikkia tekoälyä varten tulisi säveltää.

Sänpäkkilä kuvailee luentoja tajunnanvirtamaisiksi ja myös tunteisiin vetoaviksi. Aluksi kuulija ei ymmärrä Goodiepalin teorioista mitään. Tunnin-parin päästä hän kokee saaneensa kokemuksesta jotain – tai suuttuu.

 

Goodiepalin lisäksi dokumentissa esiintyy hänen hyvä ystävänsä Poul Erik.­

Kaksi yritystä aiemmin

Goodiepalista on yritetty kahdesti aiemmin kuvata dokumenttielokuvaa – turhaan. Helpolla ei päässyt Sänpäkkiläkään.

–Henkilössä on arvoitus. Yrität saada hänestä jotain selville, ja kysymyksiä tulee vain lisää, Sänpäkkilä kuvaa Goodiepalia.

Aluksi hän aikoi tehdä perinteisen dokumentin. Hyvin pian hänelle selvisi, ettei Goodiepal taivu perinteiseen draaman kaareen.

Aina mies ei edes tullut sovittuun aikaan paikalle. Kun Sänpäkkilä matkusti Tanskan Aarhusiin asti taiteilijaa tapaamaan, mies olikin Saksassa. Jos Goodiepalilta kysyi jonkin kysymyksen ja yritti myöhemmin palata asiaan, hän ei suostunut puhumaan asiasta enää toista kertaa.

Sänpäkkilä vertaa keskustelujaan Goodiepalin kanssa Liisan ja Irvikissan kohtaamiseen Ihmemaassa.

Dokumentti on matkapäiväkirja

Sänpäkkilä kuvasi elokuvan käsivaralla ja road movie -henkisesti. Osa materiaalista on Goodiepalin itsensä tien päällä kuvaamaa. Taustalla soi koko ajan Goodiepalin musiikki, jota voi luonnehtia futuristiseksi teknoksi erikoisilla mausteilla.

Dokumentti on matkapäiväkirja, joka näyttää hetkiä omaperäisen henkilön elämästä. Goodiepal sairastaa perinnöllistä Huntingtonin tautia, mutta sairauskaan ei saa dokumentissa erityisen suurta roolia.

Sänpäkkilä halusi tehdä dokumentin Goodiepalista, koska pitää tätä inspiroivana hahmona. Mies näyttää muille mallia erilaisesta tavasta elää. Hän esimerkiksi kieltäytyy käyttämästä lentokonetta ja pyöräilee tarvittaessa vaikka Suomeen asti keikalle.

–Maailma tarvitsee ihmisiä, jotka eivät pelaa normien mukaan. Dokumentti on sosiaalisia normeja laajentavan yksilöllisyyden ylistys, Sänpäkkilä toteaa.

Hän kertoo pitävänsä muusikkoja käsittelevistä dokumenteista, joissa vietetään aikaa backstagella ja näytetään myös ihmisten arkea taiteilijapersoonan takana.

–Tämäkin on yritetty tehdä vähän kuin todellisille faneille, jotta he pääsevät syvemmälle aiheeseen, Sänpäkkilä sanoo.

Dokumentti The Goodiepal Equation saa ensi-iltansa 22.9. Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla Helsingin Kino Engelissä.

Goodiepal

Oikealta nimeltään Parl Kristian Bjørn Vester.

Syntynyt 1974 Färsaarilla.

Muusikko, säveltäjä, taiteilija, teoreetikko.

Opettanut elektronista musiikkia muun muassa musiikkikorkeakoulussa Aarhusissa.

Teoksia esillä muun muassa Tanskan kansallisgalleriassa.

Sami Sänpäkkilä

Syntynyt 1975, kotoisin Ulvilasta.

Koulutukseltaan kuvataiteilija (Tampereen ammattikorkeakoulu 2005)

Levy-yhtiö Fonal Recordsin perustaja, julkaissut viisi albumia taiteilijanimellä Es.

Tunnettu lyhytelokuvista, videoinstallaatioista ja musiikkivideoista. Samurai Rauni Reposaarelainen -elokuvan kuvaaja.

Asuu Tampereella.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?