Teatteri

Anna Ackerman ja Minna Hokkanen tekivät, mitä Jouko Turkka halusi: riisuivat itsensä alasti ja pukeutuivat vaahtoon – nyt kokemuksista nähdään esityspamfletti

TTT:n kevätohjelmistossa käsitellään isoja kysymyksiä, kuten sitä miten toimia, kun legendaarinen ohjaajanero määrää nuoren naisen alastomaksi vaahtoon. Palkittu Pasi Was Here ja suuren näyttämön Tytöt 1918 nostavat teemoiksi nuoruuden, raivon ja rakkauden erilaisten sukupolvien ketjussa. Gospelkin keväässä soi. Adalmiinan helmi kertoo uudenlaisen prinsessasadun.

Janne Ruotsalainen
Anna Ackerman ja Minna Hokkanen tekivät, mitä Jouko Turkka halusi: riisuivat itsensä alasti ja pukeutuivat vaahtoon – nyt kokemuksista nähdään esityspamfletti

Minna Hokkanen (vas.) ja Anna Ackerman tietävät, millaista on heruttaa näyttämöllä ja mistä teatterissa vaahdotaan. Maaliskuussa tietävät katsojatkin.

Nina LehtinenAamulehti

Kati Herukka oli rooli Jouko Turkan näytelmässä Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa. Kermavaahtoon pukeutunut nuori alaston nainen, joka "tulee vallanpitäjien orgioista" ja harrastaa kolme tuntia kestävän näytelmän aikana seksiä oikeastaan kaikkien muiden kanssa paitsi Aamulehden päätoimittajan (kantaesityksessä Eila Roine).

Huora ja lihaa, paisti, älyllisesti ilmaisten: tapahtumien katalysaattori.

Vuonna 1990 syntynyt vapaa näyttelijä Anna Ackerman teki roolin pari vuotta sitten Seinäjoen kaupunginteatteriin. Ristiriitainen ohjaajanero Jouko Turkka oli juuri kuollut. Keskustelu seksuaalisesta häirinnästä esitystaiteissa, teatterikoulutuksessa ja muualla alkoi nousta pintaan.

Tiedostava Ackerman tunsi olonsa epämukavaksi.

Hän otti yhteyttä roolin 1990-luvulla tehneeseen Minna Hokkaseen. Vuonna 1964 syntynyt Hokkanen – Turkan oppilas muuten – oli oikeastaan jo päässyt heruttajan roolistaan yli, mutta tunnisti Ackermanin olon.

Kollegat alkoivat käydä keskusteluja – kiivaitakin kiistelyjä – naisten osasta teatterissa, laitosteatterin hierarkiasta ja teatteritraditiosta.

Syntyi karnevalistinen esityspamfletti, jossa ei suoria sanoja säästellä, mutta diivaillaan avarasti, huumorilla ja huulipuna tuhrittuna.

–1980–90-luvulla teatterissa ei edes tunnettu sellaista käsitettä kuin seksuaalinen häirintä, sanoo Minna Hokkanen.

Nyt tunnetaan. Kansainvälinen #MeToo-kampanja ja Anna Paavilaisen Play Rape nostivat aiheen esiin.

Lea-palkittu sukupolvinäytelmä

TTT:n keväässä nähdään myös hauska, riipaiseva ja tyly sukupolvinäytelmä Pasi Was Here, joka palkittiin tällä viikolla Suomen näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien Lea-palkinnolla parhaana uutena näytelmätekstinä.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Kari Sunnari
Eino Salmelaisen näyttämöllä nähtävä Pasi Was Here oli KOM-teatterissa yleisömenestys. Kuvassa Maija Lang (vas.), Tuukka Huttunen, Tommi Raitolehto ja maassa makaamassa Janne Kallioniemi.

Eino Salmelaisen näyttämöllä nähtävä Pasi Was Here oli KOM-teatterissa yleisömenestys. Kuvassa Maija Lang (vas.), Tuukka Huttunen, Tommi Raitolehto ja maassa makaamassa Janne Kallioniemi.

KOM-teatterissa kantaesitetty näytelmä oli yleisömenestys. Sen on käsikirjoittanut Veikko Nuutinen ja ohjaa Milko Lehto.

Näytelmässä mies ampuu itsensä itäsuomalaisessa pikkukaupungissa. Siitä luoti jatkaa Helsinkiin ja rikkoo miehen lapsuudenystävän punavihreän kuplan.

Pasi Was Here sijoittuu kaupungistumisen kolmanteen aaltoon, maalta muuttamisen ajanjaksoon, jolloin väki alkoi keskittyä Helsingin ja Tampereen tapaisiin suuriin kasvukeskuksiin, kertoo Milko Lehto.

Pakahduttava Tytöt 1918

Kevään varsinainen tapaus Tampereen Työväen Teatterissa on suurmusikaali Tytöt 1918.

Lue lisää:Vanhan pispalalaisnaisen tunteenpurkaus kahvipöydässä pysäytti ohjaaja Sirkku Peltolan – yksi lause puki sanoiksi vuoteen 1918 liittyvän ahdistuksen

Lavalla laulavat ja tanssivat muun muassa Jari ja Petra Ahola, Eriikka Väliahde, Kaisa Hela, Heidi Kiviharju, Niina Alitalo, Antti Lang, Suvi-Sini Peltola, Kristiina Hakovirta ja Emmi Kaislakari.

Mukana on myös Tanssiteatteri Tsuumi ja Nuorisokuoro Sympaatti.

–Tärkein työni. Tässä teoksessa sukupolvet yhdistyvät. Tekijöistä nuorin on 7-vuotias ja vanhin 72-vuotias, iloitsee ohjaaja Sirkku Peltola.

Peltolan ohjaama ja käsikirjoittama, vuoden 1918 sisällissotaa kuvaava musikaali on saanut innoituksensa Anneli Kannon romaanista Veriruusut.

Keskeisiä tekijöitä ovat myös sanoittaja Heikki Salo, säveltäjä Eeva Kontu, koreografi Marjo Kuusela, kapellimestari Joonas Mikkilä ja lavastaja Hannu Lindholm.

Janne Ruotsalainen
Myös Minna Hokkasen ja Anna Ackermanin Vaahtoa! -pamfletissa pohditaan erilaisia sukupolvikokemuksia.

Myös Minna Hokkasen ja Anna Ackermanin Vaahtoa! -pamfletissa pohditaan erilaisia sukupolvikokemuksia.

TTT:n kevät

Suurmusikaali Tytöt 1918 ensi-ilta suurella näyttämöllä 25.1. 2018

Adalmiinan helmi ensi-ilta Eino Salmelaisen näyttämöllä 18.1. 2018

Pasi Was Here ensi-ilta Eino Salmelaisen näyttämöllä 31.1. 2018

Soul- ja gospelmusikaali Godspel ensi-ilta 7.3. 2018

Vaahtoa! ensi-ilta 15.3. 2018

Tatu ja Patu vierailu Kellariteatterissa 20.2.–21.4. 2018

TTT-klubilla vierailuja (Ulla Tapaninen) stand up -koomikoita (mm. Ali Jahangiri), artisteja (mm. Vilma Alina).


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet