Musiikki

Tampere Filharmonian kevään päätöskonsertissa esitettiin 1900-luvun vaikutusvaltaisin sävellys – nämä ovat kevätuhrin kolme avainkohtaa

Aamulehti tarjosi Tampere Filharmonian kevätkauden päätöskonsertin verkkosivuillaan. Lähetys alkoi hieman ennen kello 19 perjantaina. Ohjelman herkkupalana oli Igor Stravinskyn legendaarinen Kevätuhri.

Eriika Ahopelto/Aamulehti
Tampere Filharmonian kevään päätöskonsertissa esitettiin 1900-luvun vaikutusvaltaisin sävellys – nämä ovat kevätuhrin kolme avainkohtaa

Maagiset kädet! Santtu-Matias Rouvali on valmiina iskemään Kevätuhrin soivat menot vauhtiin Tampere Filharmonian konsertissa.

Harri HautalaAamulehti

–On se sen verran hajallaan, etten pysty edes johtamaan, irvailee kapellimestari Santtu-Matias Rouvali ja saa muusikot nauramaan.

Tampere Filharmonialla on työn alla Igor Stravinskyn legendaarinen balettimusiikki Kevätuhri, 1900-luvun vaikutusvaltaisin sävellys. Sen jäljet ovat kuultavissa vaikkapa nykypäivän elokuvamusiikin orkesterinkäytössä ja rytmeissä.

Aamulehti tarjoaa Tampere Filharmonian kevätkauden päätöskonsertin suorana lähetyksenä verkossa perjantaina. Tässä jutussa esittelemme Kevätuhrin kolme avainkohtaa.

1. Kevätuhri alkaa kuuluisalla fagottisoololla. Solistina on Tampere Filharmonian Aleksei Dmitrjev:

 

Tampere Filharmonian ensimmäinen harjoituspäivä tiistaina on aika tyypillinen: ensin soitetaan kappale paria lyhyttä katkaisua lukuun ottamatta kokonaan läpi ja sitten aletaan hioa yksityiskohtia.

Määränpäänä on perjantai-ilta, jolloin Kevätuhrin pitäisi loistaa, luistaa ja rokata oikein kunnolla.

Kevätuhrissa yhdistyvät kaikki sinfoniaorkesterin soivat ominaisuudet: värikylläinen sointimaailma, räjähtävät rytmit, herkät äänimaisemat ja tajuntaan jäävät melodiat.

Yksi kauneimmista hetkistä on ensimmäisen osan lopulla soiva Nuorten tyttöjen mystiset piirit.

2. Näin soi Kevätuhrin osa nimeltä Nuorten tyttöjen mystiset piirit:

 

Harjoitus etenee sujuvasti. Tarkoilla kommenteilla ja rytmejä malliksi naputtamalla Santtu-Matias Rouvali auttaa soittajia löytämään toisensa.

Ja heltiää sieltä kommentti Aamulehden työryhmällekin:

–Joko tästä saisi viisi tähteä, hän virnistää.

Ei vielä, mutta katsotaan sitten perjantaina. Lopun Uhritanssissa on vielä työstämistä.

3. Iskevä Uhritanssi päättää teoksen:

 

Nettiin puoleksi vuodeksi

Santtu-Matias Rouvali on jo kauan haaveillut konserttiensa live-striimauksista Tampereella. Levyjenteosta hän ei niin perusta, mutta netin kautta välittyvät kuva ja ääni kiehtovat nopealiikkeistä maestroa.

Verkossa näkyvän orkesterin maine leviää kotisalin ulkopuolelle, mutta samalla helpotetaan painetta lippuluukulla.

Tampere Filharmonian konsertteihin onkin ollut jo pitkään vaikea saada lippuja hurjan kysynnän vuoksi. Ajat sitten loppuunmyyty on myös kevätkauden perjantainen päätöskonsertti.

Eriika Ahopelto/Aamulehti
Tampere Filharmonia harjoittelee Kevätuhria. Kapellimestarina on Santtu-Matias Rouvali.

Tampere Filharmonia harjoittelee Kevätuhria. Kapellimestarina on Santtu-Matias Rouvali.

Nyt lipuksi riittää klikkaus internetissä. Tampere-talossa kello 19 alkava konsertti näkyy suorana lähetyksenä osoitteessa aamulehti.fi.

Lisäksi konsertti tulee myöhemmin tilaajien katsottavaksi Aamulehden verkkosivuille puolen vuoden ajaksi.

Orkesteri tarjoaa perjantaina Kevätuhrin lisäksi Dmitri Shostakovitshin ensimmäisen viulukonserton. Solistina on israelilainen viulisti Guy Braunstein.

Santtu-Matias Rouvali kommentoi Kevätuhrin suosikkikohtaansa ja toivottaa Aamulehden lukijat tervetulleeksi konserttiin:

 

Millainen on kohuttu Kevätuhri, joka sai Walt Disneynkin innostumaan?

Ensiesitys oli kaikkien aikojen skandaali. Yleisö mylvi, säveltäjä pakeni salista kesken konsertin.

Igor Stravinsky sävelsi Kevätuhrin (Le Sacre du printemps) Sergei Djagilevin perustaman ja johtaman Venäläisen baletin (Ballets russe) uutta sesonkia varten. Ensiesitys oli Pariisissa toukokuussa 1913.

Stravinsky oli jo aiemmin säveltänyt Djagilevin tilauksesta kaksi balettia: Tulilinnun ja Petrushkan vuosina 1910 ja 1911. Näistä kolmesta teoksesta tuli Stravinskyn uran suuri menestystrilogia.

Toni Repo
Säveltäjä Igor Stravinsky Kevätuhrin säveltämisen aikoihin 1910-luvulla.

Säveltäjä Igor Stravinsky Kevätuhrin säveltämisen aikoihin 1910-luvulla.

Uutta musiikkia keksimässä

Kevätuhri poikkesi Stravinskyn aiemmista teoksista ulkoasultaan, rytmeiltään ja soinnuiltaan. Rohkeat (riita)soinnut ja ennen kaikkea nopeasti vaihtuvat tahtilajit ja niistä ponnahtavat kulmikkaat rytmit saivat musiikin kuulostamaan täysin erilaiselta kuin mikään ennen kuultu.

Kappaletta pidettiin heti kumouksellisena, mutta Stravinsky ei nähnyt itseään vallankumouksellisena. Hän korosti olevansa uuden rakentajana ja musiikin keksijä. Kevätuhrin melodiat Stravinsky kuitenkin lainasi pääosin venäläisestä kansanperinteestä.

Pakanallinen rituaali

Musiikki vie katsojan kivikauden Venäjälle, jossa elämän syntyä juhlitaan pakanallisilla rituaaleilla. Teos huipentuu uhriksi valitun tytön hurjassa tanssissa, jossa tyttö tanssii itsensä kuoliaaksi. Näin kevään jumalat saavat uhrinsa.

Kantaesityksen skandaali

Kantaesitys 29. toukokuuta 1913 Pariisin Champs-Élysées-teatterissa on yksi musiikinhistorian suurimpia skandaaleja. Tanssijatähti Vatslav Nizinskin barbaarinen koreografia ällistytti perinteistä baletti-iltaa odottaneen seurapiiriyleisön. Pierre Monteuxin johtamasta musiikista kuului tuskin mitään, kun närkästynyt yleisö mylvi ja buuasi teokselle. Säveltäjä pakeni salista epätoivoisena.

Koti löytyi konserttilavoilta

Kevätuhria esitetään edelleen balettinäyttämöillä (jopa Nizinskin versiona), mutta suosituin teos on konserttikappaleena. Se on myös levytetty satakunta kertaa. Leonard Bernsteinin vuonna 1958 New Yorkin filharmonikkojen kanssa tekemä levy on syystäkin klassikko. Uudemmista levyistä kannattaa mainita Esa-Pekka Salosen ja Los Angelesin filharmonikkojen 2000-luvun puolivälin briljantti ja tarkka tulkinta.

http://disneyscreencaps.com
Stravinskyn Kevätuhri soi Walt Disneyn Fantasiassa. Tarina oli siirretty maailman kehitykseen alkuräjähdyksestä dinosauruksiin saakka.

Stravinskyn Kevätuhri soi Walt Disneyn Fantasiassa. Tarina oli siirretty maailman kehitykseen alkuräjähdyksestä dinosauruksiin saakka.

Disneyn teki draaman maailman synnystä

Piirroselokuvan pioneeri Walt Disney sai Stravinskyltä luvan käyttää Kevätuhria klassisen musiikin mestariteoksiin tehdyssä episodielokuvassa Fantasiassa. Disney kuitenkin leikkasi musiikista pois noin 15 minuuttia, mikä ymmärrettävästi raivostutti Stravinskyn. Disneyn visio Kevätuhrista maailman synnyn darvinistisena kertomuksena jäi kuitenkin elämään katsojien mieleen.

Kilpailua isyydestä

"Kirjoitin sen, minkä kuulin ja mitä olin jo unessa kokenut. Olin kuin väylä, jota kautta Kevätuhri tuli maailmaan", on säveltäjä muistellut kappaleen syntyvaiheita.

Totuus on toinen. Teoksen alkuidean isä oli taiteilija-filosofi Nicholas Roerich, jonka Djagilev tutustutti Stravinskyyn noin vuonna 1910. Juuri Roerich oli perehtynyt Kevätuhrin käsittelemiin teemoihin ja muinaiseen historiaan. Roerich myös puvusti ja lavasti ensimmäisen Kevätuhrin.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Vesa

    Tänään viimeistelyharjoitus oli minulle suuri elämys. Rouvali on maaginen kapelimestari ja orkesteri intoituu mukaa taikasauvan iskuihin.

  • Jussi

    Teon alkaa hienolla fagottisoololla ja Lexa soittaa sen tyylin mukaisesti.
    Toivotaan, että röörin on kunnossa myös iltamissa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio