Pirkanmaa

16-vuotiaana aloittanut pianisti kertoo: ”Minulla oli katastrofaalinen alku”

Tampereen uuteen pianokilpailuun osallistuu 50 soittajaa. Yksi heistä on Hanna Jokinen.

JUKKA VUOKOLA
16-vuotiaana aloittanut pianisti kertoo: ”Minulla oli katastrofaalinen alku”

Hanna Jokinen tutkii Beethovenin Les Adiex -sonaattia, jonka hän soittaa Tampereen pianokilpailussa.

Harri HautalaAamulehti

Pianisti Hanna Jokinen on kannustava esimerkki siitä, että muusikoksi voi tulla vähän vanhempanakin.

- Minulla oli katastrofaalinen alku, sillä en sopeutunut lapsena klassisen musiikin koulutukseen. Aloitin seitsemänvuotiaana tosi innoissani, mutta sitten ahdistuin, lopetin harjoittelun ja sain lopulta potkut musiikkiopistosta, sanoo Tampereen pianokilpailuun parhaillaan valmistautuva Jokinen, 28.

Helsingistä kotoisin oleva Jokinen oli varmaan aika tyypillinen tapaus musiikkiopistovuosinaan. Tunneilla käytiin, mutta motivaatiota harjoitteluun ei löytynyt.

- Kävin monta vuotta tunneilla kerran viikossa mököttämässä, enkä soittanut pianoa ikinä muulloin.

Potkujen jälkeen hän soitti pari vuotta rumpuja ”kapinoidakseen”.

- Sitten 16-vuotiaana aloitin pianonsoiton uudestaan ja käytännössä ihan alusta. Saman tien päätin tulla muusikoksi.

Sitä ennen hän ajatteli suuntautuvansa kuvataiteisiin ja kävi kuvataidelukionkin.

- Huomasin kuitenkin, etten välittänyt kuvataidekoulujen pääsykoetehtävistä. Sen sijaan pianonsoiton koin sittenkin olevan minua varten. Kun aloitin pianonsoiton uudestaan, tajusin heti, että haluan mennä soittamisessa mahdollisimman pitkälle.

Haastan itseni

Muutaman vuoden katkos soittamisessa tarkoitti sitä, että Hanna Jokisen piti kamppailla aika lailla saadakseen tekniikkansa kuntoon. Se on ollut kova, mutta ilmeisen antoisa matka.

Hän valmistui Helsingin konservatoriosta vuonna 2012 ja tuli sen jälkeen jatkamaan piano-opintojaan Tampereen ammattikorkeakouluun eli Musiikkiakatemiaan Risto Kyrön johdolla.

- Hirveästi on pitänyt tietysti tehdä töitä. Juuri nyt minulla on sellainen olo, että olen voittanut ne vaikeudet.

Kovin kevyillä eväillä ei uuteen Tampereen pianokilpailuun kannatakaan lähteä, sillä kolmieräisen kisan ohjelmisto on laaja ja vaativa.

- Lähden mukaan kilpailuun, koska halusin saada ison ohjelmiston kasaan ja haastaa itseni.

Tykkään vanhemmasta musiikista

Alkuerässä Jokisen ohjelmistossa ovat Bachin Wohltemperierte Klavierin toisen kirjan D-duuri-preludi ja fuuga, Beethovenin sonaatti Les Adieux, Chopinin etydi op. 25 nro 1 sekä Debussyn Oktaavietydi.

- Tykkään vanhemmasta musiikkista, joten Beethovenkin on minulla aika uutta. Olen vasta nyt tutustunut ja ihastunut Beethoveniin.

Barokin ajan musiikin hän kokee tällä hetkellä läheisimmäksi.

- Tein opinnäytteenikin Jean-Philippe Rameausta. Soitan mielelläni barokkia ja varhaisia klassikoita, mutta toisaalta myös Debussytä ja muuta 1900-luvun ranskalaista musiikkia.

Toiseen erään Jokinen onkin valinnut juuri Rameaun ja Debussyn teoksia sekä Chopinin b-molli-scherzon. Uuden musiikin puolelta hän poimi ohjelmaansa Minna Leinosen uuden kappaleen.

Finaalissa odottaisikin sitten taas lisää ranskalaista musiikkia, Ravelin G-duuri-konsertto.

Keskittynyt ja kasassa

Kilpailukokemusta Hanna Jokisella on viime vuoden Turun Pianoaura-kilpailusta, jossa hänen osaamisensa huomioitiin konserttipalkinnolla.

Tampereen kilpailussa hän tähtää puhtaaseen ja vapautuneeseen suoritukseen.

- Haluaisin olla lavalla mieleltäni mahdollisimman keskittynyt ja kasassa.

Pianonsoiton opettajaksi valmistumassa oleva Hanna Jokinen piti keskiviikkona Musiikkiakatemian päättökonserttinsa, joka palveli hyvin myös kilpailun tarpeita.

- Se oli tunnin rutistus isolla ohjelmalla.

Saksa on ihana maa

Hanna Jokisella on kokemusta myös ulkomaisista opinnoista. Vaihto-oppilasvuotensa hän vietti Saksassa Leipzigin musiikkikorkeakoulussa, jonka Felix Mendelssohn aikoinaan perusti.

- Se vuosi antoi tavallaan alkusysäyksen tälle kilpailurepertuaarille, koska siellä Saksassa huomasin, mitä pianistisia ongelmia haluan ratkaista ja aloin valitsemaan vaativampia kappaleita.

Saksan kokemuksen muisteleminen saa Jokisen kasvoille haikean ja unelmoivan ilmeen.

- Saksa on ihana maa, koska klassinen musiikki on siellä niin suosittua. Kun kertoi opiskelevansa Mendelssohn-korkeakoulussa, sitä oli kuin supertähti.

Saksassa klassinen musiikki onkin luonnollinen osa elämää.

- Täällä Suomessa on välillä sellainen olo, että soittaessaan pakenee tästä maailmasta jonnekin muualle. Saksassa oli tunne, että säveltäjät ovat läsnä ja lähellä.

Tampereen pianokilpailu

Järjestetään ensimmäistä kertaa 24.4. – 5.5.

Tarkoitettu suomalaisille ja Suomessa opiskeleville 15-30 -vuotiaille pianisteille.

Ilmoittautuneita pianisteja: 50

Alkuerät Tampereen Musiikkiakatemialla 24. – 27.4.

Välierät Tampereen Musiikkiakatemialla 28. – 30.4.

Finaalit Tampere-talossa Klaus Mäkelän johtaman Tampere Filharmonian kanssa 4. – 5.5.

Tuomaristo: Kimmo Hakola (pj), Sonja Fräki (Suomi), Liv Glaser (Norja), Paolo Giacometti (Hollanti), Kristiina Kask-Valve (Suomi) ja Mats Widlund (Ruotsi).

Pääpalkinnot: I palkinto 10 000 euroa, II palkinto 7 500 euroa, III palkinto 5 000 euroa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet