Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Ylen päätoimittaja poisti Sipilä-jutusta tietoja rahavirroista – Muutoksista ei kerrota jutussa

Suomen Kuvalehti kertoi keskiviikkona Yleisradion hyllyttäneen jatkojutut pääministeri Juha Sipilän (kesk) sukulaisten omistamasta Katera Steel -yhtiöstä. Yle uutisoi viime perjantaina, että Katera Steel on saanut puolen miljoonan euron tilauksen Terrafamelta purkumalmiin liittyvistä kuljettimista. Jutun julkaisun jälkeen Ylessä oli valmiina juttu, jossa haastateltiin kahta oikeusoppinutta siitä, oliko Sipilä esteellinen päättäessään sadan miljoonan euron lisärahoituksesta Terrafamelle. Juttua ei kuitenkaan julkaistu. Pääministeri Sipilä lähetti Yleisradioon lukuisia sähköposteja ensimmäisen Katera Steel-uutisoinnin jälkeen. Onko Sipilä myös soittanut sinulle, Yleisradion vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen? - Kyllä, hän vaati oikaisemaan ensimmäisessä verkkojutussa olleen tiedon, että hänen isoisänsä olisi perustanut Katera Steel -osakeyhtiön. Sipilä halusi olla juridismuodollisen tarkka. Päädyimme muuttamaan jutun sellaiseen muotoon, että isoisä on perustanut kyseisen kommandiittiyhtiön ja se on Katera Steelin perustajayhtiö. Juttuun korjattiin osuus Sipilän isoisästä? - Kyllä, ei muuta. Ei muuta? - Ei. Verkosta löytyvien tietojen perusteella juttuun on kuitenkin muokattu monia muitakin kohtia. Kuka juttua on muokannut, millaisia muokkauksia on tehty ja miksi? - Alkuperäisessä jutussa oli ingressissä viittaus, että Sipilän isoisä perusti Katera Steelin. Korjauksen tekeminen ingressiin olisi tehnyt jutusta niin omituisen näköisen, että nostimme ingressiin varsinaisen uutisen olennaisen asian. - Otsikkoa on muokattu. Ydinkysymys ei ole mielestäni se, että Sipilän lasten sijoitusyhtiö omistaa viisi prosenttia Katera Steelistä, vaan se, että muut sukulaiset ovat pääomistajia. (Alkuperäinen otsikko jutussa oli ”Pääministerin enojen, serkkujen ja lasten omistamalla yrityksellä noin puolen miljoonan euron tilaus Terrafamesta” Muokkausten jälkeen otsikko on ”Pääministerin sukulaisten omistamalla yrityksellä noin puolen miljoonan euron tilaus Terrafamesta”.) Onko juttuun tehty muita muutoksia? - Jutussa oli alunperin grafiikka, joka antoi mielikuvan siitä, että puolen miljoonan rahasumma olisi valunut suoraan omistajille. Grafiikassa kauppasumma virtasi nuolien avulla omistajille. - Poistatin sen jutusta, koska se antoi mielikuvan siitä, että omistajat olisivat saaneet 500 000 euroa. Omistajat saavat vain siitä (kaupasta) syntyvän voiton. Entä muita muutoksia? - En muista muita muutoksia. Voi olla, että jotain on tehty, mutta en muista. Verkosta löytyvien tietojen perusteella alkuperäisestä jutusta on poistettu lause, jonka mukaan ”yksi Jauhiaisista työskentelee kaivoksella päällikkötehtävissä”? - Pidin sitä täysin epärelevanttina asiana. Jos joku sukulaismies on Terrafamen tehtaalla töissä, niin on kohtuutonta, että se mainittaisiin. Kuka päätti muutoksista? – Minä ja sisältöpäällikkö käsittelimme yhdessä juttua. Eli muokkasitte jutun kahdestaan? – Kyllä. Hän kirjoitti näppäimistöllä ja me yhdessä mietimme, että kuinka korjaukset tehdään. En halua mainita sisältöpäällikköä nimeltä. Miksi kaikista muokkauksista ei kerrota jutun lopussa? (Jutun lopussa ei kerrota esimerkiksi grafiikan poistosta tai lauseen poistamisesta.) - Jutun lopussa kerrotaan yleensä muutoksista, jotka ovat olennaista asiasisältöä. Normaalia editointia tehdään juttuihin kaikissa toimituksissa. Horjuttaako Sipilä-tapaus Ylen luotettavuutta? - Olen saanut paljon palautetta, jossa on kiitetty Ylen johdon linjaa. Palautteissa on katsottu, että tapaus on lisännyt Ylen journalismin luotettavuutta ja uskoa siihen, että Yleä johdetaan johdonmukaisesti, kirkkaasti ja eettisesti. Millä tavalla juttujen jäihin laittaminen lisää luottamusta Yleen? - Se osoittaa ihmisille, että meillä harkitaan asioita eettisesti. Me kannamme vastuuta ja pyrimme kohti totuutta sekä käymme journalistista keskustelua. - On pyritty toimimaan laadukkaasti ja ennen kaikkea eettisesti. Onko mielestäsi eettistä toimintaa, että olet muokannut Sipilä-juttua kahdestaan sisältöjohtajan kanssa, poistanut lauseen ja grafiikan sekä tehnyt muitakin muutoksia, joista ei kerrota jutussa? - On. Jutun täytyy pitää paikkansa. Siinä olevat virheet pitää korjata ja väärää mielikuvaa antavat asiat on syytä poistaa. Onko Yleisradion normaali prosessi, että jutun tehneitä toimittajia ei kuulla muokkausten osalta millään tavalla? - Kysymys on siitä, että sähköisessä viestinnässä oikaisun tekemisen ja virheiden korjaamisen aikataulu on huomattavasti tiukempi, kuin sanomalehden tekemisessä. Eli saatatte jatkossakin muokkailla kahdestaan sisältöpäällikön kanssa juttuja ilman, että asiasta kerrotaan toimittajille? - Kyllä toimittaja tiesi asiasta jälkikäteen. Muutokset tehtiin sisältöpäällikön kanssa.