Voiko kuntavaalit voittaa somessa? – Aamulehden mainemittari antoi uutta tietoa

Mainemittari ei ennustanut vaalimenestyjiä toivotulla tavalla, mutta se nosti esiin uusia nimiä ja aktivoi ehdokkaita Facebookissa. Näyttää siltä, että somenäkyvyys ei riitä paikallisvaaleissa menestymiseen.

Voiko kuntavaalit voittaa somessa? – Aamulehden mainemittari antoi uutta tietoa

Aamulehden mainemittari pani kuntavaaliehdokkaat järjestykseen sosiaalisen median menestyksen perusteella.

Tatu AiroAamulehti

Ratkaiseeko sosiaalinen media kuntavaalit Tampereella? Voidaanko vaalitulosta ennustaa sillä perusteella, miten ehdokkaat pärjäävät somessa?

Näistä lähtökohdista Aamulehti julkaisi helmikuussa sosiaalisen median mainemittarin, johon liittyi Tampereen 665 kuntavaaliehdokkaasta peräti 251.

Mainemittari perustui mainepalvelu Underhoodin alati päivittyvään automaattiseen analyysiin ehdokkaiden julkisista Facebook-sivuista ja osin myös Twitter-profiileista. Underhood mittasi muun muassa ehdokkaiden aktiivisuutta, vuorovaikutusta ja näkyvyyttä somessa.

Pian kävi ilmi, että mainemittari ei pysty ennustamaan Tampereen uuden valtuuston kokoonpanoa. Suurin osa vanhoista ja tunnetuista valtuutetuista ei menestynyt erityisen hyvin mainemittarissa, vaikka odotettavissa oli, että he pärjäävät vaaleissa.

Näin myös kävi. Valtuustoon valittiin 67 valtuutettua. Merkittävä osa valituista oli vanhoja tuttuja. Ehdokkaiden tunnettuudella, perinteisellä vaalikampanjoinnilla ja esimerkiksi vaalikoneilla on merkittävä vaikutus ihmisten äänestyspäätöksiin kuntavaaleissa. Sosiaalisella mediallakin oli varmasti osuutensa, mutta se tuskin ratkaisi vaaleja Tampereella.

Mainemittari päivittyi useita kertoja päivässä. Kun vaalitulos selvisi, mainemittarin kärjessä olivat Pia Nordström (kok.), Hannele Strömberg (kok.) ja Matti Helimo (vihr.). Helimo pääsi yli 600 äänellä suoraan valtuustoon, mutta Nordström ja Strömberg vain varasijalle.

Mainemittarin 67 parhaasta ehdokkaasta (tilanne heti vaalituloksen selvittyä) yhteensä vain 11 pääsi valtuustoon: Matti Helimo, Kirsi Kaivonen (sd.), Iiris Suomela (vihr.), Milka Hanhela (vas.), Noora Tapio (vas.), Väinö Friman (vihr.), Mikko Aaltonen (vas.), Sinikka Torkkola (vas.), Jaakko Stenhäll (vihr.), Sari Tanus (kd.) ja Anne-Mari Jussila (kok.). Kaikki muut paitsi Aaltonen ovat uusia valtuutettuja.

Vanhoista ja nyt uudelleen valituista valtuutetuista esimerkiksi Sanna Marin (sd.), Anna-Kaisa Ikonen (kok.), Ulla-Leena Alppi (vas.) ja Juhana Suoniemi (vihr.) pärjäsivät ajoittain hyvin mainemittarissa, mutta loppusuoralla he eivät enää olleet 67 parhaan joukossa.

Ehkä presidentivaaleissa?

Mainemittari epäonnistui valtuuston kokoonpanon ennustamisessa, mutta nosti esiin uusia nimiä.

- Mainemittari kyllä analysoi ehdokkaiden somesuosiota verraten pätevästi. Kyse on siitä, kuinka hyvin nettisuosio ennustaa vaalitulosta: joissakin tapauksissa huonosti, joissakin kohtalaisen hyvin. Juuri tästä halusimme tietoa, kun ryhdyimme mainemittaria rakentamaan, sanoo Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu. - Ehdokkaiden suuri määrä ja suhteellinen vaalitapa vertailulukuineen varmasti vaikeuttavat mainemittarista tehtäviä johtopäätöksiä. Esimerkiksi presidentinvaalit ovat mainemittarille epäilemättä helpommat.

Päätoimittaja Tuulensuun mukaan kansalaiset lukevat edelleen paljon politiikan hyötytietoa median kautta.

- Tästä kertoo esimerkiksi Aamulehden monien vaalijuttujen massiivinen suosio. Paikallisissa kysymyksissä paikallisen median aktivointikyky on ylivoimainen. Esimerkiksi Aamulehti mainosverkostoineen tavoittaa viikossa 91 prosenttia Tampereen talousalueen ihmisistä. Vertailun vuoksi: Facebook tavoittaa 60 ja koko internet 87 prosenttia.

”Oppimisen paikka”

Underhoodin perustajiin kuuluva Sami Kuusela kertoo odottaneensa, että mainepalvelu olisi pystynyt ennustamaan vaalituloksen tarkemmin.

Kuusela arvioi, että ehdokkaiden Facebook-sivujen tykkäysten määrää olisi pitänyt painottaa analyysissä enemmän. Nyt ehdokas saattoi saada hyvät pisteet, jos hän oli aktiivinen Facebook-sivullaan, jolla oli vain muutama sata tykkääjää.

- Tämä oli oppimisen paikka.

Kuuselan mielestä sosiaalisen median kanavien avaaminen voi lisätä kansan luottamusta päättäjiin.

- Uskon, että mainemittari kannusti ehdokkaita käyttämään somea entistä tehokkaammin ja avasi vuorovaikutussuhdetta yleisön ja poliitikoiden välillä.

Kuusela arvioi, että sosiaalinen media on merkittävä ja edullinen markkinointikanava ennen kaikkea uusille, tuntemattomille ehdokkaille.

Seuraavaksi Smarter social media analytics -projektin tutkijat analysoivat Underhoodin keräämää dataa. Saadut tiedot auttavat Underhoodia viilaamaan mittareitaan nykyistä tarkemmiksi.

Mainemittari

Aamulehden mainemittari pani tamperelaiset kuntavaaliehdokkaat paremmuusjärjestykseen sillä perusteella, miten he pärjäsivät sosiaalisessa mediassa.

Menestys mainemittarissa perustui mainepalvelu Underhoodin tekemään automaattiseen analyysiin. Alati päivittyvään arvosanaan vaikuttivat sosiaalisen median reaktiot, seuraajamäärät ja sanavalinnat. Vuoropuhelulla, aktiivisuudella ja näkyvyydellä oli iso merkitys.

Aamulehden mainemittarijutut löytyvät täältä.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Nopsasti laskien. Tampereella noin 600 ehdokasta ja valtuustossa 67 valtuutettua. Somemittarin 67 parhaasta 11 pääsi. Eli poimimalla sattumanvaraisesti 67 potentiaalista valtuutettua olisi päästy lähes samaan tulokseen kuin somemittarilla.

  • KovaKane

    Aamulehti voisi tehdä jutun meistä parhaista jotka olemme jääneet kunnanvaltuuston ulkopuolelle. #373

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet