Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Vihreät kritisoivat voimakkaasti Hämeenkadun avaamista – ”ei poista Satakunnankadun ruuhkia”

Tampereen kaupunki on päättänyt avata Hämeenkadun itäpään väliaikaisesti henkilöautoliikenteelle. Katu avataan helmikuun alussa ja suljetaan yksityisautoilta taas kesäkuun alussa. Raitiotien rakentamisen aloittamista asematunnelissa ja Hämeenkadulla siirretään päätöksen takia kesäkuuhun. Tampereen vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja ja kaupunginhallituksen toinen varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio kritisoi järjestelyä voimakkaasti. - Poukkoileva päätöksenteko ei ole järkevää, Mustakallio sanoo. Liikenne vaikeassa tilanteessa Hämeenkadun itäpää on ollut suljettuna yksityisautoilta vuodesta 2014. Raitiotien rakentamispäätöksen vuoksi yksityisautoilu kielletään lähitulevaisuudessa koko Hämeenkadun osalta. Vielä 19. joulukuuta kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi tilannekatsauksen, jonka mukaan Hämeenkadun itäpään avaaminen väliaikaisesti olisi haastavaa. Nyt mieli on muuttunut. Mustakallio myöntää, että Tampereen liikenne on vaikeassa tilanteessa, koska rantatunnelin eritasoliittymä Naistenlahdessa ei ole valmis, minkä seurauksena liikennettä on tullut lisää etenkin Satakunnankadulle. Mustakallio kuitenkin vetoaa liikennemalliin, jolla arvioitiin Hämeenkadun itäpään avaamisen vaikutuksia. Tarkastelun mukaan Hämeenkadun itäpään avaaminen vähentää Satakunnankadulta vain 500–1 000 autoa vuorokaudessa, eli Satakunnansillan iltapäiväruuhkat eivät poistu. Avaaminen vaikuttaa enemmän Hatanpään valtatien, Verkatehtaankadun ja Vuolteenkadun liikennemääriin. Näiltä kaduilta poistuu arvion mukaan 1 000–2 000 autoa vuorokaudessa. Itsenäisyydenkadun liikenne vastaavasti kasvaa. - Jos Satakunnankadulta lähtee 500–1000 autoa, se ei poista ruuhkia. Näin pienen vaikutuksen takia koko Hämeenkatu tulee täyteen tietyöautoja. Juuri laitetut pyöräväylät revitään. Hämeenkadulla on paljon busseja ruuhka-aikana. Kokeilu hidastaa kaikkien joukkoliikennettä käyttävien matka-aikoja, Mustakallio sanoo. Äänestäjien kosiskelua? Mustakallion mielestä on riski siirtää raitiotien rakennustöitä Hämeenkadun avaamisen takia. Kaupungin tavoitteena on, että viivästys ei uhkaa raitiotien rakentamisen kokonaisaikataulua, mutta haasteet myönnetään. - Otetaan tarpeettoman suuria riskejä hyötyyn nähden, Mustakallio sanoo. - Nyt vaikeutetaan pyöräilyä ja riskeerataan se, kuinka nopeasti kaupunki siirtyy raiteille. Kun ihmiset tulevat talven jälkeen kaupoille, he joutuvat seikkailemaan valtavien autojonojen keskellä. Menetämme mukavat kävely- ja pyöräilyolosuhteet, minkä lisäksi joukkoliikenteen käyttäjien matka-ajat pitenevät. Mustakallio epäilee, että Hämeenkadun avaamisella yritetään kosiskella äänestäjiä näin vaalikeväänä. Myös yhdyskuntalautakunnan varapuheenjohtaja Jaakko Stenhäll ilmaisi julkisessa Facebook-profiilissaan, että Hämeenkadun itäpään väliaikainen avaaminen ”tulee päättäväisesti torjua”.