Venäläisten uskomaton lennokki kääntää katseita Jämillä: Lähes 4-metrinen MiG-29 on jopa satojen tuhansien arvoinen ja lentää kuin aito hävittäjä

MiG-29 on Jämillä järjestettävien suihkumoottorilennokkien MM-kisojen ennakkosuosikki.

Henri Juhantila
Venäläisten uskomaton lennokki kääntää katseita Jämillä: Lähes 4-metrinen MiG-29 on jopa satojen tuhansien arvoinen ja lentää kuin aito hävittäjä

Venäläisen Vitaly Robertusin rakentama lähes nelimetrinen MiG-29-suihkumoottorilennokki kisaa Jämillä lennokkien MM-kisoissa.

Jukka O. Kauppinen

Jämijärven lentokentällä järjestettävä suihkumoottorilennokkien Jet World Masters MM-kisa tarjoaa katsojille sekä upeita lentosuorituksia että häikäiseviä lentokoneita. Kisan ennakkosuosikki on venäläisen Vitaly Robertusin rakentama lähes nelimetrinen MiG-29-suihkuhävittäjä.

MiG-29 kääntää väkisinkin päitä, ei vähiten kunnioitettavan kokonsa ansiosta. MiG on lennokiksi suorastaan valtava, etenkin kun muistaa, että koneen pitää painaa alle 20 kiloa. MM-kisakoneiden rakentajat yrittävät yleensä viilata koneistaan pois kaiken ylimääräisen painon, ja kymmenenkin gramman painosäästöt ovat tärkeitä. MiGissä sen sijaan riittää yksityiskohtia, jopa sellaisia, joista ei anneta kilpailussa pisteitä.

Katso videolta, millainen MiG on ja kuinka se nousee ilmaan:

 

Vitaly Robertusille koneen rakentamisessa on kuitenkin muitakin tavoitteita kuin vain pisteiden jahtaaminen, joita suihkulennokkien kolminkertaisella maailmanmestarilla on jo ennestään. Aikoinaan koneinsinööriksi opiskelleella lennokkimestarilla on takanaan pitkä taival ilmailuharrastajana ja lennokkisuunnittelijana, joten hän rakentaa koneitaan ennen kaikkea itselleen. Jos muut äimistyvät siinä sivussa, aina parempi.

–Olen harrastanut lennokkeja yli 40 vuoden ajan, seitsenvuotiaasta saakka, Robertus kertoo.

–Aloitin ensin lankalennokeilla ja etenin sitten radio-ohjattaviin. Siirryin suihkulennokeihin 15 vuotta sitten, kun ensimmäiset suihkumoottorit tulivat saataville. Rakensin vuonna 2001 ensimmäisen suihkulennokin Venäjällä. Sen lennättäminen oli kuin toteutunut unelma.

Taival moninkertaiseksi maailmanmestariksi on ollut pitkä, ja oppirahat on maksettu. Robertus osallistui Jet World Masters -kilpailuun jo vuonna 2003 Etelä-Afrikassa, tuloksena tuhoutunut kone. Samoin kävi Unkarissa vuonna 2005. Kone selvisi ehjänä loppuun saakka vasta kolmansissa MM-kisoissa, jolloin myös syntyi tulosta. Suomen Ilmavoimien riveistä tutulla Hawk-suihkuharjoituskoneella napattiin vuoden 2007 Pohjois-Irlannin kisoista avoimen luokan hopeamitali.

–Ensimmäinen täydellinen onnistuminen tapahtui sitten Yhdysvalloissa vuonna 2011, jolloin voitin 20-kiloisten sarjan Yak-130:llä. Suunnittelin ja rakensin sen koneen itse täysin nollasta. Tänä vuonna täällä Suomessa Yakia lentää kaksi muuta lentäjää, toisena joukkueemme nuorin kaveri.

Pituus lähes 4 metriä, paino alle 20 kiloa

Jämijärvellä Robertus kilpailee upouudella MiG-29-koneellaan, joka on valmistettu Suomessakin Oulun päälentonäytöksissä 1997 nähdyn Swifts/Strizhi-taitolentoryhmän koneen mukaan. Robertus itse asiassa lennättää koneitaan taitolentoryhmän kotikentällä.

–Meillä on hyvät suhteet ryhmään ja siten paljon tilaisuuksia koneen esikuvan, Swifts 10:n, tutkimiseen ja kuvaamiseen.

Mittasuhteeseen 1:4,75 rakennettu kone on lähemmäs neljä metriä pitkä, mutta painaa silti karvan alle 20 kiloa.

–Se on iso, innovatiivinen ja täynnä yksityiskohtia, rakentaja kertoo ylpeänä luomuksestaan.

Mallilennokkien kilpailussa arvostetaan muun muassa koneen ulkoasua ja yksityiskohtia alkuperäiskoneeseen nähden. Robertus onkin rakentanut koneeseen verrattomia teknisiä yksityiskohtia ja ratkaisuja. Esimerkiksi ohjaamossa istuva lentäjänukke liikkuu ja kääntelee päätään lentoliikkeiden mukaan, ja jopa ohjaussauva liikkuu koneen ohjausliikkeiden mukaan. Kuomu aukeaa ja sulkeutuu, moottorien ilmanottoaukot avautuvat ja sulkeutuvat, hävittäjän infrapunahakupää liikkuu ja niin lasku- kuin navigaatiovalot toimivat aivan kuten aidossakin koneessa.

Robertus on hyödyntänyt teknistä osaamistaan muun muassa materiaalivalinnoissa.

–Vaikeinta oli rakentaa liikkuvat moottorin suuttimet. Ne sijaitsevat lähellä turbiineja, joten suuttimien on oltava todella kevyt, kestävät ja silti kestettävä kovaa kuumuutta. Myös laskutelineiden on oltava sekä kevyet että vahvat, mutta samalla näytettävä oikeilta.

Koneen ulkoasu noudattelee taitolentoryhmän esikuvaansa, sillä aitokin kone on työkalu eikä mikään näyttelyesine. Siinä on kolhuja, kulumia ja vaurioiden korjausjälkiä, joita Robertus on uskollisesti työstänyt myös mallikoneeseensa.

Ja mikä tärkeintä: sen lisäksi, että kone on hieno, se myös lentää upeasti. Suuri koko ja 20 kilon massa mahdollistavat muun muassa pienemmän siipikuormituksen, jonka ansiosta koneella voidaan lentää hitaammin, näyttävämmin ja aidommin.

Kun Robertusin edellisen Yak-130-voittajalennokin arvoksi lasketaan noin 300 000 euroa, niin paljonko mahtaa arvoa kertyä sitäkin hienommalle MiGille? Kysytään tätä lauantaina kilpailun palkintoseremonian jälkeen.

Lue myös:

Tältä näyttää 25 000 euron radio-ohjattava lennokki: Petri Mäkelän uskomaton Hawk on kuin aito hävittäjä jokaista lommoa myöten

Jet World Masters

Jet World Masters, eli suihkumoottorilennokkien MM-kilpailut, järjestetään tänä vuonna Jämijärvellä Jämin lentokentällä 13.–19. elokuuta.

Kilpailuun osallistuvat suihkumoottorilennokit jäljittelevät oikean lentokoneen ulkonäköä ja lentoa mahdollisimman virheettömästi.

Paikalle tulee 52 kilpailijaa kahdestatoista eri maasta, kuten Kiinasta, Luxemburgista ja Venäjältä.

Tapahtumaan saapuu kilpailijoiden lisäksi satoja vierailevia lentokoneita ja yleisöä eri puolilta maailmaa.

Kilpailu on avoin yleisölle. Kilpailulentoja lennetään joka päivä lauantai-iltaan saakka noin kello 9-18.


Kommentit (4)

  • Jkaaa

    Moottoreita saapi kaupasta helpoiten, ei tarvitse alkaa sorvaamaan 🙂

    http://www.wrenpowersystems.com/index.html

  • jetti harrastaja

    Jos joku vielä nykyään haluaa rakentaa pienois suihkumoottorin niin perus mallina kj66 lienee paras. Piirustuksia cad kuvina löytyy paljonkin netistä ja kirjoista kannattaa lukea Kurt Schreckling ja Thomas Kamps kirjat Engines for model aircraft ja Jet engines joista löytyy kuvia ja ohjeita. Ja ne turbiinipyörät on inconel valua. Kierroksia noissa moottoreissa on tyypistä ja koosta riippuen noin 100000rpm -165krpm

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet