Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Valmis ratikka: puolet tamperelaisista asuu reitin varrella

Tampereen ratikat kulkevat päiväsaikaan 7,5 minuutin välein, iltaisin ja viikonloppuisin 15 minuutin välein. Ratikan matka Hervannasta keskustaan kestää noin 20 minuuttia. Vaihtopysäkeillä voi siirtyä bussista raitiovaunuun ilman odotusaikaa. Ratikat kulkevat omilla kaistoillaan, paitsi Hämeenkadulla, Insinöörinkadulla ja Tekunkadulla niillä on yhteisiä kaistoja muun autoliikenteen kanssa. Tampereen ratikat ovat 37 metriä pitkiä ja niiden kyytiin mahtuu 240 matkustajaa eli 3 bussillista. Tulevaisuudessa ratikat voidaan pidentää 47-metrisiksi. Vaunut ovat matalalattiaisia niin, että niihin pääsee pyörätuolilla, rollaattorilla ja lastenvaunuilla omatoimisesti. Kiinteistöjen arvo nousee raitiotien läheisyydessä Ratikka jakaa tamperelaisten mielipiteet. Sen kannattajat uskovat raitiotien lisäävän Tampereen vetovoimaa ja tiivistävän kaupunkia, koska ratikkareitin varrelle halutaan rakentaa. Suunnitelmien mukaan vuonna 2025 noin 45 prosenttia tamperelaisista asuu 800 metrin säteellä ratikkapysäkistä. Hyötylaskelman mukaan jokainen raitiotieinvestointiin käytetty euro palautuu lähes kaksinkertaisena Tampereen kaupungin kassaan. Suurimman hyödyn uskotaan tulevan siitä, että kiinteistöjen arvo nousee raitiotien läheisyydessä. Tampereen kaupunki omistaa paljon maata reitin varrelta. Raitiotiehanketta perustellaan myös ympäristöystävällisyydellä, liikenneturvallisuudella ja sillä, että se lisää joukkoliikenteen käyttöä ja lyhentää matka-aikoja. Tätä ratikka tarkoittaa – katso 2 minuutissa perustiedot ratikasta. Juttu jatkuu videon jälkeen. Valmista tulee ensi kerran viiden vuoden päästä Tampereen raitiotieallianssi suunnittelee ja rakentaa Tampereelle raitiotien. Allianssin muodostavat Tampereen kaupunki, VR Track, YIT ja Pöyry Finland. Tampereen kaupunki on perustanut Tampereen Raitiotie Oy:n, joka omistaa ja hallinnoi raitiotietä. Raitiotien ensimmäinen vaihe kulkee Pyynikintorilta Hervantaan ja Taysiin. Toinen vaihe, jonka rakentamisen aloittamisesta Tampereen kaupunginvaltuusto ei ole vielä päättänyt, kulkee Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Ensimmäisen vaiheen rakentaminen alkaa tulevana keväänä ja valmistuu vuonna 2021. Toinen osa on määrä tehdä vuosina 2021–2024. Rakentaminen alkaa ensimmäisenä Hervannan valtaväylän pohjoisosasta, Kekkosentien ylittävästä uudesta sillasta, Sammonkadulta ja Itsenäisyydenkadulta. Lue myös: Allianssi käytti ratikan suunnitteluun 10,4 miljoonaa euroa – nämä kaksi ideaa säästävät miljoonia Lue myös: Tampereen ratikan vaunutoimittaja valittu – hinta kovempi kuin piti Kustannusten alitus tuo bonusta, ylityksestä sakotetaan Raitiotien ensimmäisen osan kustannusarvio on 238 miljoonaa euroa, ja tavoitekustannus 229,5 miljoonaa euroa. Toisen osan kustannusarvio on 44,1 miljoonaa. Sen tavoitekustannus määritellään myöhemmin. Tavoitekustannus on allianssikumppanien sopimus siitä, mitä raitiotien suunnittelu ja rakentaminen maksavat. Ulkopuoliset kustannusasiantuntijat ovat valvoneet tavoitekustannuksen laskentaa. Allianssi saa bonusta, jos tavoitekustannus alittuu, ja maksaa sanktioita, jos se ylittyy. Jos raitiotien ensimmäistä vaihetta varten hankitaan 16 vaunua, niiden yhteishinnaksi arvioidaan 61 miljoonaa euroa. Maanrakennusta, jothosiirtoja, liikennevalotöitä... Raitiotiehanke sisältää maanrakennustöitä, johtosiirtoja raitiotien alta, katurakentamista, päällysrakenteen tekemistä, teknisiä järjestelmiä, kuten liikennevaloja, sillanrakentamista ja Hervannan varikon rakentamisen. Lisäksi hanke edellyttää liikennejärjestelyjä rakennustöiden aikana. Lähde: Tampereen raitiotie – tiivistelmä raitiotien toteutussuunnitelmasta ja vaikutusten arvioinnista, Tampereen kaupunki, 2016